Αποδόσεις μέχρι και 50% έχουν πετύχει οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων, που είναι εισηγμένες στα χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου, από τις αρχές του έτους.
Εκτός μιας ή δύο εξαιρέσεων, οι τιμές των μετοχών των ναυτιλιακών εταιρειών ακολουθούν, το τελευταίο διάστημα, και κυρίως τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου, μία ανοδική κίνηση, ως αποτέλεσμα της ανοδικής αντίδρασης των ναυλαγορών.
Οι μετοχές των εταιρειών, ακολουθώντας τις αρνητικές προοπτικές του κλάδου της ναυτιλίας, είχαν βρεθεί, προς το τέλος του 2011, σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Ωστόσο, κυρίως από τις αρχές του Φεβρουαρίου, παρατηρήθηκε μία έντονα θετική αντίδραση, καθώς ανοδικά κινήθηκε και ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ο Baltic Dry Index.
Ο BDI «έπιασε» το ιστορικό χαμηλό ρεκόρ των 647 μονάδων, στις 3 Φεβρουαρίου, και, στη συνέχεια, είχε ένα ανοδικό σερί. Χθες, «έπιασε» τις 729 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο κατά 12,6% σε διάστημα μία εβδομάδας.
Η άνοδος αυτή έδωσε σήμα για τοποθετήσεις στις «ξεχασμένες» μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών.
Τα κινεζικά αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος βρίσκονται σε επίπεδα-ρεκόρ, με αποτέλεσμα οι ναύλοι των πλοίων τύπου capes να εξακολουθούν να πιέζονται. Καλύτερη είναι η εικόνα στο εμπόριο του άνθρακα, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Golden Destiny.
H κατανάλωση άνθρακα στην Κίνα, από τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, αναμένεται να αυξηθεί κατά 150 εκατ. τόνους το 2012, σύμφωνα με στοιχεία του China Electricity Council.
Η Κίνα, ο μεγαλύτερος παραγωγός και καταναλωτής άνθρακα, αναμένεται να αυξήσει την παραγωγή άνθρακα και τις εισαγωγές και να μειώσει τις εξαγωγές, προκειμένου να εξασφαλίσει επαρκή αποθέματα για την κάλυψη των αναγκών στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Στο υγρό φορτίο, η επιστροφή των ναυλωτών στην Απω Ανατολή δεν φαίνεται αρκετή για να πιέσει έντονα ανοδικά την αγορά των ναύλων, λόγω της διαθέσιμης χωρητικότητας.
Στα πλοία VLCC, οι ναύλοι εξακολουθούν να κινούνται στα επίπεδα του break even, λόγω της μειωμένης εμπορικής δραστηριότητας, αλλά και της υπερπροσφοράς πλοίων, σημειώνει ο Golden Destiny.
Οσον αφορά στη ζήτηση πετρελαίου για τις αρχές του 2012, σύμφωνα με την αναφορά του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, για πρώτη φορά μετά την οικονομική κρίση του 2008 παρατηρήθηκε μείωση της ζήτησης. Συνολικά, για το 2012, αναθεωρεί παλαιότερες εκτιμήσεις και μειώνει τη ζήτηση κατά 220.000 βαρέλια την ημέρα, στο 1,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Η Κίνα αναμένεται, για μια ακόμη φορά, να είναι η κύρια κινητήρια δύναμη της ζήτησης πετρελαίου το 2012, καθώς η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι ΗΠΑ κυριαρχούνται από τις επιπτώσεις της κρίσης χρέους.
H Dryships με απόδοση 50%
Η Dryships, του κ. Γιώργου Οικονόμου, είναι η μετοχή που ξεχώρισε με την απόδοσή της από τις αρχές του έτους. Η μετοχή της Dryships εμφάνισε απόδοση 50% και, από τα δύο δολάρια στις 30/12, έκλεισε, την προηγούμενη Παρασκευή, στα 3 δολ.
Η άνοδος δεν συνδέεται με τις προοπτικές στο ξηρό φορτίο, όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία, αλλά με τις θετικές προσδοκίες στον τομέα θαλάσσιας εξόρυξης πετρελαίου, όπου δραστηριοποιείται η θυγατρική της Οcean Rig.
Η τελευταία ανακοίνωσε, πρόσφατα, ένα μεγάλο συμβόλαιο ναύλωσης, ύψους 653 εκατ. δολ., για την πλωτή πλατφόρμα της, «Leiv Eiriksson» σε κοινοπραξία εταιρειών.
Η Ocean Rig, η οποία είναι εισηγμένη στο Nasdaq [.IXIC] Σχετικά άρθρα , ναύλωσε τη «Leiv Eiriksson» για διάστημα τουλάχιστον 1.070 ημερών. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιώργος Οικονόμου, δήλωσε ότι πρόκειται για μια μακροπρόθεσμη ναύλωση με μία πολύ ισχυρή κοινοπραξία.
Ο τομέας των θαλάσσιων γεωτρήσεων παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Ανοδική ήταν και η αντίδραση της μετοχής της Seanergy maritime, η οποία ολοκλήρωσε πρόσφατα μία αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 10 εκατ. δολ., με τη συμμετοχή μελών της οικογένειας Ρέστη.
Επίσης, ανοδικά κινήθηκαν και οι μετοχές των εταιρειών όπως η Excel Maritime, η Diana Shipping και η Dina Containerships, του κ. Συμεών Παληού, αλλά και η Danaos, του κ. Γιάννη Κούστα.
Αξία κάτω από το ένα δολάριο
Η κρίση στη ναυτιλία και στην παγκόσμια οικονομία έχει πιέσει πολλές μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα ορισμένες εξ αυτών να διαπραγματεύονται για μεγάλο διάστημα σε τιμές κάτω του ενός δολαρίου. H Paragon Shipping, η Freeseas και η NewLead είναι μεταξύ των εταιρειών που έλαβαν ειδοποίηση από τις χρηματιστηριακές αγορές για προσαρμογή στις απαιτήσεις της νομοθεσίας.
Σύμφωνα με αυτή, αν στις 30 τελευταίες ημέρες η μετοχή διαπραγματεύεται σε τιμή χαμηλότερη του 1 δολαρίου η εταιρεία έχει μπροστά της ένα διάστημα, προκειμένου να λάβει όποια μέτρα κρίνει πρόσφορα, για να επανέλθει η τιμή της μετοχής πάνω από το 1 δολ.
Ο κανονισμός του χρηματιστηρίου δίνει περιθώριο 180 ημερών, προκειμένου η εταιρεία να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις του. Σε περίπτωση που η τιμή της μετοχής δεν μεταβληθεί ανοδικά, λόγω ενδεχομένως αρνητικών συνθηκών στη χρηματιστηριακή αγορά, οι εταιρείες προχωρούν συνήθως σε reverse split των μετοχών.
Αύξηση των πτωχεύσεων
Η ναυτιλιακή κρίση είχε τα πρώτα θύματά της. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της προσφυγής στα δικαστήρια από τους πιστωτές εταιρειών όπως η General Maritime και η Omega Navigation. Ο οίκος Fitch Ratings εκτιμά ότι, τους επόμενους δώδεκα μήνες, θα αυξηθεί ο αριθμός των εταιρειών που θα αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των προβληματικών δανείων.
«Ο ναυτιλιακός κλάδος μαστίζεται από πλεονάζουσα παραγωγική δυναμικότητα και αδύνατες ταμιακές ροές από το 2009», σημειώνει ο οίκος και προσθέτει ότι η επιδείνωση των ταμιακών ροών θα αφήσει αλώβητο μικρό αριθμό εφοπλιστών.
Οπως εκτιμά, «ακόμη και εταιρείες που στηρίζονται σε μακροχρόνιες ναυλώσεις θα αντιμετωπίσουν προβλήματα, είτε γιατί οι ναυλωτές θα αθετήσουν τις συμφωνίες είτε γιατί θα ζητήσουν την επαναδιαπραγμάτευσή τους».
Λάμπρος Καραγεώργος
Πηγή: Ναυτεμπορική