Το ενδιαφέρον μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων από Γαλλία και Ινδία, φαίνεται να έχει προκαλέσει τόσο η πώληση του 30% του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», όσο και η παραχώρηση των 23 κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων.

Vinci και GMR προτίθενται να καταθέσουν προσφορές, οι μεν Γάλλοι στις 29 Οκτωβρίου για τον ΔΑΑ, ενώ ο Ινδικός Όμιλος έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για συμμετοχή σε ένα πιθανό διαγωνισμό.

Όπως προανήγγειλε στο πλαίσιο εκδήλωσης το Σάββατο στο Αντίρριο, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. Δρ. Παναγιώτης Παπανικόλας, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης λειτουργίας 15 ετών της γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης» που συνδέει το Ρίο με το Αντίρριο, δεν αποκλείεται η Vinci να συμμετέχει στον διαγωνισμό για τον ΔΑΑ.

Μάλιστα στο περιθώριο της εκδήλωσης άφησε να εννοηθεί ότι, το ενδιαφέρον θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο αν το Δημόσιο αποφάσιζε να πωλήσει ολόκληρο το ποσοστό της που ανέρχεται στο 55%, προκειμένου ο ανάδοχος να αποκτήσει και το management του ΔΑΑ.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Παπανικόλας ανέφερε χαρακτηριστικά «Ως εταιρεία (Vinci) έχουμε σε διεθνές επίπεδο ένα μεγάλο ενδιαφέρον για τα αεροδρόμια και έχουμε κάνει στρατηγική στροφή προς τα αεροδρόμια, με αποτέλεσμα να έχουμε γίνει ένας από τους μεγαλύτερους λειτουργούς αεροδρομίων διεθνώς.

Είμαστε στην πρώτη τριάδα των λειτουργών αεροδρομίων. Είχαμε εκδηλώσει το ενδιαφέρον μας για τα (14) Περιφερειακά αεροδρόμια. Από εκεί και πέρα δεν θέλω να αποκαλύψω πολλά για το αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος”.

Όσον αφορά όμως τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια, δεν έχουμε τόσο ενδιαφέρον. Διακινούμε διεθνώς 250 εκατ. επιβάτες και είναι πολύ δύσκολο να μπορέσουμε τόσα μικρά αεροδρόμια σε μια χώρα μακριά από την έδρα της μητρικής (Γαλλία). Από εκεί και πέρα θα το δούμε σε κάθε περίπτωση όταν έρθει η στιγμή εκείνη».

Από την άλλη πλευρά έντονη κινητικότητα για ισχυροποίηση των οικονομικών και εμπορικών σχέσεων Ελλάδας και Ινδίας έχει αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα με μεγάλη εταιρεία από την ασιατική χώρα να δείχνει ιδιαίτερη σπουδή για επέκταση της σε περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας και ιδιαίτερα αυτά με υψηλή επισκεψιμότητα.

Ως τέτοια λογίζονται τα αεροδρόμια σε Καλαμάτα, Χίο, Αλεξανδρούπολη, Άραξο, και Κάρπαθο, ενώ στο cluster αεροδρομίων δεν αποκλείεται να ενταχθούν αυτό της Πάρου και των Ιωαννίνων.

Ινδική υπογραφή ως γνωστόν θα φέρει ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Ελλάδα.

Η ινδική εταιρεία GMR Airports του κολοσσού GMR Croup, σε συνεργασία µε τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είναι ο ανάδοχος για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου Κρήτης.

Το ενδιαφέρον τώρα του μεγαλύτερου κατασκευαστικού ομίλους της Ινδίας, κινεί το ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης των 23 υπόλοιπων Περιφερειακών Αεροδρομίων.

Αξίζει να αναφερθεί ότι, η προώθηση έργων με πλήρη αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα και νέα σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως οι «πληρωμές διαθεσιμότητας και οι ορθά σχεδιασμένες συμβάσεις παραχώρησης» περιλαμβάνεται στους στόχους της νέας κυβέρνησης και ιδιαίτερα του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή.

Στα σχέδια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών περιλαμβάνονται επίσης και άλλα μοντέλα όπως οι “προτάσεις καινοτομίας” που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης, ώστε να ξεμπλοκάρουν γρήγορα έργα υποδομής, αλλά και να κερδίσει το Δημόσιο χρόνο και χρήμα.

Στο πλαίσιο αυτό δεν αποκλείεται και η πρόκριση δεύτερης πρότασης που αφορά τη συνολική παραχώρηση όλων των αεροδρομίων.

Εν ολίγοις υπάρχει η σκέψη, τα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια να παραχωρηθούν ως μία οντότητα, καθώς στον αεροπορικό κλάδο, το πρόγραμμα της ΝΔ περιλαμβάνει την ένταξή των 23 κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων (αυτών που είναι υπό την διαχείριση της ΥΠΑ) σε μία ενιαία εταιρεία, η οποία θα αναζητήσει – στη συνέχεια – στρατηγικό επενδυτή.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το πρόγραμμα Υποδομών/Μεταφορών του κόμματος, “σήμερα δεν υπάρχει καμία σοβαρή προσπάθεια αξιοποίησης των μικρών αεροδρομίων. Επιπλέον υπάρχει ασάφεια ως προς τον επισπεύδοντα (ΥΠΑ, ΤΑΙΠΕΔ, ΥΜΕ).

Τα χαρακτηριστικά τους δεν επιτρέπουν το ίδιο μοντέλο αξιοποίησης με την προηγούμενη παραχώρηση.

Η ένταξή τους σε ενιαία εταιρεία που θα αναζητήσει στρατηγικό επενδυτή – όπως προέβλεπε ο νόμος του 2013 που τροποποιήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – είναι μια από τις προοπτικές που πρέπει να διερευνηθεί άμεσα”.

Μάλιστα, η ΝΔ έχει κατηγοριοποιήσει τα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια σε 3 κατηγορίες:

– Υψηλή επιβατική κίνηση (άνω των 100.000 επιβατών ετησίως) Καλαμάτα, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος,

– Μεσαία επιβατική κίνηση (30.000 – 100.000 επιβατών ετησίως) Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα,

– Χαμηλή επιβατική κίνηση (κάτω των 30.000 επιβατών ετησίως) Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη.