του Χάρη Ντιγριντάκη

 
Στροφή στην αξιοποίηση εργαλείων των κεφαλαιαγορών, κάνει το ΤΑΙΠΕΔ. Η κίνηση αυτή αφορά πρωτίστως τις εισηγμένες στις οποίες έχει μετοχική θέση το Ταμείο.

Η νέα διοίκηση του Ταμείου έχει αποφασίσει να επιταχύνει στο μέγιστο προκειμένου και να επιτευχθούν οι δεσμεύσεις της χώρας έναντι των δανειστών, αλλά και να καταστεί το πρόγραμμα αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου που έχει το ΤΑΙΠΕΔ ως μοχλός επανεκκίνησης της οικονομίας.

Από πού προκρίνουν στο ΤΑΙΠΕΔ είναι το γεγονός ότι έχει αναπτυχθεί ένα θετικό momentum για την Ελλάδα, τις αγορές και τις επενδύσεις και δεν πρέπει να περάσει ανεκμετάλλευτο.

Οι μνημονιακές απαιτήσεις θέλουν εφέτος έσοδα 2 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις και οι δανειστές έχουν στρέψει την προσοχή τους στο πεδίο αυτό, θεωρώντας ότι δεν μπορεί να υπάρξει συζήτηση για διευθέτηση του χρέους εάν δεν παρουσιάσει και η Ελλάδα απτά αποτελέσματα, καθώς τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ κατευθύνονται αποκλειστικά για την ελάφρυνση του χρέους.

 

ΟΛΘ

Την ίδια ώρα, η προχθεσινή υπογραφή της Αναθεωρημένης Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του ΟΛΘ Α.Ε. και του Ελληνικού Δημοσίου φέρνει στο φως της δημοσιότητας πληροφορίες για τα επόμενα βήματα της αναδόχου κοινοπραξίας του 67% του Οργανισμού που απαρτίζουν ο γερμανικός επενδυτικός όμιλος Deutsche Invest Equity Partners GmbH, η γαλλολιβανέζικη Terminal Link SAS του ομίλου CMA-CGM και η Belterra Investments LTD του ομίλου Σαββίδη.

Σύμφωνα με πληροφορίες,μετά την εγκατάσταση των επενδυτών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης σχεδιάζεται στο σημείο που βρίσκεται ο επιβατικός σταθμός η ανέγερση ξενοδοχείο 5 αστέρων, σε έτερο σημείο κτίρια πολυτελών κατοικιών σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, ενώ έχει αποφασιστεί η δημιουργία Logistic Center στο Στρατόπεδο Γκόνου εξ ου και η συμμετοχή της Beltera στο διαγωνισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Επισημαίνεται ότι οι λιμενικές δραστηριότητες του Οργανισμού σήμερα, αξιοποιούν μόνο το 30% της έκτασης του λιμανιού γεγονός που δρομολογεί εξελίξεις αναφορικά με την ανέλιξη των δραστηριοτήτων –άρα και των δυνητικών εσόδων- του χώρου, Στην κατεύθυνση αυτή το ΔΣ του ΟΛΘ έχει εγκρίνει τη διενέργεια μελέτης σύνδεσης του λιμανιού με την «πολύφερνη νύφη» Εγνατία Οδό.

Μετά την υπογραφή της αναθεωρημένης σύμβασης ακολουθούν υπογραφές από τους συναρμόδιους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας και η κύρωση της από την Βουλή.

Η ολοκλήρωση της συναλλαγής θα γίνει με την καταβολή του τιμήματος και την μεταβίβαση των μετοχών στον επενδυτή εκτιμάται μέχρι τα τέλη του προσεχούς Μαρτίου.

 

ΤΑΙΠΕΔ

Όμως πέραν του ΟΛΘ ο βασικός άξονας προτεραιοτήτων και αυτά που θα «τρέξουν» το άρμα των εσόδων για το ΤΑΙΠΕΔ, φέρονται σύμφωνα με πληροφορίες να είναι η πώληση του ΔΕΣΦΑ,, η ολοκλήρωση του Ελληνικού, η Εγνατία Οδός, το ΔΑΑ, ο ΟΤΕ, τα ΕΛΠΕ, η ΔΕΠΑ και κάποια από τα περιφερειακά λιμάνια όπως αυτό της Αλεξανδρούπολης.

Το χρονοδιάγραμμα είναι πολύ στενό, αφού το συμπληρωματικό μνημόνιο που δημοσιεύθηκε πρόσφατα προβλέπει ότι μέσα στο δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου θα πρέπει να έχουν εκκινήσει τουλάχιστον 3 ακόμη διαγωνισμοί, δηλαδή, η πώληση του 5% του ΟΤΕ, η πώληση του 30% του «Ελ. Βενιζέλος», η παραχώρηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης κλπ.

Το Ταμείο, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έχει παραλάβει τις εισηγήσεις των στρατηγικών συμβούλων και πλέον καλείται να αποφασίσει ποιο δρόμο θα ακολουθήσει για καθένα από αυτά τα assets, ενώ στο πλάνο όπως προαναφέρθηκε υπάρχουν και ενδεχόμενα αξιοποίησης εργαλείων των κεφαλαιαγορών, κυρίως για τις εισηγμένες που έχει το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς τόσο ο Άρης Ξενόφος, Εκτελεστικός Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, όσο και ο Ριχάρδος Λαμπίρης, Διευθύνων Σύμβουλος του Ταμείου, είναι καλοί γνωστές των χρηματαγορών.

Ειδικά για τα 10 περιφερειακά λιμάνια, όπου προωθείται το μοντέλο παραχώρησης δραστηριοτήτων, το ΤΑΙΠΕΔ έχει στα χέρια του μελέτη από ανεξάρτητους συμβούλους για τις δυνατότητες αξιοποίησης τους.

Σκοπός της μελέτης ήταν να διερευνηθούν και να αναδειχθούν οι δυνατότητες κάθε ενός Οργανισμού Λιμένα, ώστε το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου, να αποφασίσει πλέον την στρατηγική και τα επόμενα βήματα ως προς την αξιοποίησή τους.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως δείχνουν και οι πρόσφατες επισκέψεις του κ. Ξενόφου σε Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα και Κέρκυρα, τα λιμάνια που βρίσκονται στις απολήξεις της Εγνατίας Οδού (Ηγουμενίτσα στα δυτικά και Αλεξανδρούπολη βορειοανατολικά) διαμορφώνουν, μαζί με τον Λιμένα της Θεσσαλονίκης ένα αναπτυξιακό τόξο που διατρέχει την Βόρεια Ελλάδα σε όλο το μήκος της και αποτελούν την προτεραιότητα του Ταμείου.

 

Ελληνικό

Το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος με το χωροταξικό και συνολικό επενδυτικό σχέδιο για την επένδυση του Ελληνικού βρίσκεται πλέον υπό εξέταση για έγκριση από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η πρώτη συνεδρίαση ορίστηκε για τις 29 Ιανουαρίου. Ωστόσο υπάρχει ακόμη μια σειρά από εκκρεμότητες έως ότου κλείσει η υπόθεση Ελληνικό, όπως η χορήγηση άδειας καζίνο στο Ελληνικό, η έκδοση Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) για τη χωροθέτηση και την πολεοδόμηση των περιοχών ανάπτυξης, η περαίωση της μετεγκατάστασης των ιδιωτικών και δημόσιων φορέων από την έκταση, η διανομή δικαιωμάτων κυριότητας μεταξύ του δημοσίου και του ΤΑΙΠΕΔ επί της έκτασης, καθώς και η μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ στην Ελληνικό ΑΕ κλπ.

Στο τέλος θα γίνει το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με το επενδυτικό σχήμα υπό την Lamda Development, ένας στόχος που τοποθετείται χρονικά για τον Ιούνιο του 2018.

Τέλος η διαδικασία της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» κατά 20 ακόμη χρόνια βρίσκεται στη φάση λήψης εγκρίσεων από τις Ευρωπαϊκές Αρχές ανταγωνισμού.

Το «πράσινο φως» αυτής της διαδικασίας θα δρομολογήσει την αποστολή της σύμβασης στη Βουλή για κύρωση, κάτι που χρονικά εκτιμάται ότι θα γίνει μέσα στον Απρίλιο.

Με την τελεσφόρηση αυτής της διαδικασίας, θα «πάρει μπροστά» η μηχανή για τον διαγωνισμό πώλησης του 30% των μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.