Οι ταξιδιώτες επιλέγουν την Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία, την Αυστρία, τη Γερμανία, την Πορτογαλία και την Τσεχική Δημοκρατία έναντι της Κροατίας, κυρίως λόγω του αυξανόμενου κόστους και της καλύτερης σχέσης ποιότητας/τιμής, όπως αναφέρει το Travel and Tour World.
Τα τελευταία τρία χρόνια, οι τιμές του τουρισμού στην Κροατία αυξήθηκαν κατά 50% , ενώ οι ανταγωνιστικοί προορισμοί διατήρησαν τις αυξήσεις τους μεταξύ 15-20% . Αυτή η απότομη άνοδος των τιμών έχει κάνει την Κροατία πιο ακριβή από τους μεγάλους ανταγωνιστές , ωθώντας τους ταξιδιώτες που γνωρίζουν τον προϋπολογισμό να επανεξετάσουν τις επιλογές των διακοπών τους.
Ο αντίκτυπος είναι ήδη ορατός – τουρίστες από βασικές αγορές όπως η Γερμανία, η Αυστρία, η Τσεχία και η Ιταλία επισκέπτονται λιγότερο, με αποτέλεσμα να μειωθούν κατά 0,7% τα έσοδα από τον ξένο τουρισμό κατά την περίοδο αιχμής του περασμένου καλοκαιριού . Εν τω μεταξύ, προορισμοί όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία συνεχίζουν να προσελκύουν επισκέπτες προσφέροντας μια ισορροπία προσιτών και υψηλής ποιότητας εμπειρίες.
Καθώς οι ταξιδιώτες αναζητούν προορισμούς όπου τα χρήματά τους πηγαίνουν περισσότερο, η τουριστική βιομηχανία της Κροατίας αντιμετωπίζει μια πραγματική πρόκληση: είτε προσαρμόζει τις στρατηγικές τιμολόγησης είτε κινδυνεύει να χάσει περισσότερους επισκέπτες από τους Ευρωπαίους αντιπάλους της.
Γιατί οι τιμές αυξάνονται τόσο γρήγορα
Μπορεί να υποθέσετε ότι οι εκτοξευόμενες τιμές οφείλονται στο υψηλότερο κόστος ενέργειας ή στους αυξημένους συντελεστές ΦΠΑ , αλλά αυτό δεν ισχύει. Στην πραγματικότητα, η Κροατία έχει μερικές από τις χαμηλότερες τιμές ενέργειας στην Ευρωζώνη και μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13% για τον τουρισμό.
Tι οδηγεί το κύμα; Η απάντηση βρίσκεται στην αύξηση του κόστους στον τομέα της φιλοξενίας , που οδήγησε σε υψηλότερες τιμές διαμονής και υπηρεσιών. Αυτή η ραγδαία αύξηση είχε ως αποτέλεσμα τη στασιμότητα των διανυκτερεύσεων και την αισθητή πτώση των τουριστικών δαπανών .
Οι βασικές αγορές υποχωρούν
Για χρόνια, η Κροατία ήταν η αγαπημένη των Γερμανών, Αυστριακών, Τσέχων και Ιταλών τουριστών, αλλά αυτή η τάση αλλάζει. Οι υψηλότερες τιμές ωθούν ήδη πολλούς ταξιδιώτες να επανεξετάσουν τα σχέδια των διακοπών τους.
Μόλις το περασμένο καλοκαίρι, τα έσοδα από τον εξωτερικό τουρισμό της Κροατίας μειώθηκαν κατά 0,7% κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος – ένα σαφές σημάδι ότι οι ταξιδιώτες αναζητούν αλλού καλύτερη αξία.
Ο Kristjan Staničić, διευθυντής του Κροατικού Εθνικού Συμβουλίου Τουρισμού , επεσήμανε ότι για τα δύο τρίτα των κύριων τουριστικών αγορών της Κροατίας, το κόστος είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας για να αποφασίσετε πού θα ταξιδέψετε. Εάν οι τιμές συνεχίσουν να αυξάνονται, η χώρα κινδυνεύει να χάσει ένα μεγάλο μέρος της βάσης των επισκεπτών της.
Η κυβέρνηση προτρέπει τον Τουρισμό να αναλάβει δράση
Η κυβέρνηση της Κροατίας παρεμβαίνει τώρα, προτρέποντας τη βιομηχανία να επανεξετάσει τη στρατηγική τιμολόγησης πριν να είναι πολύ αργά.
Ο υπουργός Οικονομικών Μάρκο Πρίμορατς δεν συγκρατήθηκε, λέγοντας: «Νιώθω ότι παρασύρθηκες λίγο». Αναρωτήθηκε γιατί η Κροατία πρέπει να είναι πιο ακριβή από την Ελλάδα, την Ισπανία ή την Πορτογαλία , υποστηρίζοντας ότι η τουριστική βιομηχανία της χώρας βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην υποστήριξη των φορολογουμένων , ωστόσο πολλοί ντόπιοι δεν μπορούν πλέον να αντέξουν οικονομικά τις διακοπές στη χώρα τους .
Ο υπουργός Τουρισμού Tonči Glavina αναγνώρισε επίσης το πρόβλημα, χαρακτηρίζοντας το 2025 κρίσιμο έτος για να γίνει η Κροατία πιο ανταγωνιστική ως προς τις τιμές . Ενώ απέρριψε τις ανησυχίες για ενδεχόμενο μποϊκοτάζ στον τουρισμό, παραδέχτηκε ότι οι περικοπές των τιμών μπορεί να είναι απαραίτητες για τη διατήρηση του αριθμού των επισκεπτών.
Από την άλλη πλευρά της συζήτησης, οι ηγέτες του κλάδου υποστηρίζουν ότι οι αυξανόμενοι μισθοί και ο πληθωρισμός -όχι η υπερβολική αναζήτηση κέρδους- είναι οι πραγματικοί ένοχοι πίσω από τις υψηλότερες τιμές.
Ο Veljko Ostojić της Κροατικής Ένωσης Τουρισμού δήλωσε ότι τα κέρδη των ξενοδοχείων έχουν πράγματι μειωθεί , καθώς το κόστος αυξάνεται ταχύτερα από τα έσοδα. Επεσήμανε επίσης ότι οι τιμές των ξενοδοχείων στην Κροατία αυξήθηκαν μόνο κατά 1,9% πέρυσι , ενώ άλλοι προορισμοί της Μεσογείου σημείωσαν αύξηση 4,5% .
Επιπλέον, οι ιδιοκτήτες τοπικών επιχειρήσεων εκφράζουν ανησυχίες για τις υψηλές προμήθειες από τις παγκόσμιες πλατφόρμες κρατήσεων , οι οποίες μειώνουν τα κέρδη τους. Κάποιοι πρότειναν την έναρξη ενός εθνικού συστήματος κρατήσεων για να μειωθεί η εξάρτηση από πλατφόρμες όπως η Booking.com και η Airbnb, συμβάλλοντας στον έλεγχο του κόστους.
Ανοδικές τιμές + Νέοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί = Πρόβλημα για τον τουρισμό
Καθώς η Κροατία παλεύει με το αυξανόμενο κόστος, μια άλλη πρόκληση είναι στον ορίζοντα — νέοι ταξιδιωτικοί κανονισμοί της ΕΕ .
Από το 2026 , οι επισκέπτες από χώρες εκτός ΕΕ που δεν έχουν υποχρέωση θεώρησης θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση για άδεια ταξιδιού ETIAS πριν εισέλθουν στον χώρο Σένγκεν, συμπεριλαμβανομένης της Κροατίας. Αν και η διαδικασία είναι απλή, προσθέτει ένα άλλο επίπεδο πολυπλοκότητας για τους τουρίστες που ήδη συζητούν εάν η Κροατία αξίζει την υψηλότερη τιμή.
Για ταξιδιώτες που γνωρίζουν τον προϋπολογισμό, αυτός ο συνδυασμός υψηλότερου κόστους και νέων απαιτήσεων εισόδου θα μπορούσε να είναι αρκετός για να τους ωθήσει προς πιο προσιτές προορισμούς.
Για τους μακροχρόνιους επισκέπτες, όπως οι ψηφιακοί νομάδες και οι εποχιακοί εργαζόμενοι , τα αυξανόμενα έξοδα διαβίωσης της Κροατίας θα μπορούσαν επίσης να αποτρέψουν τη συμφωνία. Κάποτε η Κροατία θεωρήθηκε ως μια προσιτή εναλλακτική λύση στη Δυτική Ευρώπη, η Κροατία χάνει γρήγορα το πλεονέκτημά της ως προς το κόστος.
Τι ακολουθεί για την τουριστική βιομηχανία της Κροατίας
Η κροατική κυβέρνηση ελπίζει σε σταθεροποίηση των τιμών το 2025 , αλλά οι προοπτικές παραμένουν αβέβαιες. Με βασικές αγορές όπως η Γερμανία, η Αυστρία και η Ιταλία να αντιμετωπίζουν οικονομική επιβράδυνση , οι τουρίστες γίνονται ακόμη πιο ευαίσθητοι στο κόστος.
Εάν η Κροατία δεν προσαρμόσει τη στρατηγική τιμολόγησης της , κινδυνεύει να χάσει τη θέση της ως κορυφαίος μεσογειακός προορισμός. Ανταγωνιστές όπως η Ισπανία, η Ελλάδα και η Πορτογαλία παρακολουθούν στενά — μαθαίνουν από τα λάθη της Κροατίας, διατηρώντας παράλληλα τις τιμές τους ελκυστικές.
Ένα πράγμα είναι σαφές: εάν η Κροατία θέλει να διατηρήσει τον τουριστικό της τομέα σε ακμή, πρέπει να βρει μια ισορροπία μεταξύ της διατήρησης της ποιότητας και της παραμονής της σε προσιτές τιμές . Διαφορετικά, οι ταξιδιώτες θα πάνε τις διακοπές τους —και τα χρήματά τους— αλλού.