γράφει ο Αθανάσιος Κοτταράς

Διευθύνων Σύμβουλος Σταθερών Συγκοινωνιών (ΣΤΑ.ΣΥ)

 

Λίγο πριν τα 25α του γενέθλια, το Μετρό της Αθήνας καλείται να διαχειριστεί τις προκλήσεις μιας πραγματικότητας διαφορετικής από εκείνη των πρώτων χρόνων λειτουργίας του.

Έχοντας δώσει τα διαπιστευτήριά του επί σειρά ετών στο επιβατικό κοινό, βρίσκεται σήμερα σε ένα κομβικό σημείο, που θα καθορίσει τη μετέπειτα πορεία του.

Μέσα στα 25 πρώτα χρόνια λειτουργίας του, το Μετρό «μεγάλωσε», έφθασε σε νέες γειτονιές και συνεχίζει να επεκτείνεται. Η προοπτική ενός νέου σταθμού, αλλάζει την «ψυχολογία» της ευρύτερης περιοχής και «ανακουφίζει» το αστικό τοπίο, καθώς ο ερχομός του έχει ταυτιστεί με την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και την εμπέδωση ενός ήρεμου, προβλέψιμου ρυθμού διαβίωσης.

Κι αν η συνεισφορά του στην αποφόρτιση του λεκανοπεδίου άμα τη εμφανίσει του το 2000 ήταν καταλυτική, η παρουσία του σήμερα μέσα σε πόλεις που συνεχώς αλλάζουν, αναδεικνύεται σε ζωτικής σημασίας παράμετρο για τη βιωσιμότητα του αστικού ιστού.

Ο πολύχρονος κύκλος αποεπένδυσης, συνέπεια των διαδοχικών κρίσεων που αντιμετώπισε η χώρα, άφησε το αποτύπωμά του και στα αστικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αττικής. Το Μετρό της Αθήνας ωστόσο, άντεξε σε δύσκολες περιόδους και το οφείλει στον χαρακτήρα που διαμόρφωσε ως Μέσο στην πορεία του χρόνου, τις ισχυρές του βάσεις, τους εργαζόμενους, αλλά και τους επιβάτες που το στηρίζουν. Δεν είναι άλλωστε τυχαία το αγαπημένο μέσο μεταφοράς των επιβατών.

Το Μετρό της ελληνικής Πρωτεύουσας είναι το πλέον αξιόπιστο και ασφαλές δίκτυο σταθερής τροχιάς, ένα από τα καλύτερα συγκρινόμενο με άλλα δίκτυα του εξωτερικού. Καθημερινά φέρει την ευθύνη μετακίνησης 800.000 και πλέον επιβατών, έργο εξαιρετικά δύσκολο και απαιτητικό.

Τα τελευταία 2 χρόνια είναι σε εξέλιξη μια δύσκολη, επίπονη προσπάθεια ανασύνταξης της εταιρείας. Θέσαμε σε εφαρμογή ένα συνολικό σχέδιο αντιμετώπισης της εισιτηριοδιαφυγής, με αποτέλεσμα την αισθητή αύξηση των εισπράξεων από πωλήσεις κομίστρου, προχωράμε στην ανάταξη και ανακαίνιση παροπλισμένων συρμών, υλοποιούμε παρεμβάσεις στους σταθμούς και τις εγκαταστάσεις, σχεδιάζουμε την αναβάθμιση της επιδομής, ενισχύουμε την ασφάλεια του δικτύου και το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας.

Η επόμενη ημέρα βρίσκει το Μετρό εν μέσω μιας στοχευμένης και οργανωμένης προσπάθειας ανασύνταξης και ανασυγκρότησης. Η εφαρμογή ενός συνολικού σχεδίου αναβάθμισης του δικτύου, με ορίζοντα σταδιακής υλοποίησης την επόμενη 5ετία είναι σε πλήρη εξέλιξη.

Σε πρώτο πλάνο βρίσκονται η αναβάθμιση του υπάρχοντος στόλου και η προμήθεια νέων συρμών, η ανακαίνιση του συνόλου των εγκαταστάσεων, η αντικατάσταση ανελκυστήρων και κυλιόμενων κλιμάκων, καθώς και συστημάτων σηματοδότησης, αερισμού, κλιματισμού και πυρανίχνευσης.

Είναι ένα πλέγμα παρεμβάσεων στους κρίσιμους τομείς της λειτουργίας και συντήρησης των δικτύων του Μετρό και του Τραμ, που θα επιτρέψει στη ΣΤΑ.ΣΥ να διατηρήσει το υψηλό επίπεδο ασφάλειας και αξιοπιστίας, κάνοντας ταυτόχρονα το απαραίτητο επόμενο βήμα προς την περαιτέρω βελτίωση της συχνότητας των δρομολογίων και εν γένει των παρεχόμενων προς τον επιβάτη υπηρεσιών.