krouaziera0404«Κράτει» στις μηχανές κάνει εφέτος η κρουαζιέρα στη χώρα μας, την ώρα που οι προσδοκίες για τον κλασικό εισερχόμενο τουρισμό καλπάζουν. Οι ελληνικοί προορισμοί επηρεάζονται τόσο από τη ρευστότητα στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία προκαλεί προβληματισμό στις εταιρείες κρουαζιέρας, όσο και από τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό των τελευταίων, καθώς στρέφονται πλέον στις προσοδοφόρες αγορές της Ασίας και την εξοικονόμηση κόστους διατηρώντας περισσότερα πλοία στην Καραϊβική.  

«Το 2014 ίσως έχει λίγο αρνητικό πρόσημο σε σχέση με το 2013», μεταξύ 2% έως 3%, σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας κ.Θεόδωρος Κόντες, προσθέτοντας ότι «στην καλύτερη περίπτωση θα διατηρηθούν τα νούμερα της περσινής χρονιάς» σε προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και αφίξεις επιβατών.

Ο ίδιος εξηγεί ότι μειώνονται τα πλοία που προσεγγίζουν, ωστόσο είναι μεγαλύτερης δυναμικότητας. «Τα περισσότερα πλοία θα είναι τα ίδια, ωστόσο μερικές εταιρείες δεν θα έρθουν εφέτος» προσθέτει, αποδίδοντας τα αίτια στην κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο (Αίγυπτο, Συρία, Τουρκία), η οποία αλλάζει τον προγραμματισμό των εταιρειών.

Η Pullman Tours αποσύρθηκε και θα επανέλθει το 2015, η P&O Princess έχει μειώσει σημαντικά τα δρομολόγιά της, η Holland America έχει προγραμματίσει λιγότερες κρουαζιέρες. Περιορισμένο θα είναι και το home porting εφέτος, καθώς η Costa Cruises έχει περιορίσει τη σεζόν του home porting από Ιούνιο έως Νοέμβριο, που ήταν το 2013, σε Ιούλιο έως Σεπτέμβριο, βάζοντας επίσης μικρότερο πλοίο.

Στην Ελλάδα, το 2013 τα έσοδα από την κρουαζιέρα κυμάνθηκαν στα 600 εκατ. ευρώ για τους επιβάτες transit και home port. «Τα χαμηλά έσοδα οφείλονται στο γεγονός ότι έχουμε πολύ μικρό ποσοστό home porting στην Ελλάδα» σημειώνει ο κ. Κόντες. Αντίστοιχα στην Ιταλία τα έσοδα της κρουαζιέρας ανέρχονται στα 4,5 δισ. ευρώ, στο Ηνωμένο Βασίλειο στα 2,85 δισ. ευρώ, καθώς εκτός από τους επιβάτες έχουν και πολλά έσοδα από ναυπηγοεπισκευαστικές υπηρεσίες. Το 2013 στην Ελλάδα οι επιβάτες κρουαζιέρας ανήλθαν στα 4,7 εκατ., από τους οποίους μόλις οι 250.000 ήταν επιβάτες home porting.

Παραμένουν τα προβλήματα

Το home porting βρίσκεται «ακόμα σε πολύ χαμηλά επίπεδα», λέει ο κ. Κόντες, επισημαίνοντας ότι στην Ελλάδα «χρειάζονται λιμενικές εγκαταστάσεις», ενώ και τα τέλη αεροδρομίου στην Αθήνα είναι ακριβά». Αναφερόμενος δε στο πολυνομοσχέδιο, υποστηρίζει ότι θα ενισχύσει το home porting, μια και «ανοίγει κάπως την αγορά. Πλέον δεν χρειάζεται οι ξένες εταιρείες να κάνουν κυκλικό ταξίδι σε ελληνικά λιμάνια».

Η φετινή χρονιά στην κρουαζιέρα θα διαμορφωθεί «στα ίδια επίπεδα με πέρυσι και μια μικρή μείωση στις αφίξεις» υποστηρίζει ο πρόεδρος του ταξιδιωτικού οργανισμού Navigator, εκπρόσωπος του ομίλου της Royal Caribbean International στην Ελλάδα κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος. Ο ίδιος αναφέρεται στη μετατόπιση της δυναμικότητας της κρουαζιέρας προς Ασία και Αμερική, με βασικούς λόγους το κόστος, τις πληρότητες αλλά και πιο προσοδοφόρες αγορές. Την ίδια ώρα σημειώνει ότι και το πρόβλημα στη Μαύρη Θάλασσα είναι κάτι που απασχολεί τις εταιρείες κρουαζιέρας, τονίζοντας την ανάγκη να μην υπάρχουν πολιτικές αναταράξεις και εκτιμώντας ότι το 2016 και 2017 θα είναι καλύτερες χρονιές.

Κέρδη λόγω Κριμαίας

«Η αναταραχή στην Ανατολική Μεσόγειο επηρεάζει τον μεσομακροπρόθεσμο σχεδιασμό των εταιρειών κρουαζιέρας» σημειώνει ο γενικός διευθυντής της Orange Cruises Hellas κ.Γιώργος Παλιούρας και αντιπρόσωπος της Costa Cruises, αναφερόμενος στην κατάσταση στη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική και τώρα στην Κριμαία.

Ωστόσο, τονίζει ότι η Ελλάδα θα επωφεληθεί σε προσεγγίσεις από την πρόσφατη αναταραχή στην Κριμαία, καθώς τα πλοία που θα αποφύγουν την Οδησσό και τη Γιάλτα θα προσεγγίσουν εφέτος τον Βόλο και τον Πειραιά.

Μεσοπρόθεσμα όμως η αναταραχή δεν εξυπηρετεί, γιατί αν διατηρηθεί θα επηρεάσει αρνητικά και την Ελλάδα. Στον προγραμματισμό τους «οι εταιρείες εστιάζουν με λιγότερη επιμέλεια σε μια περιοχή που έχει πρόβλημα και θα εντάξουν λιγότερα δρομολόγια που περιλαμβάνουν την Αίγυπτο, το Ισραήλ και την Τουρκία» εξηγεί ο κ. Παλιούρας. Από την άλλη, σημειώνει ότι «είμαστε ακόμα ψηλά στις προσεγγίσεις πλοίων, αλλά οι εταιρείες έχουν σχεδιάσει λιγότερες κρουαζιέρες προς αυτή την κατεύθυνση».

Εφέτος η Costa έχει δύο πλοία στην Ελλάδα, το «Costa Classica» και το «Costa Mediterranea», τα οποία κάνουν κυκλικές κρουαζιέρες από Ηράκλειο και Ρόδο, ενώ γίνεται και επιβίβαση από Πειραιά, με καμπίνες που έχουν ήδη κρατηθεί από την εταιρεία.

410 πλοία πλέουν παγκοσμίως

«Οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας μετακινούν τη δυναμικότητά τους προς Ασία και Καραϊβική» σημειώνει ο δρ Αλέξης Παπαθανάσης, κοσμήτορας Οικονομικών και Διοίκησης Επιχειρήσεων με έδρα για τον Θαλάσσιο Τουρισμό στο πανεπιστήμιο του Μπρεμερχάβεν στη Γερμανία, αναφερόμενος στα 410 κρουαζιερόπλοια που πλέουν παγκοσμίως. «Η ευρωπαϊκή οικονομική κρίση έχει φοβίσει τις εταιρείες ότι οι χώρες-πηγές της Ευρώπης δεν θα έχουν αρκετά χρήματα για να ξοδέψουν και αντιμετωπίζουν την αγορά πιο σκεπτικά» εξηγεί. Την ίδια ώρα «τα αεροπορικά εισιτήρια για Ευρώπη έχουν αυξηθεί», ενώ «υπάρχει τεράστια ζήτηση στην Ασία». Στην Ελλάδα «χρειάζονται υποδομές» υποστηρίζει και τονίζει ότι «θα πρέπει να εξυπηρετούν και τον γενικό τουρισμό ώστε να μην υπάρχει εξάρτηση» από τη στρατηγική που θα διαμορφώσουν οι εταιρείες κρουαζιέρας. Εστιάζει επίσης στην παραμονή στον προορισμό πριν ή μετά την κρουαζιέρα, αλλά και στην αξιοποίησή της για την επιμήκυνση της περιόδου.

Χριστίνα Πουτέτση

tovima