Η αποζημίωση λόγω απόλυσης που έλαβε η υφυπουργός Οικονομικών της Πορτογαλίας Αλεσάντρα Ρέις μετά την αποχώρησή της από το διοικητικό συμβούλιο του κρατικού αερομεταφορέα TAP τον Φεβρουάριο, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του ομίλου, έχει πυροδοτήσει διαμάχη στη χώρα.
«Όλοι περιμένουμε μια διευκρίνιση (…) Είναι θεμελιώδους σημασίας!» δήλωσε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Μαρσέλο Ρεμπέλο ντε Σόουσα, ο οποίος, όπως και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ζητά από την κυβέρνηση να δώσει εξηγήσεις για αυτή την υπόθεση.
Η αντιπαράθεση συνεχίζει να διογκώνεται μετά τις αποκαλύψεις της εφημερίδας Correio da Manha το Σάββατο για το ύψος της αποζημίωσης των 500.000 ευρώ την οποία έλαβε η Αλεσάντρα Ρέις δύο χρόνια πριν από τη λήξη του συμβολαίου της. Λίγους μήνες αργότερα, η ίδια διορίστηκε επικεφαλής της NAV, μιας δημόσιας εταιρείας που είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, πριν ενταχθεί στην κυβέρνηση στις αρχές Δεκεμβρίου στο υπουργείο Οικονομικών.
Η Αλεσάντρα Ρέις απέρριψε κάθε παράνομη πράξη και ισχυρίστηκε ότι αποχώρησε από την εταιρεία «κατόπιν αιτήματος του TAP», σε δήλωσή της στο πρακτορείο ειδήσεων Lusa. Ωστόσο, ο πορτογαλικός αερομεταφορέας ανέφερε σε ανακοίνωσή του τον Φεβρουάριο ότι η Ρέις υπέβαλε την παραίτησή της, αποφασίζοντας «να κλείσει ένα κεφάλαιο στην επαγγελματική της ζωή».
«Αν δεν πρόκειται για απόλυση, αλλά για οικειοθελή αποχώρηση, δεν χρειάζεται απαραίτητα καταβολή αποζημίωσης», τόνισε τη Δευτέρα, το βράδυ ο αρχηγός του πορτογαλικού κράτους.
Μπροστά στην αντιπαράθεση, τα υπουργεία Οικονομικών και τα αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών ζήτησαν από τον ΤΑΡ να διευκρινίσει «το νομικό πλαίσιο της συμφωνίας που συνήφθη» και το «ποσό της αποζημίωσης που καταβλήθηκε».
Ο πορτογαλικός αεροπορικός όμιλος, του οποίου οι οικονομικές δυσχέρειες αυξήθηκαν λόγω της πανδημίας Covid-19, επανακρατικοποιήθηκε πλήρως κατεπειγόντως το 2020, με αντάλλαγμα την εφαρμογή ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης που επέβαλαν οι Βρυξέλλες.
Υπολογιζόμενο σε περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια ευρώ, το σχέδιο αυτό προέβλεπε κυρίως μείωση του εργατικού δυναμικού του, μείωση του στόλου του και μείωση 25% σε μισθούς άνω των 1.410 ευρώ έως το 2025.
Αυτή η αποζημίωση «είναι ακατανόητη σε μια εταιρεία που βιώνει μια δύσκολη οικονομική κατάσταση, που στηρίζεται από δημόσιους πόρους», αντέδρασε η Ένωση Πιλότων Πολιτικής Αεροπορίας (SPAC) σε ανακοίνωση