της Εύας Οικονομάκη
Υψηλές ταχύτητες διατηρεί ο ελληνικός τουρισμός, ο οποίος οδεύει ολοταχώς σε μία νέα χρονιά-ρεκόρ, με επιδόσεις που αναμένεται να υπερβούν εκείνες του «χρυσού» 2019. Με το… δεξί αναμένεται να κάνει ποδαρικό και ο Σεπτέμβριος, εκμεταλλευόμενος τη δυναμική του Αυγούστου, με “όπλο” τις από αέρος αφίξεις.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι μόνο για το διάστημα από τις 15 Αυγούστου μέχρι τις 4 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με το Recovery Tracker του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), έχουν προγραμματιστεί πάνω 2,8 εκατ. θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις, ακολουθώντας την τάση των πρώτων ημερών του Αυγούστου, όταν και η τουριστική κίνηση βρέθηκε στο peak της.
Ο μεγαλύτερος όγκος των προγραμματισμένων θέσεων προέρχεται από το Ηνωμένο Βασίλειο, που εξακολουθεί να επιδεικνύει μία αξιοσημείωτη δυναμική, τη Γερμανία και την Ιταλία. Την πεντάδα συμπληρώνουν Γαλλία και Ολλανδία, ενώ ψηλά στη λίστα με τις βασικές πηγές τουριστών για την Ελλάδα βρίσκονται η Ελβετία, η Αυστρία, η Πολωνία, το Ισραήλ και το Βέλγιο.
Ως προς τους προορισμούς που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών από το εξωτερικό, στην κορυφή, εκτός από την Αθήνα με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», βρίσκεται η Κρήτη, με αιχμή το Ηράκλειο, και ακολουθούν η Ρόδος, η Κέρκυρα και η Θεσσαλονίκη.
Ισχυρή ζήτηση καταγράφεται την ίδια στιγμή και για την Κω, τη Σαντορίνη, τα Χανιά, τη Ζάκυνθο και τη Μύκονο.
Η εικόνα του οδικού τουρισμού
Την ίδια στιγμή, πάντως, με βάση το τελευταίο Στατιστικό Δελτίο του ΙΝΣΕΤΕ, ο οδικός τουρισμός φαίνεται να ακολουθεί χαμηλότερους ρυθμούς. Συγκεκριμένα, την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2022 καταγράφηκαν 2,4 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 4,0 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου – Ιουνίου 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά -41,3%/-1,7 εκατ. οδικές αφίξεις.
Ειδικότερα τον Ιανουάριο καταγράφηκαν 170 χιλ. αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση κατά -63,2%/-292 χιλ., τον Φεβρουάριο 175 χιλ. αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση κατά -61,2%/-276 χιλ. και τον Μάρτιο 238 χιλ. παρουσιάζοντας μείωση κατά -47,7%/-217 χιλ. αφίξεις. Τον Απρίλιο καταγράφηκαν 320 χιλ. αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση κατά -51,8%/-343 χιλ. και τον Μάιο 569 χιλ. ενώ η μείωση ανήλθε μόλις σε -16,3%/- 111 χιλιάδες.
Τον Ιούνιο η ανάκαμψη επιδεινώθηκε και καταγράφηκε μείωση -32,2%/-429 χιλ. ενώ οι οδικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 905 χιλιάδες. Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2022, μόνο δύο μεθοριακοί σταθμοί σημείωσαν αύξηση: ο μεθοριακός σταθμός της Δοϊράνης, κατά +9 χιλ./+8,6% με 117 χιλ. οδικές αφίξεις και ο μεθοριακός σταθμός του Ορμένιου κατά +19 χιλ./+15,8% με 136 χιλ. οδικές αφίξεις. Αντίθετα, η μεγαλύτερη μείωση τόσο ποσοστιαία όσο και σε απόλυτες διαφορές καταγράφεται στο σταθμό της Νυμφαίας όπου η μείωση ανέρχεται σε -81,7%/-550 χιλ. ενώ καταγράφονται μόλις 124 χιλ. αφίξεις. Αξιοσημείωτος είναι ο αριθμός των οδικών αφίξεων στο σταθμό του Προμαχώνα όπου την αναφερόμενη περίοδο διαμορφώνονται σε 402 χιλ. καταγράφοντας μείωση -348 χιλ./-46,4%. Τέλος, οι οδικές αφίξεις στο μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων διαμορφώθηκαν σε 676 χιλ. ενώ καταγράφεται μείωση κατά -249 χιλ./-26,9%.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Iουνίου του 2022 μείωση καταγράφηκε από όλες τις γειτονικές χώρες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Ειδικότερα, η μεγαλύτερη μείωση σε απόλυτες διαφορές καταγράφεται από την Βουλγαρία κατά -940 χιλ./-55,1% και ακολούθησε η Βόρεια Μακεδονία κατά -306 χιλ./-25,9%. Η μείωση από την Τουρκία ανήλθε σε -221 χιλ./-58,6% ενώ η μεγαλύτερη βελτίωση καταγράφηκε από την αγορά της Αλβανίας παρουσιάζοντας μείωση κατά -25,9% ή -202 χιλ. οδικές αφίξεις.