Του Χάρη Ντιγριντάκη
Τροχοδρομεί προς την απογείωση του το εμβληματικό project : «ΝΕΟΣ ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ».
Το πρελούδιο του έργου πραγματοποιήθηκε χθες όπου ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης έβαλε το θεμέλιο λίθο του νέου αεροδρομίου, ενός επιχειρηματικού σχεδίου που φιλοδοξεί να επαυξήσει σημαντικά τις τουριστικές ροές προς την Κρήτη.
Παράλληλα όμως θα αμβλύνει και την αρνητική εικόνα που παρουσιάζει ο υφιστάμενος αερολιμένας «Νίκος Καζαντζάκης» που την περίοδο αιχμής είναι συνυφασμένος με ατελείωτες ουρές και την ανείπωτη ταλαιπωρία πλήθους τουριστών.
Ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου στην περιοχή του Καστελίου, θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο αερολιμένα και θα κατασκευαστεί σύμφωνα με ένα σύνολο τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών προκειμένου να ικανοποιήσει τις παρούσες και μελλοντικές ανάγκες κίνησης καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης.
Μεταξύ των έργων που θα υλοποιηθούν περιλαμβάνονται και οι οδικές συνδέσεις του νέου αεροδρομίου.
Η εταιρεία που θα λειτουργεί και εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο, η Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, αποτελείται από την ΤΕΡΝΑ του Ομίλου Περιστέρη η οποία θα ελέγχει το 32,46%, την ινδική GMR AirportsLimited, με 21,64%, και το ελληνικό Δημόσιο, με 45,9%.
Κατασκευαστής του έργου δαπάνης 480 εκατ. ευρώ είναι η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου θα ανέλθει σε 180 εκατ. ευρώ έναντι 220 εκατ. ευρώ που προβλεπόταν, κατά μέγιστο ποσό, στη διακήρυξη του διαγωνισμού, καταβλητέα εντός 360 ημερών από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης.
Στις οικονομικές παραμέτρους του έργου καταγράφεται ότι στη δαπάνη του έργου εξαιρείται ο εξοπλισμός αεροναυτιλίας ο οποίος εμπίπτει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και θα καθοριστεί μετά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης από κοινού με την ΥΠΑ.
Ταυτόχρονα προβλέπεται Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, το οποίο θα καταβάλλεται από την Εταιρεία ετησίως ως εξής: Συνολικά 2% επί των εσόδων που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του Έργου, εκ των οποίων 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης (Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου) και 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις}.
Έτοιμο σε 60 μήνες
Η σύμβαση προβλέπει έξι τμηματικές προθεσμίες από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης (εν συνόλω 60 μήνες), όπου για την ολοκλήρωση του έργου και στην ουσία οι εργασίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε 54 μήνες, καθώς το τελευταίο εξάμηνο είναι η περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας του αεροδρομίου.
Εντός της ίδιας πενταετίας, η εταιρεία παραχώρησης πρέπει να έχει ικανοποιήσει όλες τις προϋποθέσεις για την πιστοποίηση του αεροδρομίου και την έκδοση της απαιτούμενης άδειας λειτουργίας.
Η Συμβατική διάρκεια Περιόδου Παραχώρησης: είναι τα 35 έτη από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης (07/02/2020) και συμπεριλαμβάνει την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής.
Kατά την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής του έργου θα απασχοληθούν 2.000 εργαζόμενοι, ενώ κατά τη διάρκεια λειτουργίας αρκετές εκατοντάδες.
Υπογραμμίζεται ότι για τη στελέχωση της Εταιρείας του Αεροδρομίου, θα περιλαμβάνει το μόνιμο προσωπικό, κατανεμημένο σε διευθύνσεις και τμήματα, ενώ σύμφωνα και με τις συνήθεις πρακτικές των αεροδρομίων, η Εταιρεία προτίθεται να αναθέσει κάποιες παροχές/εργασίες σε τρίτους (πχ εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, καθαριότητα, συντήρηση πρασίνου, τεχνική (IT) υποστήριξη , ιατροφαρμακευτική περίθαλψη κτλ), προκειμένου να εξασφαλίσει τη βέλτιστη εξυπηρέτηση σε συνδυασμό με τη βέλτιστη ποιότητα.
Διάδρομος 3.200 τ.μ.
Σύμφωνα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, πρόκειται να δημιουργηθούν :
• 1 Διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200m κατηγορίας κατά ICAO 4E
• 1 παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
• 8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχοδρομο
• 2 συνδετήριοι τροχοδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
• Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAOC& 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAOE (ή 10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C)
• 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (TerminalBuilding) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000m2 εκ των οποίων περί τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου 1.000m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
• 11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιριών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
• Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου
• Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία)
• Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας
• Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους
• Χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400 στρ.
Το έργο αναμφίλεκτα εμπεριέχει τη διενέργεια τοπικών έργων και νέων οδών σύνδεσης με το υφιστάμενο Οδικό Δίκτυο. Ειδικότερα προβλέπονται:
– Παρεμβάσεις επί του ΒΟΑΚ για την κατασκευή του νέου Α/Κ Χερσονήσου με επεμβάσεις αναβάθμισης των χαρακτηριστικών των τοπικών οδών προς Χερσόνησo
– Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18km, 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
– Αποκατάσταση της υφιστάμενης Ε.Ο. Χερσόνησος – Καστέλι στα σημεία επιρροής από την νέα οδό σύνδεσης ΒΟΑΚ – Αεροδρομίου
– Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6km, με 1 λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
– Περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5km
– Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20km
Σημειώνεται τέλος ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», που βρίσκεται εντός της πόλης του Ηρακλείου, αποτελεί σήμερα το 2ο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, ακολουθώντας τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και έχει ήδη ξεπεράσει κατά πολύ τη χωρητικότητα της επιβατικής του κίνησης, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυνατότητα απορρόφησης περαιτέρω αύξησης της κίνησης (συνολική κίνηση 2019 8 εκατ. επιβάτες).