Aγώνα δρόμου προκειμένου να τελεσφορήσει εντός του Μαρτίου η διαδικασία παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στην Fraport Greece, κάνει η ελληνογερμανική κοινοπραξία.

Οι καθυστερήσεις οι οποίες χαρακτηρίζονται διαδικαστικού χαρακτήρα σημειώνονται στην ολοκλήρωση της μεταβίβασης. Η παράδοση-παραλαβή των αεροδρομίων μπορεί να καθυστερήσει μέχρι και δύο μήνες και αντί στο τέλος Ιανουαρίου που προγραμματιζόταν αρχικά να μετατεθεί τελικά για το μέσο ή το τέλος του μήνα Μαρτίου. Ως εκ τούτου δεν αναμένονται εντυπωσιακές αλλαγές στην εικόνα των εν λόγω αερολιμένων την θερινή περίοδο του 2017 δεδομένου ότι η θερινή σεζόν ξεκινά στα μέσα της Άνοιξης. Αυτοί που ξέρουν αναφέρουν ότι την τελευταία περίοδο συντελείτε ένας αγώνας δρόμου ούτως ώστε να υπερνικηθεί η περιώνυμη ελληνική γραφειοκρατία. Για παράδειγμα ολοκληρώθηκε η συμφωνία Fraport-Πυροσβεστικής Υπηρεσίας (Service Level Agreement) μέσω της οποίας καθορίζεται το πέρασμα του προσωπικού (500 άτομα περίπου) στην γερμανοελληνική κοινοπραξία (αμοιβή εξοπλισμός κ.λ.π.). Αντίστοιχες συμφωνίες διενεργούνται και με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας αφού κάποια αεροδρόμια θα έχουν κοινή χρήση.

Η Fraport -Slentel φέρεται έτοιμη με την ανάληψη των αεροδρομίων να προβεί άμεσα σε ένα μπαράζ αλλαγών επιφανειακής αλλαγής της εικόνας των αεροδρομίων έως ότου ξεκινήσουν τα έργα από την προσεχή Οκτώβριο-Νοέμβριο και μετά. Ορισμένες εξ αυτών επιμερίζονται και στην διάθεση των κοινόχρηστων χώρων σε ιδιώτες (π.χ. μεγαλύτερους χώρους για τα Duty Free με χαρακτηριστικό παράδειγμα το αεροδρόμιο της Μυκόνου).

Για να πέσουν, δηλαδή, οι οριστικές υπογραφές είναι απαραίτητο να έχει ολοκληρωθεί μέχρι κεραίας ο νομικός – τεχνικός έλεγχος της Fraport-Slentel στις 14 εγκαταστάσεις σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Χανιά, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Άκτιο, Καβάλα, Ρόδο, Κω, Σάμο, Μυτιλήνη, Μύκονο, Σαντορίνη και Σκιάθο.
Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σύνθετη διαδικασία, που περιλαμβάνει την εξασφάλιση σειράς πιστοποιήσεων που σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με έργα που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει η κοινοπραξία, όπως και με ζητήματα ασφάλειας και συνθηκών πτήσεων.
Την ίδια στιγμή, στο πλαίσιο της συμφωνίας της σύμβασης παραχώρησης, η Fraport έχει παραιτηθεί από κάθε αξίωση απέναντι στο ελληνικό Δημόσιο ως προς την καθυστέρηση ολοκλήρωσης των έργων αναβάθμισης του αεροδρομίου «Μακεδονία».
Ως εκ τούτου, θα πρέπει να έχουν υπολογιστεί, έκτων προτέρων, όλες οι παράμετροι που θα μπορούσαν να αποτελέσουν αιτία καθυστέρησης της προόδου των προβλεπόμενων εργασιών.
Επίσης, προβλέπεται η συνεργασία της εταιρείας με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προκειμένου να διασφαλιστούν όλες οι ασφαλείς διαδικασίες και συνθήκες πτήσης στο αεροδρόμιο, ενώ το ελληνογερμανικό σχήμα θα αναλάβει με ίδιες δαπάνες την κατασκευή και εγκατάσταση συστήματος φωτοσήμανσης του τροχοδρόμου, ώστε να μετατραπεί σε διάδρομο προσαπογείωσης για την ακόμα αρτιότερη κάλυψη των αναγκών του αεροδρομίου «Μακεδονία»..

Υπογραμμίζεται ότι ήδη έχουν προσληφθεί 398 άτομα. «Υπάρχουν κι άλλοι, όπως προσωπικό εδάφους για αεροπλάνα και επιβάτες, εστιάτορες, γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων, καταστηματάρχες και πάροχοι υπηρεσιών. Για τους οποίους, υπό κανονικές συνθήκες η εταιρεία θα αναλάβει τα συμβόλαιά τους, σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του Διευθύνοντα Συμβούλου της Fraport Greece Αλεξάντερ Τσινέλ.

23 Αεροδρόμια

Στην πρόσληψη συμβούλων για την, μεταξύ άλλων, «αξιολόγηση των διαθέσιμων και εμπορικά εφικτών δομών συναλλαγής» των 23 εναπομεινάντων περιφερειακών ελληνικών αεροδρομίων, που δεν παραχωρούνται στο σχήμα υπό τη Fraport, αλλά διατηρεί στο χαρτοφυλάκιό του, προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ. Η διαδικασία αποτελεί συμβατική υποχρέωση της χώρας απέναντι στους δανειστές, στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου μνημονίου. Αναλυτικότερα, το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει μέχρι τον Σεπτέμβριο να αξιολογήσει τις επιλογές αξιοποίησης που έχουν αυτά τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια, και να αποφασίσει ποια από αυτά και με ποιον τρόπο μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα, πριν τα μεταβιβάσει στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών δηλαδή νέο υπερταμείο. Σημειώνεται ότι τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια δεν θα αξιοποιηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά θα μεταφερθούν στο νέο υπερταμείο. Άμεσος στόχος η δημιουργία Cluster στο οποίο θα ενταχθούν σε ομάδες ούτως ώστε να αξιοποιηθούν και να πάρουν υπεραξία.

Η προκήρυξη για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου από το ΤΑΙΠΕΔ εξυπηρετεί την προετοιμασία για τη μεταφορά τους στο νέο ταμείο (Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών ή ΕΔΗΣ) τον Σεπτέμβριο. Αν και η τελευταία αυτή κίνηση έχει τη σημασία της, ειδικά σε πολιτικό επίπεδο, η αξιοποίηση όσων αεροδρομίων έχουν προοπτικές να αποφέρουν σημαντικά έσοδα σύντομα αναμένεται να προχωρήσει γρήγορα, και πιθανότατα να είναι από τις πρώτες αποκρατικοποιήσεις του υπερταμείου. «Ουσιαστικά το ΤΑΙΠΕΔ κάνει ήδη το πρώτο βήμα προς την παραχώρηση όσων μπορούν να προσελκύσουν επενδυτικό ενδιαφέρον και προς την αναδιάρθρωση όσων χρειάζονται προεργασία», εξηγεί στην «Κ» πηγή με γνώση των σχετικών διεργασιών. Τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια για τα οποία προχωρά διαγωνισμός πρόσληψης συμβούλων είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου, της Αστυπάλαιας, της Χίου, της Ικαρίας, των Ιωαννίνων, της Καλαμάτας, της Καλύμνου, της Καρπάθου, της Κάσου, του Καστελόριζου, της Καστοριάς, της Κοζάνης, των Κυθήρων, της Λέρου, της Λήμνου, της Μήλου, της Νέας Αγχιάλου, της Νάξου, της Πάρου, της Σητείας, της Σκύρου και της Σύρου.

Η προθεσμία για την υποβολή προτάσεων από τους υποψηφίους συμβούλους για τα άλλα 23 αεροδρόμια είναι η 24η Ιουνίου και το έργο που θα κληθούν να παραδώσουν εντός διμήνου περιλαμβάνει πέντε βασικούς άξονες:

  1. Επανεξέταση και αξιολόγηση του κάθε αεροδρομίου από λειτουργική, εμπορική και κυκλοφοριακή άποψη.
  1. Αναγνώριση της δυνητικής αξίας για κάθε αερολιμένα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη δυνατότητα να προσελκύσει επιπλέον αεροπορικές εταιρείες και γραμμές προορισμού, καθώς και την παραγωγή αξίας από βοηθητικές λειτουργίες (π.χ., εμπορικές και ακινήτων).
  1. Ανάπτυξη βασικού επιχειρηματικού πλάνου για κάθε ένα αεροδρόμιο.
  1. Ανάλυση της δυνητικής επαύξησης της παραγόμενης αξίας από τη δημιουργία συστάδων (cluster) αερολιμένων.
  1. Aξιολόγηση των διαθέσιμων και εμπορικά εφικτών δομών συναλλαγής.