Η προστασία από τυχόν πτώχευση αεροπορικής εταιρείας τέθηκε ως θέμα στο πλαίσιο της αναθεώρησης των δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών.
Υπουργοί πολλών κρατών μελών της ΕΕ χρησιμοποίησαν τη συζήτηση για την αναθεώρηση του Κανονισμού 261/2004 σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, προκειμένου να ζητήσουν προστασία από τυχόν πτώχευση αεροπορικής εταιρείας.
Υπήρξε μία συντριπτική υποστήριξη από Υπουργούς, στο Συμβούλιο Μεταφορών της 5ης Δεκεμβρίου, για την επανέναρξη των συζητήσεων σχετικά με τη νομοθετική πρόταση για την αναθεώρηση του Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, οι οποίες έχουν σταματήσει στο Συμβούλιο από το 2013.
Η ECTAA χαιρετίζει την προοπτική μιας αναθεώρησης της νομοθεσίας για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και επικροτεί την έκκληση των Υπουργών των Κάτω Χωρών, της Πορτογαλίας, της Ισπανίας και της Σλοβενίας να αντιμετωπιστεί η επί μακρόν καθυστερούμενη έλλειψη προστασίας από την πτώχευση αεροπορικής εταιρείας.
Η ECTAA έχει ζητήσει εδώ και δεκαετίες μία αποτελεσματική προστασία από την πτώχευση αεροπορικών εταιρειών. Με μία περίπου αεροπορική εταιρεία να διακόπτει τις δραστηριότητές της κάθε μήνα, πρόκειται για οτιδήποτε άλλο παρά για σπάνιο φαινόμενο. 87 αεροπορικές εταιρείες πτώχευσαν μεταξύ 2011 και 2019, επηρεάζοντας 5,6 εκατομμύρια καταναλωτές, σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τα στοιχεία που δημοσίευσε η IATA δείχνουν ότι 160 αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο διέκοψαν τις δραστηριότητές τους μεταξύ 2019 και 2022, με τους μισούς «θανάτους» αεροπορικών εταιρειών το 2022 να αναφέρονται στην Ευρώπη.
Οι επιβάτες αντιμετωπίζουν σημαντικές οικονομικές και υλικοτεχνικές ζημίες όταν μία αεροπορική εταιρεία πτωχεύει. Οι επιβάτες που έχουν ήδη ξεκινήσει το ταξίδι τους ενδέχεται να βρεθούν αποκλεισμένοι, χωρίς πτήση επιστροφής. Οι επιβάτες με προπληρωμένα εισιτήρια για μελλοντικές πτήσεις συχνά χάνουν τα χρήματά τους εάν η αεροπορική εταιρεία καταστεί αφερέγγυα. Οι επιστροφές χρημάτων είναι σπάνιες, επειδή στα περιουσιακά στοιχεία έχουν προτεραιότητα πιστωτές όπως οι φορολογικές αρχές και οι εργαζόμενοι, αφήνοντας λίγα για τους επιβάτες.
Απαιτείται επειγόντως η εισαγωγή ενός υποχρεωτικού μηχανισμού προστασίας από την πτώχευση αεροπορικής εταιρείας, που θα προστατεύει όλους τους επηρεαζόμενους παράγοντες. Αυτό φάνηκε για άλλη μια φορά στη συζήτηση του Συμβουλίου Μεταφορών την περασμένη Πέμπτη. Μέτρα όπως η ενθάρρυνση των καταναλωτών να αγοράζουν ταξιδιωτικές ασφάλειες αντ’ αυτού, ή οι εθνικές αρχές να ασχολούνται με επαναπατρισμούς, προκειμένου να αποκαθίστανται διαταραχές και οικονομικές απώλειες που προκαλούνται από πτωχεύσεις αεροπορικών εταιρειών, δεν είναι δίκαια ούτε για τους καταναλωτές ούτε και για τους φορολογούμενους.
Ο Πρόεδρος της ECTAA, Frank Oostdam, δήλωσε:
«Η καθιέρωση μιας υποχρεωτικής προστασίας έναντι των πτωχεύσεων αεροπορικών εταιρειών έχει καθυστερήσει πολύ. Εμείς, ως εκπρόσωποι τουριστικών γραφείων και διοργανωτών οργανωμένων ταξιδιών, ανήκουμε εδώ και καιρό στην ολοένα αυξανόμενη ομάδα ενδιαφερομένων που τη ζητούν. Το ταμείο εγγυήσεων της Δανίας για τα αεροπορικά εισιτήρια αποτελεί αποδεδειγμένο παράδειγμα βιώσιμου και επιτυχημένου μοντέλου, που προστατεύει τους καταναλωτές».
Σχετικά με την ECTAA
Η ECTAA αντιπροσωπεύει περίπου 80.000 τουριστικά γραφεία και διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών στην Ευρώπη, οι οποίοι παρέχουν συμβουλές και πωλούν υπηρεσίες μεταφοράς, διαμονής, αναψυχής και άλλες τουριστικές υπηρεσίες, καθώς και συνδυασμένα προϊόντα, σε πελάτες αναψυχής και επαγγελματίες.