της Εύας Οικονομάκη
Στην πρωτόγνωρη κατάσταση με την οποία έχει έρθει αντιμέτωπη η τουριστική βιομηχανία παγκοσμίως αναφέρθηκε ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), στο πλαίσιο διαδικτυακής συζήτησης για τον αντίκτυπο του κορωνοϊού και την επανεκκίνηση των επιχειρήσεων».
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ εκτίμησε ότι είναι δύσκολο να βρεθούν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο άμεσα οριζόντιες λύσεις που θα καθορίσουν πώς θα ταξιδεύουμε τον επόμενο και τον μεθεπόμενο μήνα, ωστόσο τόνισε ότι πραγματοποιούνται κινήσεις τόσο σε κυβερνητικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο προκειμένου να ανοίξουν δίαυλοι επικοινωνίας στον εναέριο χώρο.
«Αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή μία πρωτόγνωρη κατάσταση παγκοσμίως. Βλέπουμε σε παγκόσμιο επίπεδο με κολοσσούς που καταρρέουν και υπάρχουν ονόματα που κανείς δεν πίστευε ότι θα ζητήσουν βοήθεια από τα κράτη. Δεν έχει υπάρξει τις τελευταίες δεκαετίες κρίση που να έχει παραλύσει τα ταξίδια στον βαθμό που έχει γίνει σήμερα. Δεν μπορούσε κανείς να προβλέψει τη μηδενική μετακίνηση πληθυσμών», τόνισε ο πρόεδρος του ΞΕΕ, ενώ αναφερόμενος στην επόμενη ημέρα επεσήμανε: «Ο δρόμος για την επόμενη ημέρα είναι μακρύς και δύσκολος αν θέλουμε να «ξαναχτίσουμε» πάνω σε αυτό που χτίσαμε τα τελευταία χρόνια. Πρέπει να πάμε βήμα-βήμα. Προκειμένου να οικοδομήσουμε οτιδήποτε, είναι προϋπόθεση να συνεχίσουμε να έχουμε μια καλή υγειονομική πορεία και από εκεί και πέρα αρχίζει μια πολύ δύσκολη δουλειά σε δύο διαφορετικές κατευθύνσεις, η μία είναι η προστασία της δημόσιας υγείας και η δεύτερη είναι η αναβίωση της εθνικής οικονομίας», συμπλήρωσε.
«Χτίζουμε για το μέλλον»
Ο Αλέξανδρος Βασιλικός εξήγησε πως δεν χρειάζεται να συρρικνωθεί ο τουρισμός για να αναπτυχθούν άλλοι τομείς της ελληνικής οικονομίας. Αντίθετα, όπως είπε, «πρέπει να μιλήσουμε και για τον ιατρικό τουρισμό αλλά και για συνεργασίες με άλλους τομείς όπως είναι οι εξαγωγές», ενώ τόνισε πως αυτή η κρίση μπορεί να είναι ευκαιρία για να βγούμε πιο δυνατοί μέσα από συνέργειες. Αναφερόμενος συγκεκριμένα στον κίνδυνο της διάσπασης που μπορεί να επέλθει μετά από κάθε μεγάλη νίκη, ο πρόεδρος του ΞΕΕ, επεσήμανε χαρακτηριστικά: «Έχουμε μια τεράστια ευκαιρία, να κεφαλαιοποιήσουμε την επιτυχία που είχαμε και πρέπει να δημιουργήσουμε συνέργειες και συνεργασίες και να βγούμε όλοι κερδισμένοι. Πρέπει να κεφαλαιοποιήσουμε την επιτυχία που είχαμε και θα πρέπει αυτό να δημιουργήσει συνέργειες και συνεργασίες μεταξύ τομέων, για παράδειγμα τι έχουν να κερδίσουν οι εξαγωγές από τον τουρισμό ή ποια είναι τα επόμενα βήματα για τον ιατρικό τουρισμό. Το να αλλάξουμε το μοντέλο του τουρισμού και να πάμε σε κάτι πιο ποιοτικό από εδώ και πέρα είναι κάτι το οποίο αναζητάμε και εμείς. Δεν ήμασταν ποτέ υπέρ του ότι ο τουρισμός να γίνει μία επιχειρηματικότητα τύπου frozen yoghurt όπως έγινε τα τελευταία χρόνια».
«Τώρα δεν ξέρουμε τίποτα», εξήγησε ο Αλέξανδρος Βασιλικός, «γιατί δεν ξέρει κανείς ποιοι παίκτες θα επιβιώσουν τελικά. Δεν προσβλέπουμε στη φετινή σεζόν, αλλά χτίζουμε για το μέλλον», τόνισε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Χρηματοδοτικά εργαλεία
Ο Αλέξανδρος Βασιλικός υπογράμμισε ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ορατότητα στον κλάδο. «Θα γίνει μια πάρα πολύ μεγάλη αλλαγή στον χάρτη και μπορεί να σηκωθεί πιο γρήγορα ο ελληνικός τουρισμός από άλλους ανταγωνιστές. Πρέπει να μας απασχολεί το βραχυπρόθεσμο με μέτρα επιβίωσης και σε δεύτερη φάση τα μέτρα ανταγωνιστικότητας που ενδεχομένως να μην αφορούν τη φετινή σεζόν. Δεν μπορούμε να προσβλέπουμε ποσοστά της προηγούμενης, είναι λάθος. Η φετινή σεζόν έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά που μπορούμε να εκμεταλλευτούμε προκειμένου να χτίσουμε για το μέλλον».
Μιλώντας για τα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχει ανάγκη ο τουριστικός τομέας, ο Αλέξανδρος Βασιλικός επεσήμανε ότι «όλη η Ευρώπη αναγνωρίζει ότι οι μεταφορές και ο τουρισμός θα θιχτούν περισσότερο από όλους τους τομείς εξαιτίας της πανδημίας. Όλες οι άλλες δραστηριότητες, αυτές που αναφέρονται στην εσωτερική κατανάλωση θα έχουν χάσει δύο μήνες λειτουργίας. Για τον τουρισμό δεν ισχύει αυτό. Πολλές επιχειρήσεις θα χάσουν τον ετήσιο τζίρο τους, αυτή είναι η μεγάλη διαφορά που μας φέρνει σε δυσμενή θέση. Αναμένουμε και την Ευρώπη, η οποία δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη τον τρόπο και τα εργαλεία με τα οποία θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα», επισημαίνοντας ότι δεν πρέπει να επιδιωχθεί να αναστηθούν εταιρείες «πεθαμένες», αλλά να “περάσουν το ποτάμι” αυτές οι εταιρείες που άντεξαν στην κρίση.