ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
(pressntigri@gmail.com)

Με αρκετή καθυστέρηση και έντονα ερωτηματικά διαφαίνεται φως στο βάθος του τούνελ για τη κατασκευή του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο. Αυτή την περίοδο διεξάγεται μια υψηλού επιπέδου παρτίδα πόκερ που αφορά την αύξηση του ποσοστού του τιμήματος που θα καταβάλλεται επί του τζίρου σε ετήσια βάση στο Δημόσιο ως μίσθωμα από τον ανάδοχο του διαγωνισμού. Παίκτες σε αυτό η κυβέρνηση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δια της DG Competition (Επιτροπή Ανταγωνισμού) και το επενδυτικό σχήμα που είχε υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, στο οποίο συμμετέχουν οι ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (80%) και Goldair Cargo (20%).

Γνώστες της αγοράς των logistics υπογραμμίζουν ότι οι συνθήκες της αγοράς δεν επιτρέπουν διαφοροποιήσεις στα επιχειρηματικά μοντέλα που έχουν ολοκληρωθεί σε περίοδο ανάπτυξης της οικονομίας και έχουν προκριθεί από την πολιτεία. Όπως προσθέτουν, οποιαδήποτε επιβάρυνση κατά πληροφορίες ελλοχεύει κινδύνους, ακόμη και υπαναχώρησης του Επενδυτή. Και καταλήγουν: «τυχόν υπέρμετρες απαιτήσεις μπορούν να οδηγήσουν ακόμη και σε αναβολή του project δεδομένου ότι άλλαξαν οι συνθήκες της αγοράς λόγω ύφεσης που έχει προκαλέσει συρρίκνωση του κλάδου των Logistics.

 

Οι μεταβλητές του τιμήματος

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή -η οποία δεν έχει εγκρίνει ακόμη τη σύμβαση παραχώρησης- φαίνεται ότι εδώ και καιρό έχει εγείρει σειρά ερωτημάτων σχετικά με τους όρους του διαγωνισμού, το τίμημα και το μοντέλο υπολογισμού αυτού. Όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, τούτη την περίοδο στο επίκεντρο των συζητήσεων είναι το ποσοστό 2,51% επί των εσόδων που θα καταβάλλονται σε ετήσια βάση από τον παραχωρησιούχο. Υπογραμμίζεται ότι το μεταβλητό τίμημα δεν δύναται να είναι χαμηλότερο των 350.000 ευρώ ετησίως, σύμφωνα με την Σύμβαση.

Ωστόσο, το ποσοστό του τιμήματος αυτού ακούγεται ότι αφήνεται ανοικτό να αυξηθεί ακόμη και μέχρι 10 ποσοστιαίες μονάδες. Αντίθετα το τίμημα της παραχώρησης που ανέρχεται σε 10 εκατ. ευρώ εφάπαξ δεν φαίνεται να μπορεί να αλλάξει, καθώς όπως προαναφέρθηκε τα δεδομένα στις εμπορευματικές μεταφορές λόγω της πανδημίας έχουν αντιστραφεί.

Επί τάπητος το θέμα υπαναχώρησης του επενδυτή

Το θέμα της παραχώρησης του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου έχει μπει στη πιο κρίσιμη περίοδο, αποκάλυψε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, κ. Νίκος Σταθόπουλος. Μάλιστα την περασμένη εβδομάδα η ΓΑΙΑΟΣΕ απέστειλε ακόμη μια σειρά απαντήσεων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. οπότε το σήριαλ συνεχίζεται.

Κοινός τόπος είναι ότι οι επόμενοι δυο μήνες θεωρούνται εξαιρετικά κρίσιμοι, αφού θα διαφανεί, εάν η ΕΕ δώσει το «πράσινο φως» για την επικύρωση της σύμβασης παραχώρησης του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της Ελλάδας.

Όπως εκτιμά ο Γ.Γ. Μεταφορών κ. Σταθόπουλος «το τελευταίο διάστημα παρατηρείται σύγκλιση απόψεων μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων», σημειώνοντας, «το έργο θα σωθεί, θα υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις στους επόμενους δυο μήνες».

Ο γενικός γραμματέας Μεταφορών δεν θέλησε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες γύρω από τις τυχόν αλλαγές της σύμβασης παραχώρησης, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο και για έναν κύκλο αλληλογραφίας με την Ε.Ε.

Πάντως, στόχος της κυβέρνησης είναι να αποφευχθεί η ακύρωση της σύμβασης παραχώρησης που είχε υπογραφεί στα τέλη του 2018 για την κατασκευή και εκμετάλλευση του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της χώρας, σε έκταση 588 στρεμμάτων που ανήκει στον ΟΣΕ.

Άλλωστε η ακύρωση της σύμβασης θα οδηγήσει στην επιστροφή περίπου 200 εκατ. ευρώ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που είχε χρηματοδοτήσει το ευρύτερο εμπορευματικό συγκρότημα του Θριασίου σε συνολική έκταση περί τις 2.000 στρέμματα, ιδιοκτησίας ΟΣΕ. Η Κομισιόν είχε θέσει ως όρο για τη χρηματοδότηση την παραχώρησης της εκμετάλλευσης σε ιδιώτες επενδυτές.

Υπενθυμίζεται ότι, η Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο ΑΕ υπέβαλε τη μοναδική προσφορά στον διαγωνισμό που είχε προκηρύξει η ΓΑΙΑΟΣΕ και ανακηρύχθηκε πλειοδότης. Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, ανέλαβε την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου και τη διαχείρισή του για 60 χρόνια έναντι τιμήματος 31 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 10 εκατ. είναι το εφάπαξ τίμημα και τα υπόλοιπα το ετήσιο μίσθωμα.

Επιπλέον, προβλέπεται επένδυση αρχικού προϋπολογισμού που φτάνει τα 158,4 εκατ. ευρώ.

Υπό εξέταση η αποδοτικότητα της επένδυτης

Κατά πληροφορίες, οι συζητήσεις αφορούν αρκετά σημεία της σύμβασης παραχώρησης, όπως το ύψος του ελάχιστου τιμήματος που θα καταβάλει η ΘΕΚ ΑΕ, οι όροι παραχώρησης του ακινήτου, οι εγγυήσεις που έδωσε το ελληνικό δημόσιο στον παραχωρησιούχο, η ακύρωση επιβολής δημοτικών τελών, η μεταβολή των όρων δόμησης κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού κ.α. Πρόσωπα που παρακολουθούν τις εξελίξεις εκτιμούν πως στα περισσότερα σημεία μπορεί να βρεθεί λύση, αλλά οι κοινοτικοί αξιωματούχοι έχουν θέσει και ζητήματα που συνδέονται με την απόδοση της επένδυσης και τα οποία αναμένεται να επιλυθούν αυτές τις ημέρες.

Πρόκειται βέβαια για θέμα που δυσκολεύει τη διαπραγμάτευση καθώς η πλευρά του παραχωρησιούχου θεωρεί πως αν μεταβληθεί προς το δυσμενέστερο η απόδοση, ιδιαίτερα μετά την πανδημία τότε «η επένδυση δεν βγαίνει».

Στόχος των επενδυτών είναι η δημιουργία ενός ευμεγέθους κέντρου αποθηκευτικών χώρων (logistics).

Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του project

Ειδικότερα, την πρώτη διετία αναμένεται να κατασκευαστούν αποθηκευτικοί χώροι 120.000 τ.μ. και σταδιακά μέσα στη δεκαετία να ανέλθουν σε 240.000 τ.μ. Το σύνολο των φορτηγών που θα εξυπηρετούνται ημερησίως, στη πλήρη λειτουργία του Θριασίου Ε/Κ, είναι 400 και των βαγονιών 50, ενώ θα δημιουργηθούν 250.000 παλετοθέσεις και 210.000 τ.μ. αποθηκών.

Πάντως, η εμπλοκή στην έγκριση της σύμβασης παραχώρησης του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της χώρας έχει συμπαρασύρει και τον δεύτερο διαγωνισμό, για το λεγόμενο «Θριάσιο ΙΙ». Ο δεύτερος διαγωνισμούς αφορούσε τη διαχείριση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) για 25 χρόνια, δηλαδή της υπόλοιπης έκτασης του συγκροτήματος στο Θριάσιο.

Ως γνωστόν, ο διαγωνισμός για το «Θριάσιο ΙΙ» κηρύχθηκε άγονος καθώς κανένας από τους τρεις ομίλους που είχαν περάσει στο τελικό στάδιο (Goldair, PEARL και Damco – FDL Group) δεν κατέθεσε προσφορά. Ο διαγωνισμός για το «Θριάσιο ΙΙ» αφορούσε τη διαχείριση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και ΣταθμούΔιαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) για 25 χρόνια.