
Η ECTAA εξέφρασε την έκπληξή της για το σχέδιο έκθεσης του ευρωβουλευτή Agius Saliba σχετικά με την αναθεώρηση της Οδηγίας για τα Οργανωμένα Ταξίδια.
Η έκθεση, που περιγράφεται ως «παραπαίουσα και αποσυνδεδεμένη» από την πραγματικότητα του κλάδου, αγνοεί τις σοβαρές ανησυχίες που εγείρουν οι παράγοντες της αγοράς σχετικά με βασικές πτυχές της αρχικής πρότασης.
Αντί να βελτιώσει την προστασία των καταναλωτών και να διασφαλίσει την σταθερότητα του κλάδου, αντιπροσωπεύει μια χαμένη ευκαιρία για ουσιαστική και ισορροπημένη μεταρρύθμιση.
Η ECTAA δεν έκρυψε τις ανησυχίες της για την έλλειψη εις βάθος διαλόγου με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Οι διαβουλεύσεις περιορίστηκαν σε μια απλή τυπική διαδικασία, με τις επίσημες ακροάσεις να προβλέπουν μόλις πέντε λεπτά ανά ομιλητή – χρόνος που δύσκολα επαρκεί για τη συζήτηση τέτοιων κρίσιμων ζητημάτων. «Συμμετείχαμε καλή τη πίστει, ελπίζοντας να συμβάλουμε σε μια εποικοδομητική μεταρρύθμιση. Δυστυχώς, οι ανησυχίες μας αγνοήθηκαν εντελώς”, σημειώνει με λύπη ο Eric Drésin, Γενικός Γραμματέας της ECTAA.
Νομική αβεβαιότητα και ανεφάρμοστοι ορισμοί
Το σχέδιο έκθεσης επιδεινώνει το ζήτημα του ορισμού ενός πακέτου, διευρύνοντάς τον ώστε να περιλαμβάνει δύο πωλήσεις που πραγματοποιούνται στον ίδιο ιστότοπο εντός 72 ωρών. Αυτή η προσέγγιση δημιουργεί σημαντική αβεβαιότητα, καθώς οι έμποροι δεν θα είναι σε θέση να προσδιορίσουν, για μια υπηρεσία ταξιδιού που έχει αγοραστεί, αν πρόκειται για μια αυτόνομη υπηρεσία ή για μέρος ενός πακέτου, παρά μόνο όταν θα έχει παρέλθει η περίοδος των 72 ωρών. Οι καταναλωτές, με τη σειρά τους, θα παραμένουν αβέβαιοι για τα δικαιώματα και την προστασία τους κατά τη στιγμή της αγοράς. Αυτή η έλλειψη σαφήνειας θα διαταράξει τις επιχειρηματικές δραστηριότητες σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του ταξιδιού, επηρεάζοντας τόσο τους διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών (πακέτων) όσο και τους παρόχους αυτόνομων υπηρεσιών και απειλώντας τελικά τα καθιερωμένα επιχειρηματικά μοντέλα.
Περιορισμοί προπληρωμών: κίνδυνος για τη ρευστότητα των διοργανωτών
Ο περιορισμός των προπληρωμών στα οργανωμένα ταξίδια προσθέτει ακόμη ένα βάρος στους διοργανωτές, οι οποίοι ήδη προστατεύουν τα χρήματα των πελατών κατά πιθανής αφερεγγυότητας. Σε αντίθεση με τις προσδοκίες, ο περιορισμός των προκαταβολών δεν θα μειώσει τους κινδύνους αφερεγγυότητας, αλλά θα αποδυναμώσει οικονομικά τους διοργανωτές, ιδίως κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Οι εξαιρέσεις από το προτεινόμενο 25%, ως ανώτατο όριο προπληρωμής, είναι ανεπαρκείς για τον μετριασμό των προκλήσεων ρευστότητας, καθώς δεν λαμβάνουν υπόψη τα πάγια κόστη, όπως μισθούς και κόστη κτιρίων ή ενέργειας. «Αν ο στόχος είναι πραγματικά η προστασία των καταναλωτών, γιατί να μην διασφαλίσουμε ότι οι προπληρωμές προστατεύονται σε όλες τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες, αντί να ξεχωρίζουμε τους διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών;» αναρωτιέται ο Eric Drésin.
Κλήση για μία ισορροπημένη και πρακτική μεταρρύθμιση
Η Οδηγία για τα Οργανωμένα Ταξίδια αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 15% των ταξιδιωτικών υπηρεσιών που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ, μία απότομη πτώση από το αντίστοιχο 40% το 2013, πριν από την πρώτη αναθεώρηση της Οδηγίας. Το ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο ευρωβουλευτής Saliba υποστηρίζουν μια δυσανάλογη νομοθεσία, η οποία προσπαθεί να προστατέψει από το χειρότερο σενάριο, είναι εσφαλμένη θεώρηση. Αντί να επιβάλλονται πρόσθετοι περιορισμοί στους διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών, μία πιο αποτελεσματική προσέγγιση θα ήταν η βελτίωση της προστασίας του 85% των καταναλωτών της ΕΕ που χρησιμοποιούν αυτόνομες υπηρεσίες και δεν επωφελούνται από παρόμοια πρότυπα. Με την υιοθέτηση μιας τέτοιας προσέγγισης, όλο και λιγότεροι ταξιδιώτες θα χρησιμοποιούν πακέτα, και την όλο και πιο δαπανηρή προστασία των τελευταίων, για να πάνε διακοπές.
Η ECTAA προτρέπει για μια θεμελιώδη αναθεώρηση της έκθεσης, η οποία θα λαμβάνει υπόψη την οικονομική πραγματικότητα και τις απόψεις των ενδιαφερόμενων μερών της τουριστικής βιομηχανίας. Η αναθεώρηση της Οδηγίας για τα Οργανωμένα Ταξίδια πρέπει να επιτύχει τη σωστή ισορροπία – να προσφέρει υψηλή προστασία στους καταναλωτές, διατηρώντας παράλληλα την αγορά ελκυστική και λειτουργική.