Σύνταξη: tourismtoday.gr
Το σύνθημα για την έναρξη της κατασκευής του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) έδωσε χθες βράδυ από την Κρήτη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Στα αποκαλυπτήρια του σχεδίου για τον ΒΟΑΚ, ο πρωθυπουργός ευχαρίστησε αρχικά την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, και συγκεκριμένα τον υπουργό Κώστα Καραμανλή και τον υφυπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη, τονίζοντας ότι «εργαστήκατε πολύ σκληρά, ξεπερνώντας μεγάλα εμπόδια». Ο Κ. Μητσοτάκης είπε ότι πλέον «ανακοινώνουμε με απόλυτη βεβαιότητα το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του πιο σημαντικού έργου για την Κρήτη για τον επόμενο αιώνα».
Ο ίδιος, μάλιστα, αναφέρθηκε στην προσωπική του εμπειρία από τον ΒΟΑΚ: «Πήρα το δίπλωμά μου το 1986. Σήμερα, 35 χρόνια μετά, ένα μεγάλο κομμάτι του ΒΟΑΚ παραμένει ακριβώς το ίδιο. Σαν αυτό που συνάντησα σαν νέος οδηγός στα μέσα της δεκαετίας του ‘80. Η υπόλοιπη χώρα απέκτησε, κυρίως λόγω αυτής της παράταξης, ένα σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Η Κρήτη όμως έμεινε πίσω. Προεκλογικά σάς είπα ότι αναλαμβάνω προσωπικά τη δέσμευση να ολοκληρώσω τον ΒΟΑΚ».
Εργο 2 δισ. ευρώ
Ο πρωθυπουργός στη συνέχεια είπε ότι είναι «ένα έργο που θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ σήμερα είναι ο μεγαλύτερος νέος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη. Δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχο έργο. Για τη σημασία του και την ανάγκη του δεν χρειάζεται να σας πείσω ιδιαίτερα. Αν δεν προχωρήσουμε σε αυτό το έργο, η Κρήτη θα μείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη. Δεν θα μπορέσει να ακολουθήσει την υπόλοιπη Ελλάδα. Αποτελεί για μένα αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα».
Στη συνέχεια, ο Κ. Μητσοτάκης είπε ότι «τον ΒΟΑΚ τον προχωράμε και για έναν άλλο πιο προσωπικό και ανθρώπινο λόγο. Για τους συντοπίτες μας που θρήνησαν θύματα. Και είναι πάρα πολλά αυτά. Και μαζί με τον Λευτέρη Αυγενάκη είχαμε ανακοινώσει, όταν ήμασταν στην αντιπολίτευση, ένα πολύ αναλυτικό σχέδιο για τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων με ιδιαίτερη έμφαση στην Κρήτη. Ξέρω ως γονιός την αγωνία που έχουμε, κάθε φορά που τα παιδιά μας παίρνουν το αυτοκίνητο στην Κρήτη να γνωρίζουμε ότι θα επιστρέψουν ασφαλή στο σπίτι».
Το Καστέλι
Πέρα από τον ΒΟΑΚ, ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε ότι «και το αεροδρόμιο στο Καστέλι θα γίνει πραγματικότητα», όπως και μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση, τα αντιπλημμυρικά, αρδευτικά έργα, το νέο ΕΣΠΑ. «Το νέο ΕΣΠΑ νομίζω έχει 8,2 δισ. για τις περιφέρειες συνολικά. Και ελπίζουμε ότι θα είμαστε από τις πρώτες χώρες που θα το ολοκληρώσουν» υπενθύμισε.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι «ανοίγεται μετά τον κορωνοϊό ένας νέος μεγάλος αναπτυξιακός κύκλος για ολόκληρη τη χώρα και για την Κρήτη. Θα ζητήσω ακόμα μια φορά, εν όψει της εκκίνησης του τουρισμού, να ακολουθήσουμε το τρίπτυχο εμβολιαστείτε, προετοιμαστείτε, υποδεχτείτε. Δεν έχουμε τελειώσει ακόμα με τον κορωνοϊο. Κατανοώ την κούραση, τη χαλάρωση. Παρακαλώ όμως ειδικά τους τοπικούς άρχοντες να κάνουμε αυτή την επιπρόσθετη προσπάθεια ώστε να υποδεχθούμε τους φίλους μας, τους επισκέπτες μας με ασφάλεια και να μπορέσουμε σε όλα τα επίπεδα να ξεπεράσουμε το τείχος του φόβου για τους εμβολιασμούς και να φτάσουμε στο τείχος της ανοσίας».
Κ. Καραμανλής: Ηταν προσωπικό στοίχημα του Κυριάκου Μητσοτάκη
Για το έργο του ΒΟΑΚ μίλησε και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Ο Κ. Καραμανλής είπε ότι ο νέος ΒΟΑΚ «θα ενώνει το νησί από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία. Με συνολικό μήκος σχεδόν 300 χιλιόμετρα και προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Είναι το μεγαλύτερο έργο που χρηματοδοτεί η ΕΕ αυτή τη στιγμή».
Ο υπουργός τόνισε ότι ήταν «προσωπικό στοίχημα του Κυριάκου Μητσοτάκη, γιατί η Κρήτη είναι ο τόπος καταγωγής του, καταγωγής του πατέρα του, του αείμνηστου Κυριάκου Μητσοτάκη. Ολοι γνωρίζουμε την ευαισθησία του του σε ζητήματα οδική ασφάλειας, και τη βούλησή του να μπει ξανά η πατρίδα μας στον δρόμο της ανάπτυξης. Ο ΒΟΑΚ εξυπηρετεί τους δυο αυτούς σκοπούς».
Ο Κ. Καραμανλής ανέφερε ότι στο υπουργείο «το έργο που σας παρουσιάζουμε εδώ ξεκινά ουσιαστικά από το μηδέν. Η απόσταση που διανύσαμε σε 22 μήνες είναι τεράστια. Το πρώτο ζήτημα που λύσαμε είναι η χρηματοδότηση. Πολλοί ρωτούν γιατί δεν είχε προχωρήσει το έργο μέχρι σήμερα. Δεν υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση συνολικά. Εξετάσαμε όλα τα εναλλακτικά σενάρια και καταλήξαμε σε ένα ολοκληρωμένο χρηματοδοτικό εργαλείο. Για πρώτη φορά έχουμε εξασφαλίσει τους πόρους για το έργο αυτό. Αξιοποιούμε την ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης. Αξιοποιούμε όμως και πόρους από το ΕΣΠΑ».
Μάλιστα, ο υπουργός Κώστας Καραμανλής είπε ότι «στα τέλη του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και αρχές 2024 θα έχουμε ανοίξει όλα τα μέτωπα του έργου. Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου σήμερα γίνεται πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα σε όλα τα επίπεδα και έχοντας εξασφαλίσει τις βασικές προϋποθέσεις».
Γ. Καραγιάννης: Η Κρήτη θα έχει ένα τεράστιο νέο έργο που θα δώσει ώθηση στην οικονομία και τις προοπτικές της
Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Γύρω από το Βόρειο Οδικό Άξονα, χτυπάει δυνατά η καρδιά όλης της Κρήτης. Ένα έργο που για δεκαετίες φάνταζε αδύνατο να υλοποιηθεί, πλέον όχι μόνο ωριμάζει με ταχείς ρυθμούς, αλλά σύντομα η Κρήτη θα έχει ένα τεράστιο νέο έργο που θα δώσει ώθηση στην οικονομία και τις προοπτικές της. Πλέον ξέρουμε με σιγουριά ότι αυτή η μέρα θα έρθει. Και δεν θα αργήσει. Και θα έρθει με σκληρή δουλειά. Με τη στήριξη του ίδιου του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη».