Η εναέρια κυκλοφορία της Ευρώπης «είναι σε καλό δρόμο για να ανακάμψει στο 70%-90% των επιπέδων του 2019» μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, «ακόμα και αν η εξελισσόμενη πανδημία ωθεί την κυκλοφορία πολύ πιο κοντά στις βασικές προβλέψεις μας», αναφέρει το Eurocontrol.

Η τελευταία έκθεση του οργανισμού αεροναυτιλίας σημειώνει ότι το κύμα Omicron  «έχει δει την κυκλοφορία να απομακρύνεται από την αισιόδοξη πρόβλεψή μας».

Η πιο πρόσφατη πρόβλεψη του Eurocontrol – βασισμένη σε σενάρια που χαρακτηρίζονται ως «υψηλά», «βασικά» και «χαμηλά»– είναι η ανάκαμψη στα επίπεδα της κίνησης του 2019 έως το 2023 («υψηλό»), το 2024 («βασική γραμμή») ή το 2027 (‘ χαμηλός’).

«Ο κίνδυνος που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η αεροπορία είναι ότι το σενάριο «χαμηλού» δεν μπορεί να αποκλειστεί πλήρως.

«Τα κράτη έρχονται αντιμέτωπα με την ανάγκη να επιταχύνουν τις ενισχυτικές εκστρατείες ή να στοχεύσουν τμήματα του πληθυσμού που έχουν δείξει απροθυμία να εμβολιαστούν.

«Ο κίνδυνος να χρειαστούν νέα ή τροποποιημένα εμβόλια για την αντιμετώπιση των αναδυόμενων παραλλαγών του Covid ή ότι οι κυβερνήσεις θα επιστρέψουν στην εισαγωγή lockdown, δεν μπορεί να αποκλειστεί».

Ωστόσο, το Eurocontrol επιμένει: «Όλα τα σενάρια προβλέπουν μια ενδεχόμενη ανάκαμψη στα κανονικά ή κοντά στα κανονικά επίπεδα κυκλοφορίας έως το 2024-25. Στο «χαμηλό» σενάριο η κυκλοφορία θα ανακάμψει μόνο μέχρι το 2027, αλλά ακόμη και εδώ η κίνηση θα έχει φτάσει κοντά στα προ-πανδημικά επίπεδα μέχρι το 2025».

Η έκθεση του Eurocontrol διαπίστωσε ότι ο αριθμός των επιβατών αεροπορικών μεταφορών συνεχίζει να καθυστερεί την ανάκαμψη της εναέριας κυκλοφορίας με το 2021 να τελειώνει με τον αριθμό των πτήσεων να μειώνεται κατά 44% σε σχέση με το 2019, αλλά ο αριθμός των επιβατών μειώνεται κατά 60%.

Κατηγόρησε τη «χρήση μικρότερων αεροσκαφών και τους παράγοντες χαμηλού φορτίου» και προειδοποίησε: «Αυτή η τάση είναι πιθανό να συνεχιστεί με . . . Τα επίπεδα επιβατών στην Ευρώπη αναμένεται να ανακάμψουν πλήρως στους όγκους του 2019 έως το 2025, ένα έως δύο χρόνια μετά τις προβλέψεις του Eurocontrol οι πτήσεις θα ανακάμψουν κυρίως στα επίπεδα του 2019».

Το Άμστερνταμ Σίπχολ ολοκλήρωσε τη χρονιά ως το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης με 45% λιγότερες πτήσεις από το 2019. Η κίνηση στο Χίθροου μειώθηκε κατά 59% το 2019 σε σύγκριση με 49% στη Φρανκφούρτη, το Παρίσι Σαρλ ντε Γκωλ και τη Μαδρίτη.

Η κίνηση του Χίθροου ανέκαμψε σε μόλις 35% μειωμένη σε σχέση με το 2019 τον Δεκέμβριο, αλλά παρέμεινε πίσω από το Άμστερνταμ (-20%), το Παρίσι Σαρλ ντε Γκωλ και τη Φρανκφούρτη (-24%) και τη Μαδρίτη (-26%). Το Χίθροου έχασε τον μεγαλύτερο αριθμό πτήσεων, 283.000, από οποιοδήποτε ευρωπαϊκό αεροδρόμιο το 2021, ακολουθούμενο από το Μόναχο που έχασε 264.000. Αλλά το Μάντσεστερ ήταν το πιο σκληρό πλήγμα σε ποσοστό κίνησης πτήσεων, με τα δύο τρίτα (67%) λιγότερες πτήσεις το 2021 από το 2019.

Το Μόναχο και το Ντίσελντορφ ήταν στο -64%, το Ελσίνκι -63%, το Δουβλίνο -62% και η Στοκχόλμη -61%, με το Stansted στο -53%. Αντίθετα η Αθήνα ανέκαμψε στο -31%, η Πάλμα και η Νίκαια στο -35% και η Μάλαγα στο -38%. Το Gatwick, το νούμερο δύο αεροδρόμιο του Ηνωμένου Βασιλείου, έφυγε από τα 40 καλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης όλα μαζί, πέφτοντας στο 47ο .