του Χάρη Ντιγριντάκη

Σκιαμαχίες με επίκεντρο τον ελληνικό σιδηρόδρομο καταγράφονται την τελευταία περίοδο μεταξύ του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Παρά την παράδοση κάποιων νέων έργων, όπως της ηλεκτροκίνησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, δεν λείπουν οι ανταλλαγές αιχμών μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά του ΟΣΕ με την πλευρά του Οργανισμού να σημειώνει χαρακτηριστικά την ολιγωρία από πλευράς ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην υλοποίηση του υπεσχεθέντος επιχειρησιακού της πλάνου ύψους 500 εκατ. ευρώ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Φίλιππος Τσαλίδης επισημαίνει ενδεικτικά ότι, παρά τα όποια «εξωγενή προβλήματα» και την μη τήρηση των αρχικών χρονοδιαγραμμάτων σε αρκετά έργα (π.χ. τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση, υποσταθμοί), η εταιρεία πέτυχε, το 2018, υψηλές επιδόσεις, διακινώντας περισσότερους από 16 εκατ. επιβάτες και 1,4 εκατ. τόνους αγαθών, χαρακτηρίζοντας μάλιστα την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως τον «εθνικό σιδηροδρομικό μεταφορέα».

Αναφερόμενος στο επενδυτικό πλάνο της εταιρείας, σημείωσε ότι η εταιρεία δρομολογεί περισσότερες από 400 προσλήψεις και έργα υποδομών 25 εκατ. ευρώ στην ΕΕΣΣΤΥ.

Επίσης, προσδιόρισε την άφιξη νέου τροχαίου υλικού στα μέσα του 2020 και την διεξαγωγή του δρομολογίου Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με την ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων συστημάτων, στις 3 ώρες και 20 λεπτά, με αποτέλεσμα το τρένο να ανταγωνίζεται ευθέως το αεροπλάνο.

Τέλος, κατέστησε σαφές ότι στους επιχειρηματικούς άξονες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συγκαταλέγονται και οι διακρατικές υπηρεσίες, με μεγαλύτερη βαρύτητα στις εμπορευματικές μεταφορές, λέγοντας πως το Θριάσιο (αποθήκες Κ1 και Κ2) θα αποτελεί στο εξής τη «βασική έδρα» της εταιρείας στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ για το Θριάσιο ΙΙ άφησε να εννοηθεί ότι «είτε με τον ένα, είτε με τον άλλο τρόπο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα είναι παρούσα».

Τις βολές του διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν άφησε αναπάντητες ο πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γιώργος Κακουλάκης, ο οποίος σημείωσε ότι δεν θα πρέπει να μετατίθενται όλες οι ευθύνες για τα κακώς κείμενα του σιδηροδρόμου στο δημόσιο, αλλά από την άλλη πλευρά και η ιδιωτική εταιρεία (εννοώντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ) οφείλει να κάνει πράξη τις εξαγγελίες περί επενδύσεων, ύψους 500 εκατ. ευρώ.

Παραθέτοντας την πρόοδο ολοκλήρωσης των σιδηροδρομικών έργων, ο κ. Κακουλάκης σημείωσε ότι, μέχρι το 2014, η Ελλάδα διέθετε 494 χλμ. ηλεκτροκινούμενης γραμμής, ενώ σήμερα 679 χλμ.

Στη συνέχεια, ο κ. Κακουλάκης παρέθεσε τις ενέργειες του ΟΣΕ στη σύνδεση του δικτύου με λιμάνια και βιομηχανικές ζώνες. Αρχικά στα δυο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, το επόμενο διάστημα θα εγκατασταθεί ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο με το Νέο Ικόνιο στον Πειραιά.

Όσο για τη Θεσσαλονίκη, σχεδιάζεται η αναβάθμιση, σε μήκος 7 χλμ., της υφιστάμενης σύνδεσης με τον προβλήτα του λιμανιού και, όπως είπε ο πρόεδρος του ΟΣΕ, βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης η σύνδεση σε δεύτερο προβλήτα.

Επίσης, στον προγραμματισμό του ΟΣΕ βρίσκονται οι συνδέσεις με τους λιμένες Αλεξανδρούπολης, Πατρών, Καβάλας, Βόλου Ηγουμενίτσας.

Ως προς τις συνδέσεις του δικτύου με τις Βιομηχανικές Περιοχές της χώρας, ο κ. Κακουλάκης ενημέρωσε ότι έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες σύνδεσης των διυλιστηρίων της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους και των ΕΛ.ΠΕ. στον Ασπρόπυργο με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Στο στάδιο των προκαταρκτικών μελετών βρίσκονται οι συνδέσεις με τις ΒΙ.ΠΕ. Αλεξανδρούπολης και Κιλκίς.

Ακόμη, ο κ. Κακουλάκης αναφέρθηκε στην έγκριση από τον ΟΣΕ της κατασκευής δεύτερης γραμμής ηλεκτροκίνησης Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, η οποία έχει ανατεθεί στην ΕΡΓΟΣΕ και βρίσκεται στο στάδιο ένταξης σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Εμπορευματικές Μεταφορές

Κοινός τόπος είναι ότι ο κλάδος των εμπορευματικών μεταφορών έχει πεδίον δόξης λαμπρόν στην Ελλάδα, ενώ τόσο η είσοδος ιδιωτών στην αγορά όσο και οι δυο διαγωνισμοί για τα εμπορευματικά κέντρο του Θριασίου θα αλλάξουν το τοπίο στην Ελλάδα.

Η πρόσφατη κόντρα Pearl (COSCO) και των Ιταλών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατέδειξε ότι οι «παίκτες» ήδη έχουν πάρει θέση για την επόμενη ημέρα.

Υπενθυμίζεται ότι, στο πεδίο της διεκδίκησης για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) που θα φιλοξενείται στη μεγάλη έκταση του ΟΣΕ (1.450 στρ.) συμμετείχαν τέσσερα σχήματα και συγκεκριμένα οι κοινοπραξίες ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Sarmed, Damco Energy (όμιλος Κοπελούζου)- Foodlink, η Pearl (συμφερόντων Cosco) καθώς και η Goldair Cargo.

Από την αρχική φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος δεν έλειψαν οι εκπλήξεις, δεδομένου ότι από πέρυσι υπήρχαν διεργασίες για την κοινή κάθοδο μεταξύ Cosco και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο πλαίσιο μιας πιθανής γενικότερης συμφωνίας με την Ferrovie Dello Stato Italiane για το μεταφορικό έργο των Κινέζων προς την ευρωπαϊκή αγορά.

Παράλληλα, όμως, εδώ και καιρό η Cosco είχε ζητήσει μέσω της Pearl, άδεια από την ΡΑΣ Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων για λειτουργία δική της σιδηροδρομικής εταιρείας, άρα ευθέως ανταγωνιστικής προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Στο πρόσφατα διεξαχθέν 3ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, για το ζήτημα των Εμπορευματικών Μεταφορών μίλησε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου της Goldair, κ. Καλλίνικος Καλλίνικος, ο οποίος αναφέρθηκε στις αναγκαίες προϋποθέσεις για την ενίσχυση των εμπορευματικών ροών στην Ελλάδα, αλλά και στην υλοποίηση του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου.

Σε σχέση με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, στο οποίο η Goldair συμμετέχει στο κοινοπρακτικό σχήμα κατασκευής και εκμετάλλευσής του, ο κ. Καλλίνικος υπογράμμισε ότι βρισκόμαστε στην «τελική ευθεία», καθώς αναμένεται έως τα τέλη Σεπτεμβρίου η έγκριση της επένδυσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, κάτι το οποίο θα σημάνει την έναρξη της πρώτης φάσης των κατασκευαστικών εργασιών.

Σχετικά με την Rail Cargo Logistics Goldair σχολίασε ότι «εφόσον εξασφαλιστούν συνθήκες ίσης μεταχείρισης», η εταιρεία θα αναπτυχθεί περαιτέρω, όπως και άλλες «δυναμικές» εταιρείες του ευρύτερου κλάδου.