Σύνταξη: tourismtoday.gr
Παρά την απειλή του πληθωρισμού και την κρίση κόστους ζωής σε πολλές χώρες παγκοσμίως, τα αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου Διαμονής Φθινοπώρου 2023 της Statista και της Booking.com εδραιώνουν περαιτέρω την αισιοδοξία μεταξύ των ξενοδόχων σε όλη την ήπειρο.
Στο σύνολο του, το καλοκαίρι του 2023 ήταν μια τεράστια επιτυχία.
Οι ξενοδόχοι είδαν ένα ακόμη 6μηνο να ξεπερνά το τελευταίο. Και για πρώτη φορά από τότε που ξεκίνησε η έρευνα του Βαρόμετρου, η πλειονότητα αναμένει πλέον η οικονομική τους κατάσταση να εξελιχθεί θετικά τους επόμενους 6 μήνες.
Τον Σεπτέμβριο, η Eurostat αξιολόγησε τις πραγματικές επιδόσεις του κλάδου και επιβεβαίωσε ότι, το πρώτο εξάμηνο του 2023, ο αριθμός των διανυκτερεύσεων σε ευρωπαϊκά τουριστικά καταλύματα έφτασε και υπερέβη το έτος αναφοράς 2019 πριν από την COVID.
Αισιόδοξοι οι Έλληνες ξενοδόχοι το επόμενο 6μηνο
Οι Ευρωπαίοι ξενοδόχοι εμφανίζονται θετικοί ή πολύ θετικοί για τις επιδόσεις των ξενοδοχείων τους το επόμενο 6μηνο (59%).
- Ισπανία: 74%
- Ολλανδία: 66%
- Γαλλία, Πορτογαλία, Ιταλία: 63%
- Αυστρία: 60%
- Ελλάδα: 58%
- Σκανδιναβικές χώρες: 56%
Τα ξενοδοχεία αλυσίδας εδραιώνουν την άνοδο τους στον ευρωπαϊκό τομέα καταλυμάτων
Οι ανεξάρτητες επιχειρήσεις συνεχίζουν να τα πηγαίνουν καλά. και η οικονομική τους ανάπτυξη είναι εφάμιλλη με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Εν τω μεταξύ, οι επιχειρήσεις της αλυσίδας διατηρούν αξιοσημείωτο προβάδισμα έναντι των μικρότερων και ανεξάρτητων επιχειρήσεων σε όλες τις οικονομικές μετρήσεις.
Από την πρόσβαση στη χρηματοδότηση και το κεφάλαιο μέχρι την πληρότητα και τη μέση ημερήσια εξέλιξη των επιτοκίων.
Το 66% των ανεξάρτητων καταλυμάτων δήλωσε ότι η τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση είναι καλή ή πολύ καλή, σε σύγκριση με το εντυπωσιακό 75% των επιχειρήσεων της αλυσίδας.
Οι διαφορές μεταξύ αλυσίδων και ανεξάρτητων επιχειρήσεων καθιστούν σαφές ότι οι αλυσιδωτές επιχειρήσεις έχουν όντως οικονομικό πλεονέκτημα έναντι των ανεξάρτητων διαχειριζόμενων ιδιοκτησιών και το μέγεθος έχει σημασία.
Τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία μπορούν να αντιμετωπίσουν οικονομικές καταιγίδες για μεγαλύτερες περιόδους, έχουν περισσότερα κεφάλαια για μόχλευση έναντι δανείων και μπορούν να επωφεληθούν από οικονομίες κλίμακας.
Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό τώρα όταν το κόστος των εισροών και των υπηρεσιών αυξάνεται.
- Το 94% των μεγάλων ξενοδοχείων με 250 υπαλλήλους ή περισσότερους είχε θετική επιχειρηματική ανάπτυξη τους τελευταίους 6 μήνες.
- Από αυτά το 84% είδε το ποσοστό πληρότητας τους να αυξάνεται.
Τα ξενοδοχεία ξεπερνούν τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις (STR)
Δεδομένου ότι το μέγεθος του καταλύματος έχει αντίκτυπο στο επιχειρηματικό κλίμα, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα ξενοδοχεία υπερτερούν των STR.
Στο τρέχον κύμα, οι βραχυχρόνιες ενοικιάσεις υστερούν σε γενικές γραμμές, με το χάσμα να είναι το πιο σημαντικό στην ανάπτυξη των ADR (15 ποσοστιαίες μονάδες).
Η αξιολόγηση της τρέχουσας οικονομικής κατάστασης είναι όπου και οι δύο τύποι καταλυμάτων αισθάνονται εξίσου άνετα. Τα δύο τρίτα των ξενοδοχείων και των STR μοιράζονται θετικές αξιολογήσεις.
Οι επενδύσεις
Ένα μεγαλύτερο ποσοστό αλυσίδων είναι διατεθειμένες να επενδύσουν περισσότερα στην επιχείρησή τους τους επόμενους 6 μήνες από ό,τι ανεξάρτητα ακίνητα.
Και για τους δύο τύπους ακινήτων, η ώθηση για περισσότερες επενδύσεις φαίνεται να χάνεται και περισσότεροι ξενοδόχοι φαίνεται τώρα να είναι ικανοποιημένοι με τον τρέχοντα ρυθμό επένδυσής τους.
- Περίπου 3 στους 4 (76%) δηλώνουν τώρα ότι θα επενδύσουν περίπου το ίδιο. Αυτό είναι μια μεγάλη άνοδος από λιγότερο από το μισό στα προηγούμενα 2 κύματα.
- Αντίστοιχα, όσοι δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα έχουν μειωθεί από πάνω από το ένα τέταρτο (28%) σε μόλις 12%.
Ωστόσο, αυτά τα στοιχεία δεν αποκαλύπτουν περικοπή δαπανών. Αντίθετα, το μερίδιο των ξενοδόχων που σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα έχει επίσης συρρικνωθεί στο 10%.
Τα ευρωπαϊκά καταλύματα πιθανότατα βρήκαν την επένδυσή τους «γλυκιά» μετά από μια περίοδο ραγδαίων αλλαγών που προκλήθηκαν από την πανδημία που απαιτούσαν πρόσθετες δαπάνες για τα πάντα, από ψηφιακές αναβαθμίσεις έως ασφαλή για τον COVID-19 σχεδιασμό εσωτερικού χώρου.
Η πρόσβαση σε κεφάλαια επενδύσεων στην Ελλάδα
Συνολικά, οι χώρες που καλύπτονται σε αυτήν την έκθεση κινούνται σε μια ανοδική γραμμή τάσης. Η οικονομική κατάσταση βελτιώνεται, οι ξενοδόχοι γίνονται όλο και πιο αισιόδοξοι για το μέλλον και οι επενδύσεις γίνονται πιο συνεπείς.
Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι ενιαία σε ολόκληρη την ΕΕ και υπάρχουν σημαντικές ακραίες τιμές.
Όσον αφορά στην πρόσβαση σε κεφάλαια και την όρεξη για μελλοντικές επενδύσεις, τα ελληνικά καταλύματα ανέφεραν κλίμα κάτω από τους μέσους όρους της ΕΕ.
Αν και αυτό ίσχυε και για τα τρία κύματα, εξακολουθεί να παρουσιάζει βελτιώσεις από τη μια έρευνα στην άλλη.
Στο κύμα του φθινοπώρου του 2023, τα ελληνικά καταλύματα δεν κατέχουν πλέον την τελευταία θέση στην πρόσβαση σε χρηματοδότηση.
Το 39% λέει τώρα ότι έχει ελάχιστη έως καθόλου δυσκολία πρόσβασης στη χρηματοδότηση, μόνο λίγο πάνω από τη Γερμανία που έχει πέσει στο όριο του 34%.
Σε αυτό το Βαρόμετρο, η Ελλάδα προσχωρεί στην Ισπανία ως οι δύο πρώτες χώρες που σχεδιάζουν να συνεχίσουν το τρέχον επίπεδο επενδύσεων τους (86% και 84% αντίστοιχα) και είναι από τις λιγότερες πιθανότητες να μειώσουν.
Αυξημένη πληρότητα σε Ελλάδα
Η Ελλάδα και άλλοι νότιοι προορισμοί όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία ανέφεραν ισχυρή ADR και αύξηση του ποσοστού πληρότητας.
Ο μέσος όρος της ΕΕ για το ποσοστό θετικής απόκρισης σε αυτές τις περιοχές έφτασε το 62% και το 68% αντίστοιχα, αλλά αυτές οι 4 χώρες της Νότιας Ευρώπης είχαν κατά μέσο όρο ένα ακόμη πιο εντυπωσιακό 73% για την ADR και 71% για την ικανοποίηση της αύξησης του ποσοστού πληρότητας.
Η Γερμανία και η Αυστρία είχαν και πάλι κάτω από το μέσο όρο σε αυτές τις μετρήσεις, ενώ η Γαλλία, οι Κάτω Χώρες και οι Σκανδιναβικές χώρες ήταν στο ή ελαφρώς πάνω από το μέσο όρο.
Σε αυτό το κύμα του Βαρόμετρου Διαμονής, η Γερμανία και η Αυστρία αντιμετωπίζουν πράγματι μεγαλύτερες και πιο διαφορετικές προκλήσεις και ήταν πιο πιθανό να αξιολογήσουν ζητήματα όπως η απόκτηση πελατών, η ρύθμιση και η οικονομική αβεβαιότητα ως προκλήσεις για τις επιχειρήσεις τους.
Οι ευκαιρίες είναι πολλές, αλλά οι προκλήσεις στελέχωσης αυξάνονται
Σχετικά με τις μεγαλύτερες ευκαιρίες τους, τα ευρωπαϊκά καταλύματα έχουν μετατοπίσει ελαφρώς την εστίασή τους από τον μακροοικονομικό στόχο της προσέλκυσης διεθνούς και εγχώριου τουρισμού σε πιο στοχευμένες λύσεις για τη μεγιστοποίηση της πληρότητας.
Η προσφορά τοπικών εμπειριών (62%), η προσέλκυση οικογενειών (56%) και η ενθάρρυνση παραμονής μεγαλύτερης διάρκειας (55%) είναι τώρα οι 3 καλύτερες ευκαιρίες για τους επόμενους 6 μήνες. Ωστόσο, αναμένονται διαφορές από χώρα σε χώρα.
- Οι ξενοδόχοι από τον νούμερο ένα προορισμό της Ευρώπης για διεθνείς τουρίστες, τη Γαλλία, συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στον τουρισμό από το εξωτερικό, με το 64% να το επισημαίνει ως ευκαιρία.
- Το 77% των γερμανικών καταλυμάτων, από την άλλη, επέλεξε τον εσωτερικό τουρισμό ως κορυφαία ευκαιρία.
- Η προσέλκυση ταξιδιωτών της Gen Ζ είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα ελληνικά και τα γαλλικά καταλύματα, ενώ τα δύο τρίτα (76%) των Αυστριακών είδαν μια ευκαιρία σε βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες.
Η εισαγωγή σε ψηφιακές πλατφόρμες
Καθώς ο ευρωπαϊκός τομέας καταλυμάτων επέστρεψε στον αριθμό των διανυκτερεύσεων που πωλήθηκαν πριν από τον COVID-19, η αιώνια προτεραιότητα των ξενοδόχων για μεγιστοποίηση της πληρότητας επανεμφανίστηκε σε πλήρη ισχύ.
Η εισαγωγή σε ψηφιακές πλατφόρμες ορίστηκε ως το πιο αποτελεσματικό εργαλείο με υποστήριξη 51%, ακολουθούμενη από την προσφορά στοχευμένων εκπτώσεων (49%) και την επένδυση στην αισθητική (43%).
Λιγότερο σημαντικοί ήταν οι παλιοί μηχανισμοί πώλησης δωματίων σε χονδρεμπόρους ή μάρκετινγκ στα παραδοσιακά μέσα.
To αυξανόμενο κόστος
Την ίδια στιγμή, ο αγώνας με το αυξανόμενο κόστος αυξάνεται. Οι τιμές της ενέργειας εξακολουθούν να είναι μια πρόκληση που δεν θα εξαφανιστεί, αλλά το κόστος του προσωπικού, των εισροών και των υπηρεσιών σημειώνει μεγάλο άλμα προσθέτοντας στα συνολικά οικονομικά δεινά.
Αυτό έγινε ιδιαίτερα αισθητό από τους ξενοδόχους στη Γερμανία, τη Γαλλία, τις Κάτω Χώρες και τις Σκανδιναβικές χώρες – προφανώς επιδεινώθηκε από τα υψηλότερα επίπεδα κατώτατου μισθού και το κόστος ζωής στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
Αυτά τα ζητήματα αναμφίβολα δημιουργήθηκαν με την άνοδο του πληθωρισμού στην Ευρώπη. Αυτό όχι μόνο άσκησε πίεση στο τελικό αποτέλεσμα των ξενοδόχων, αλλά επηρεάζει και τους εργαζόμενους στα ξενοδοχεία, πολλοί από τους οποίους βρίσκονται σε χαμηλότερο μισθολογικό κλιμάκιο και ως εκ τούτου είναι πιο επιρρεπείς στο αυξημένο κόστος διαβίωσης.
Με πολλές από αυτές τις προκλήσεις που σχετίζονται με την ευρύτερη οικονομική κατάσταση, οι ξενοδόχοι βλέπουν φυσικά εξέχοντα ρόλο για την κυβέρνηση στη στήριξη των επιχειρήσεων.
Οι μισοί Ευρωπαίοι ξενοδόχοι πιστεύουν ότι οι κυβερνητικές πολιτικές είναι σημαντικές, αν και αυτό έχει μειωθεί από 64% στο τελευταίο κύμα.
Οι ξενοδόχοι είναι πλέον πιο πιθανό να αντιλαμβάνονται τις κυβερνητικές πολιτικές ως επωφελείς (35% συμφωνεί) σε αντίθεση με τις επιζήμιες για την επιχείρησή τους (21%).
Υπάρχει, ωστόσο, μεγάλη διαφοροποίηση μεταξύ των χωρών, με το 50% των Γερμανών ερωτηθέντων να έχουν αρνητική αντίληψη για τις κυβερνητικές πολιτικές σε σύγκριση με το 59% των Σκανδιναβών που έχουν θετική αντίληψη. Ωστόσο, ανεξάρτητα από τις συμπεριφορές, οι επενδύσεις στο μάρκετινγκ προορισμού ονομάστηκαν ότι έχουν τις μεγαλύτερες δυνατότητες υποστήριξης του ευρωπαϊκού κλάδου καταλυμάτων.
Ταυτόχρονα, η φορολογία εξακολουθεί να θεωρείται ως ένα σε μεγάλο βαθμό αρνητικό χαρακτηριστικό της επιρροής της κυβέρνησης στις επιχειρήσεις καταλυμάτων.
Η γαστρονομία και η φιλοξενία πάνε χέρι-χέρι, ενώ η τεχνητή νοημοσύνη βρίσκεται σε δεύτερη μοίρα
Η ζήτηση των καταναλωτών για επιλογές για vegan, τοπικά προϊόντα και επιλογές τροφίμων και ποτών χωρίς συσκευασίες διευρύνεται.
Η προσαρμογή στις εξελισσόμενες προτιμήσεις των επισκεπτών σημαίνει να παραμείνετε ανταγωνιστικοί και τα ευρωπαϊκά καταλύματα το γνωρίζουν. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν οι ξενοδόχοι λένε ότι το φαγητό και το ποτό συμβάλλουν στην κερδοφορία σχεδόν 4 στα 5 καταλύματα (78%), με λίγο περισσότερο από τα μισά να δηλώνουν ότι συμβάλλουν σημαντικά.
Από αυτές τις αυξανόμενες τάσεις, οι ξενοδόχοι έχουν παρατηρήσει μια ιδιαίτερη αύξηση στους πελάτες που επιθυμούν επιλογές τροφίμων βιώσιμης/περιφερειακής προέλευσης.
Οι επιλογές για χορτοφάγους αναγνωρίζεται επίσης ότι γίνονται πιο σημαντικές από το 64% των ερωτηθέντων, με το 54% να προσφέρει και τις δύο επιλογές στο κατάλυμα τους και το 37% να προσφέρει επιλογές για χορτοφάγους αλλά όχι για vegan.
Καθώς οι ξενοδόχοι φαίνεται να επικεντρώνονται στην εμπειρία των πελατών μέσω των προτιμήσεων για φαγητό και ποτό και επενδύσεις σε εγκαταστάσεις, η διαφημιστική εκστρατεία πίσω από την τεχνητή νοημοσύνη χάνεται.
Το μερίδιο των καταλυμάτων που χρησιμοποιούν επί του παρόντος τεχνητή νοημοσύνη έχει αυξηθεί οριακά μόνο από 8% σε 11% από την τελευταία έρευνα.
Ωστόσο, όσοι σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη έχουν πέσει 7 ποσοστιαίες μονάδες στο 16%. Και τώρα 7 στους 10 λένε ότι δεν εξετάζουν το ενδεχόμενο χρήσης τεχνητής νοημοσύνης στο εγγύς μέλλον.