Αρνητικός στο ενδεχόμενο να γίνει μεγάλη μείωση στις χρεώσεις του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, όπως παγίως ζητούν εκπρόσωποι των αεροπορικών εταιρειών αλλά και του τουριστικού κλάδου, εμφανίστηκε ο γενικός διευθυντής του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας. Ο κ. Γιάννης Παράσχης, σε ενημερωτική συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους, υποστήριξε ότι δεν είναι ρεαλιστική η λογική να μειωθούν τα τέλη του αεροδρομίου σε επίπεδο που θα δημιουργούσε πρόβλημα στην εταιρεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις προς τους δανειστές της.
Ο γενικός διευθυντής του αερολιμένα σημείωσε ότι αν ληφθούν υπόψη όλοι οι παράγοντες που διαμορφώνουν το κόστος σε ένα αεροδρόμιο τότε η Αθήνα έχει ένα από τα πιο ανταγωνιστικά αεροδρόμια της ευρύτερης περιοχής, ενώ αν ληφθεί υπόψη μόνον ο παράγοντας των χρεώσεων τότε βρίσκεται σε επίπεδο αντίστοιχο με αυτό του αερολιμένα της Μαδρίτης.
Επιπλέον ο ίδιος τόνισε η εταιρεία του αερολιμένα εφαρμόζει πρόγραμμα στοχευμένων κινήτρων προς τις αεροπορικές εταιρείες τα οποία οδηγούν σε εκπτώσεις έως 30% στα τέλη.
Ο κ. Παράσχης πάντως δεν ήταν σε θέση να απαντήσει για το τι μέλλει γενέσθαι με το ζήτημα της χρονικής επέκτασης της σύμβασης αλλά ούτε και για το ενδεχόμενο το Δημόσιο να αποχωρήσει πλήρως από τον ΔΑΑ πωλώντας το ποσοστό του, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς, όπως σημείωσε, αυτά είναι ζητήματα που αφορούν τους μετόχους της εταιρείας και τα οποία αναμένεται να ξεκαθαρίσουν τους επόμενους μήνες.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκαθαρίσει, επίσης, και το αν η εταιρεία του Διεθνή Αερολιμένα θα συμμετάσχει στους διαγωνισμούς που θα γίνουν για τις αποκρατικοποιήσεις των περιφερειακών αεροδρομίων, ενδεχόμενο, πάντως, που ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ άφησε κάτι περισσότερο από ανοικτό. Οι διαγωνισμοί για την παραχώρηση 22 περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες αναμένεται να προκηρυχθούν τον Φεβρουάριο και σίγουρα από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ η συμμετοχή της εταιρείας του ΔΑΑ είναι επιθυμητή καθώς διαθέτει εμπειρία στην διαχείριση αεροδρομίων.
Ερωτηθείς για την επιχειρούμενη εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines, η οποία βρίσκεται στο μικροσκόπιο των αρχών ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο κ. Παράσχης τάχθηκε υπέρ της κίνησης αυτής τονίζοντας ότι θα είναι μια εξέλιξη η οποία θα έχει οφέλη και για το αεροδρόμιο. «Είναι κρίσιμο να υπάρχει ένας αερομεταφορέας βιώσιμος και ισχυρός που να αναπτύσσεται από την Αθήνα» σημείωσε ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ. Μάλιστα δεν δίστασε να τονίσει ότι στον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών υπάρχει ένα ευρύτερο κύμα συγχωνεύσεων και είναι πολύ δύσκολο στην Ελλάδα να επιβιώσουν δύο μεγάλες εταιρείες. Αναφερθείς δε στο ενδεχόμενο απόρριψης της εξαγοράς σημείωσε ότι «οι εξελίξεις μετά θα οδηγήσουν την κατάσταση εκεί που θα την οδηγήσουν. Δεν ξέρω κατά πόσον μπορούν να συντηρούνται εταιρείες που καταγράφουν πολύ μεγάλες ζημιές από την λειτουργία τους».
Αναφερόμενος στην δυναμική επέκταση της Cyprus Airways στην ελληνική εσωτερική αγορά ο επικεφαλής του αεροδρομίου είπε ότι αυτή τη στιγμή, με την αύξηση των πτήσεων της, η εταιρεία κατέχει το 12% του συνόλου της εσωτερικής αγοράς ενώ το μερίδιο αγοράς στους τρεις προορισμούς που πετά (Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ρόδο) φτάνει στο 25%.
Ο κ. Παράσχης χαρακτήρισε ιδιαίτερης σημασίας την επιλογή της Qatar Airways να επιλέξει την Αθήνα ως ενδιάμεσο σταθμό για τις πτήσεις της προς την Νέα Υόρκη σημειώνοντας ότι πρόκειται για ψήφο εμπιστοσύνης προς τον αερολιμένα της Αθήνας, η οποία έρχεται σε μία δύσκολη εποχή που τα αεροδρόμια βρίσκονται σε εξαιρετικά δύσκολη θέση με τον ανταγωνισμό να είναι ιδιαίτερα σκληρός.
Η παγκόσμια αεροπορική αγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με τεράστιες ανακατατάξεις και στο πλαίσιο αυτό΄ φαίνεται ότι «κεφάλι» παίρνουν οι αεροπορικές εταιρείες από χώρες της Μέσης Ανατολής που διαθέτουν μεγάλη οικονομική επιφάνεια η οποία τους επιτρέπει μεγάλες επενδύσεις για το «χτίσιμο» του στόλου τους. Αντίθετα φαίνεται ότι συρρικνώνονται τα μεγέθη ευρωπαϊκών εταιρειών που κυριάρχησαν επί χρόνια στο παγκόσμιο αεροπορικό στερέωμα. Επίσης σοβαρό πρόβλημα ανταγωνισμού αντιμετωπίζουν και οι αμερικάνικες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες στην συντριπτική τους πλειοψηφία διαθέτουν στόλους γερασμένους και ενεργοβόρους.
Χαρακτηριστικό των αλλαγών που δρομολογούνται είναι το γεγονός ότι η αεροπορική αγορά Ασίας – Ειρηνικού, η οποία σήμερα έχει μεγέθη αντίστοιχα με την Ευρωπαϊκή και την Αμερικάνικη αγορά με περίπου 1,5 δις επιβάτες ετησίως, αναμένεται ως το 2030 να διευρύνει τα μεγέθη της με πολύ γρηγορότερους ρυθμούς φτάνοντας στα 4,5 δις επιβάτες. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο όγκος των επιβατών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, που σήμερα φτάνει στα 60 εκατομμύρια το χρόνο, σε μια 15ετία θα έχει υπερδιπλασιαστεί φτάνοντας στα 130 εκατομμύρια επιβάτες.
Να σημειώσουμε τέλος ότι σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου ο ΔΑΑ καταγράφει απώλειες 11% στην επιβατική κίνηση με τον αριθμό των διακινούμενων επιβατών να φτάνει στα 11,3 εκατομμύρια έναντι 12,7 εκατομμύρια το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Πάντως από την πλευρά της διοίκησης γίνεται λόγος για ενδείξεις σταθεροποίησης που αναμένεται ότι θα συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου παρότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο εσωτερικό της χώρας έχουν μειώσει κατά τις πτήσεις τους.