Του Χάρη Ντιγριντάκη

Αμφίσημα μηνύματα και πλήθος ερωτημάτων προς πολλούς αποδέκτες προκαλεί το τελικό ποσό που τελικώς καλούνται να καταβάλουν οι ανάδοχοι και υφιστάμενοι μέτοχοι για την 20ετή επέκταση της σύμβασης του Ελευθέριος Βενιζέλος δηλαδή από το 2026-2046.

Το mega deal -όπως εξελίχθηκε- ολοκληρώθηκε με τις ευλογίες των Βρυξελλών και το τελικό αναπροσαρμοσμένο τίμημα μετά από διαπραγμάτευση «άγγιξε» μαζί με τον ΦΠΑ το ποσό του 1,364 δις. ευρώ έναντι των 600 εκατ. ευρώ που είχε συμφωνηθεί αρχικώς, δηλαδή από τον περασμένο Σεπτέμβριο του 2017. Η αναφερόμενη εξέλιξη, που προήλθε από τη σθεναρή αντίσταση της Επιτροπής Ανταγωνισμού (DG Competition) τελικώς λίγο μετά τις 19.30 εστέφθη με επιτυχία, αφού οι καναδοί μέτοχοι της PSP (ελέγχουν το 40% και το management) έδωσαν τα χέρια με τους επιτελείς του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.

Στο πλαίσιο αυτό οι ιδιώτες μέτοχοι θα βάλουν το ποσό των 614 εκατ. ευρώ περίπου από 270 που ήταν να κατατεθεί αρχικώς, καθότι το υπόλοιπο ποσό (55%) αφορά το ποσοστό του δημοσίου. Μέτοχοι του ΔΑΑ σήμερα είναι το Ελληνικό Δημόσιο (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η AviAlliance GmbH (26,7% +8 μετοχές), η AviAlliance Capital GmbH (13,3%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% -8 μετοχές).

Την ίδια ώρα όμως γνώστες της αγοράς διερωτώνται ποιος φέρει την ευθύνη για τη μεγάλη πατάτα που είχε γίνει αναφορικά με το αρχικώς εκτιμώμενο τίμημα. Σαφώς η κύρια ευθύνη επιμερίζεται σε κυβέρνηση που έβαλε τις υπογραφές της, όπως και σε προηγούμενες διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ που διενήργησαν τη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση.

Υπενθυμίζεται ότι ο Όμιλος Eurobank και η Lamda Infrastructure Finance S.A ενήργησαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ για τον σκοπό της επέκτασης, ενώ στη δικηγορική εταιρία Ποταμίτης Βεκρής και τη νομική εταιρία Clifford Chance, είχε ανατεθεί το έργο του νομικού συμβούλου.

Οι ίδιοι κύκλοι πάντως σημειώνουν ότι για την αποτίμηση της αποκρατικοποίησης κυρίαρχο ρόλο έπαιξε το χρηματοοικονομικό μοντέλο που ακολουθήθηκε, αφού οι παραδοχές όπως το επιτόκιο δανεισμού, το country risk και τα Spreads τα τελευταία δυο έτη.

Σημειώνεται ότι αυτές τις ημέρες η Βουλγαρία προχωρά σε διαγωνισμό για την 35ετή παραχώρηση λειτουργίας του αεροδρομίου της Σόφιας, του μεγαλύτερου στη χώρα, σύμφωνα με έγγραφα του διαγωνισμού. Πρόκειται αεροδρόμιο με τη μισή κίνηση του Ελευθέριος Βενιζέλος η οποία βαίνει διογκούμενη την θερινή περίοδο.

Οι προσφορές θα πρέπει να κατατεθούν έως τις 22 Οκτωβρίου, σύμφωνα με τα έγγραφα του διαγωνισμού που δημοσιοποιήθηκαν στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ.

Η συνολική εκτιμώμενη αξία της παραχώρησης, περιλαμβανομένων των επενδύσεων, είναι περίπου 3,9 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα σχετικά έγγραφα.

Η σύμβαση

Η επέκταση της σύμβασης έως το 2046 πλέον χαίρει της έγκρισης της Κομισιόν και σίγουρα η κυβέρνηση τρίβει τα χέρια της αφού πλέον ο στόχος για έσοδα 2 δις. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις στη χρήση του 2018 φαίνεται ότι θα ξεπεραστεί πλέον, ενώ αρχίζει το ματς και για την πώληση του 30% της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών που έχει στην κατοχή του το ΤΑΙΠΕΔ. Ο ΕΤ της Κυριακής πρώτος είχε επισημάνει τις πιέσεις της Ε.Ε. αλλά η εκκωφαντική ανέλιξη του τιμήματος ενδέχεται να εξέπληξε ακόμη και την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Η διοίκηση του αεροδρομίου και το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκονταν εδώ και 6 μήνες με τις Βρυξέλλες οι οποίες εδώ και καιρό κρατούσαν τον φάκελο για την παράταση της σύμβασης, καθώς εγείραν από την πρώτη στιγμή σοβαρά ερωτήματα για την αποτίμηση και κυρίως για το ύψος τουτιμήματος, αλλά και για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν για την οριστικοποίησή του. Το δεύτερο εμπόδιο, που ήταν η επιμήκυνση της σύμβασης χωρίς διαγωνισμό, διαδικασία που ούτως ή άλλως προβλεπόταν από την αρχική σύμβαση που υπογράφθηκε το 1996, φαίνεται να έχει ξεπεραστεί από την Ε.Ε.

Στον ΔΑΑ, πάντως που ελέγχεται από εταιρείες συμφερόντων του καναδικού ομίλου PSP επικρατούσε τελευταία αισιοδοξία ότι η οριστικοποίηση της σύμβασης παραχώρησης ήταν κοντά.

Υπογραμμίζεται ότι με βάση το συμπληρωματικό μνημόνιο, ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% του ΔΑΑ έπρεπε να ξεκινήσει εντός του περασμένου Μαρτίου. Τώρα όμως στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι θα είναι άθλος εάν ξεκινήσει μέχρι το λυκαυγές του Φθινοπώρου. Κοινός τόπος είναι ότι η ραγδαία ανέλιξη του αριθμού των αφίξεων -κυρίως από το εξωτερικό- το πρώτο 6μηνο του 2018 σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο και οι υψηλές προσδοκίες που διανοίγονται για την Αθήνα, δημιουργεί υπεραξίες που προδικάζουν ιδιαίτερα υψηλό τίμημα και γι’ αυτή τη διαγωνιστική διαδικασία.

Ανεβαίνει το Ελευθέριος Βενιζέλος

Ορυμαγδός νέων πτήσεων και σύνδεση με προορισμούς που δύναται να προσδώσουν υπεραξία στο τουριστικό προϊόν της πρωτεύουσας παρατηρείται στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και το 2018 όπου η αύξηση των αφίξεων εξωτερικού ήδη καταγράφει άνοδο 16% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Ήδη στο «λιμπρέτο» της νέας τουριστικής σεζόν καταγράφεται η διενέργεια, περισσότερων των 320 νέων εβδομαδιαίων πτήσεων φέτος το καλοκαίρι τόσο σε νέους προορισμούς αλλά και με επιπλέον νέες πτήσεις σε ήδη εξυπηρετούμενους προορισμούς.Φέτος πετάνε 5 νέες αεροπορικές εταιρείες, οι WIZZ AIR, η PRIMERA AIR, η CYPRUS AIRWAYS, η GEORGIAN AIRWAYS και σύμφωνα με πληροφορίες και η σαουδαραβική FLYNAS με πτήσεις τόσο από Ριάντ όσο και από Τζέντα. Ταυτόχρονα η VOLOTEA λειτουργεί από φέτος της ως βάση το αεροδρόμιο της Αθήνας, η Scoot αυξάνει από 3 σε 4 τις εβδομαδιαίες πτήσεις της για Σιγκαπούρη.

Επίσης και η Air China από 2 εβδομαδιαίες πτήσεις. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι πρόσφατα στη Σαγκάη διεφάνη η έντονη σπουδή των Hainan Airlines και China Eastern για την πραγματοποίηση απ΄ ευθείας πτήσεων από τη κινεζική μεγαλούπολη προς την Αθήνα.