Κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου κατηγόρησαν την εθνική υπηρεσία ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας (Nats) ότι δεν τους ενημέρωσε για το κλείσιμο του συστήματός του τον Αύγουστο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Michael O’Leary και η διευθύνουσα σύμβουλος της easyJet, Sophie Dekkers, ανέφεραν στην Επιτροπή Επιλογής Μεταφορών των Βουλευτών ότι οι αερομεταφορείς ενημερώθηκαν για το θέμα μόνο από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας Αεροναυτιλίας Eurocontrol λίγο μετά τις 11:00 στις 28 Αυγούστου.
Οι βουλευτές ενημερώθηκαν ότι το σύστημα Nats έκλεισε περίπου στις 08:30. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος του Nats, Μάρτιν Ρολφ, είπε στην επιτροπή: «Έτσι υποτίθεται ότι λειτουργεί το σύστημα.
«Μόλις μάθουμε ότι κάτι συμβαίνει, το λέμε στο Eurocontrol και το λένε σε όλους τους άλλους. Το Eurocontrol είναι ο μηχανισμός [για την ειδοποίηση των αεροπορικών εταιρειών]».
Το κλείσιμο του Nats προκάλεσε σοβαρές καθυστερήσεις σε εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες και οι αεροπορικές εταιρείες απαιτούν να τους αποζημιώσει για το κόστος παροχής περίθαλψης και βοήθειας στους επιβάτες.
Ο O’Leary είπε στην επιτροπή: « Ξοδέψαμε 15 εκατομμύρια λίρες για τα έξοδα των επιβατών.
«Γράψαμε στον Μάρτιν Ρολφ για να ζητήσουμε αποζημίωση και πήραμε μια απάντηση ότι δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Νats».
Ο O’Leary επεσήμανε: «Η κυβέρνηση κατέχει το 49% του Nats. Θα μπορούσε να κατευθύνει το Nats να αποζημιώσει αυτά τα έξοδα».
Η Dekkers συμφώνησε, λέγοντας: «Η πρώτη ενημέρωση που λάβαμε από το Nats ήταν την επόμενη μέρα. Είχαν ήδη ακυρωθεί 599 πτήσεις και επηρεάστηκαν 110.000 επιβάτες».
Η Dekkers εκτίμησε το κόστος της easyJet για την παροχή βοήθειας στους επιβάτες ως «παρόμοιο με αυτό της Ryanair», αλλά είπε: «Το πλήρες κόστος θα ήταν πολλαπλάσιο».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Airlines UK Tim Alderslade κατηγόρησε το Nats για «κακή επικοινωνία», λέγοντας: «Δεν είχα νέα τους μέχρι το επόμενο πρωί. Το άκουσα πρώτα από το Sky News».
«Έχουμε γράψει στο Νats ζητώντας την αποπληρωμή των δαπανών, αλλά δεν είχαμε απάντηση».
Σημείωσε ότι τόσο ο γραμματέας μεταφορών Mark Harper όσο και η CAA «αναγνώρισαν ότι οι αεροπορικές εταιρείες έκαναν ό,τι μπορούσαν» για να βοηθήσουν τους επιβάτες.
Ο διευθύνων σύμβουλος της CAA Rob Bishton είπε : « Είδαμε αεροπορικές εταιρείες να αποδίδουν πέρα από τις υποχρεώσεις τους, σε πολλές περιπτώσεις πέρα από αυτό που θα περιμέναμε ως ρυθμιστική αρχή».
Και πρόσθεσε: «Πιστεύουμε ότι ο Nats ήταν ανοιχτός και διαφανής μαζί μας. Ήταν ένα εξαιρετικό γεγονός.”
Μια ανεξάρτητη επιτροπή, που έχει συσταθεί από την CAA, πρόκειται να διερευνήσει και να αναφέρει το περιστατικό και την απάντηση του Nats και των αεροπορικών εταιρειών.