του Χάρη Ντιγριντάκη

Σε μια νέα χρονιά ρεκόρ εξελίχθηκε για τον ελληνικό τουρισμό το 2018, με άνοδο τόσο στις αφίξεις όσο και στις ταξιδιωτικές εισπράξεις των οποίων τα μεγέθη αναρριχήθηκαν ποσοστιαία κατά 10,1%.

Προς ώρας παραμένει το πρόβλημα της επαύξησης της μέσης δαπάνης ανά τουρίστα που είναι και το ζητούμενο στο τέλος της ημέρας.

Εν συνόλω στη χώρα αφίχθησαν περί τα 35 εκατ. τουρίστες αν σε αυτούς συμπεριληφθούν και αφίξεις των επιβατών κρουαζιέρας οι οποίοι ανήλθαν σε 4.788.542 δηλαδή 164.000 περίπου περισσότεροι από πέρυσι.

Όμως την ίδια ώρα που ορισμένοι προορισμοί ανεβαίνουν, άλλες περιοχές σπεύδουν βραδέως προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που τους παρουσιάζονται, ενώ σε αυτό τον τομέα ευθύνη έχει και η πολιτεία η οποία δεν έχει εντάξει στο πλάνο της ένα συγκροτημένο σχεδιασμό ανάδειξης της αγοράς.

Όπως όλα δείχνουν το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας που εισήχθη προς ψήφιση την περασμένη Πέμπτη στη Βουλή θα δώσει την απαραίτητη ώθηση για την αξιοποίηση μέσω αποκρατικοποιήσεων δραστηριοτήτων των λιμανιών, παρακαταθήκη απαραίτητη για την ανέλιξη μέσω επενδύσεων του θεσμού της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.

Ακτινογραφώντας την αγορά της κρουαζιέρας στην Ελλάδα διακρίνει ότι ουκ ολίγοι προορισμοί ακολουθούν το ρεύμα των αεροπορικών αφίξεων.

Ανακόλουθη στη συγκεκριμένη επωδό εμφανίζεται η Καλαμάτα όπου η εν συνόλω κίνηση επιβατών του Διεθνή Αερολιμένα Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο» έχει αυξηθεί ποσοστιαία κατά 1843%, ενώ μόνο για το 2018 οι πτήσεις οδηγήθηκαν σε ανοδικά επίπεδα κατά 4,7% το 2018 σε σχέση με το 2017.

Την ίδια ώρα η κρουαζιέρα στην πόλη κινείται σε ρηχά νερά δεδομένου ότι η μείωση των αφίξεων στο Λιμάνι της Καλαμάτας την τελευταία τριετία άγγιξε προοδευτικά το 387%.

Στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, στο οποίο, παρά το γεγονός ότι δεν έχουν γίνει επί μακρόν επενδύσεις στον τομέα των υποδομών, η περιφέρεια Πελοποννήσου, εκκίνησε από το 2011 και εντεύθεν συνομιλίες μεαεροπορικούς παίκτες της αγοράς, προκειμένου να πεισθούν να βάλουν την Καλαμάτα στους διεθνείς χάρτες τους.

Την ίδια ώρα σύμφωνα με πληροφορίες, ο τουρισμός κρουαζιέρας σημειώνει καθίζηση κυρίως εξαιτίας της αδυναμίας να υλοποιηθεί ένα master plan το οποίο θα δίνει στίγμα του χαρακτήρα του λιμανιού.

Επισημαίνεται ότι την τελευταία 10ετία υλοποιήθηκαν έργα σε όλα σχεδόν τα λιμάνια της Πελοποννήσου, πλην αυτό της Καλαμάτας, για το οποίο δεν υπήρξε προφανώς ενδιαφέρον από την τοπική κοινωνία, ακόμη και για τη διενέργεια μελετών.

Το Λιμάνι του Άστρους, του Ναυπλίου, του Γυθείου, του Τυρού, της Κυπαρισσίας, τα αλιευτικά καταφύγια της Σαμπατικής, Βραχατίου, Βελανιδίων, Αγίου Νικολάου Βοιών και της Κοκκινιάς ήταν ορισμένα από τα έργα που υλοποιήθηκαν σε συνεργασία της περιφερειακής Αρχής και των αντίστοιχων Δημοτικών.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές το δρόμο της χρηματοδότησης έχει ήδη λάβει το Λιμάνι του Λεωνιδίου με εξασφαλισμένα κονδύλια ύψους 5,5 εκατομμυρίων ευρώ και υπό ένταξη είναι ακόμη πέντε αλιευτικά καταφύγια.

Κορυφαία πρόκληση για τον προορισμό αποτελεί η κατασκευή της Μαρίνας του Ναυπλίου με την διαδικασία του ΣΔΙΤ.

Τα έργα αυτά υπερβαίνουν σε προϋπολογισμό τα 70 εκατ. ευρώ.

Όπως σημειώνει στο Tourismtoday.gr ο αντιπρόεδρος του επιμελητηρίου Μεσσηνίας κ. Παύλος Γκραίκης σε πρώτη φάση τα απαιτούμενα έργα στο λιμάνι της Καλαμάτας δεν θα υπερέβαιναν τα 25 εκατ. ευρώ.

Ο κ. Γκραίκης κάνει λόγο για σημαντικές ευθύνες της δημοτικής αρχής στην εγκατάλειψη του λιμανιού και την υποβάθμιση της παραλιακής ζώνης.

Άλλωστε τη στρατηγική αδράνειας για την κρουαζιέρα του Δήμου Καλαμάτας αναδεικνύουν τα στοιχεία κρουαζιέρας για το 2018 που παρουσίασε η Ένωση Λιμένων Ελλάδος.

Στην Καλαμάτα έδεσαν για το 2018 μόνο 8 κρουαζιερόπλοια συνολικά με 7.281 τουρίστες, ένα νούμερο που αντιπροσωπεύει το 0,24% του συνόλου αφίξεων κρουαζιερόπλοιων που ανέρχεται για το 2018 σε 3.410 σε όλη την Ελλάδα.

Χαρακτηριστικό στοιχείο των αποτελεσμάτων είναι ότι από το 2015 μέχρι και το 2018 η μείωση αφίξεων άγγιξε προοδευτικά το -74% μια που το 2015 είχαν δέσει στο λιμάνι της Καλαμάτας 31 κρουαζιερόπλοια με πενταπλάσιους τουρίστες που ανήλθαν στους 38.549.

Πρόκειται για πτώση ρεκόρ για την Καλαμάτα σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα λιμάνια της Πελοποννήσου.

2018        2015

Καλαμάτα 8  31   -74%

Γύθειο 18  23   -22%

Ναύπλιο 75  62   21%

Κατάκολο 221  242   -9%

Εισπράξεις

Οι εισπράξεις που εμφάνισε η Πελοπόννησος σε σχέση με το 2017 ξεπέρασαν το 36,7% σε αύξηση, αποτελώντας την 3η μεγαλύτερη αύξηση σε επίπεδο χώρας.

Πρόκειται για άνοδο η οποία σύμφωνα με τη γλώσσα των ειδικών υπολογίζεται σε περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ για την Πελοποννησιακή οικονομία σε σχέση με πέρυσι.

Την 3η μεγαλύτερη αύξηση σε επίπεδο χώρας σε σχέση με το 2017 είχε επίσης και στον τομέα των διανυκτερεύσεων στην Πελοπόννησο όπου έφθασε το 28,93% και 1.290.400 περισσότερες διανυκτερεύσεις σε σχέση με πέρυσι.

Τέλος η Περιφέρεια Πελοποννήσου εμφάνισε την 4η μεγαλύτερη αύξηση σε επίπεδο επισκέψεων αγγίζοντας το 21,81%.

Τέλος συνολικά το 2018 εμφανίσθηκε στην Ελλάδα θεαματική αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων από τη Γερμανία και τις ΗΠΑ, φέρνοντας τα τουριστικά έσοδα σε επίπεδα άνω των 16 δισ. ευρώ και με ποσοστιαία αύξηση όπως προαναφέρθηκε 10,1% έναντι του 2017.

Ουσιαστικά, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις πέρυσι αυξήθηκαν κατά περίπου 1,5 δισ.ευρώ έναντι του 2017.

Η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε το 2018 κατά 10,8%, ενώ η δαπάνη ανά ταξίδι παρουσίασε οριακή μείωση κατά 1 ευρώ ή 0,2%