Την πρόσφατη έκθεσή του με τίτλο «Νέες Πλατφόρμες Τουριστικών Υπηρεσιών (ή η αποκαλούμενη Οικονομία του Διαμοιρασμού) – Κατανοήστε, επανεξετάστε και προσαρμόστε» παρουσίασε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού κατά τη διάρκεια της Γενικής του Συνέλευσης στο Chengdu της Κίνας.

Οι νέες πλατφόρμες τουριστικών υπηρεσιών, ή η επονομαζόμενη οικονομία του διαμοιρασμού, παραμένουν ένας από τους παράγοντες αλλαγής του παιχνιδιού στον τομέα του τουρισμού.

Η έκθεση συνιστά «να βρεθούν δημιουργικές λύσεις για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών και των ποιοτικών προτύπων, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα δίκαιο ανταγωνισμό για όλες τις επιχειρήσεις».

Ενώ ο τουρισμός συνεχίζει να αναπτύσσεται έντονα, παρατηρείται ταυτόχρονα μετατόπιση των επιχειρηματικών μοντέλων και της συμπεριφοράς των καταναλωτών τα τελευταία χρόνια. Ο συνδυασμός της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, της τεχνολογικής εξέλιξης και της εμφάνισης των ψηφιακών πλατφορμών οδήγησε στην άνοδο των νέων  πλατφορμών τουριστικών υπηρεσιών, που συχνά αναφέρονται ως sharing economy  ή οικονομία διαμοιρασμού..

Η έκθεση στοχεύει στην παροχή χρήσιμης γνώσης σχετικά με τις νέες πλατφόρμες τουριστικών υπηρεσιών και στη συμβολή τους στη συνεχή συζήτηση και συνεργασία γύρω από αυτές μεταξύ των ενδιαφερομένων. Η δημοσίευση εξετάζει νέες πλατφόρμες τουριστικών υπηρεσιών σε διάφορους προορισμούς παγκοσμίως σε πέντε βασικούς τομείς – πληροφόρηση, διαμονή, μεταφορές, φαγητό και “things to do” ή τουριστικές δραστηριότητες.

Η μελέτη στοχεύει στην καλύτερη κατανόηση του πώς το φαινόμενο αυτό διαμορφώνει τον τουριστικό τομέα, εντοπίζοντας τις συγκεκριμένες ευκαιρίες και προκλήσεις που δημιουργεί και αξιολογώντας πιθανές ενέργειες που πρόκειται να γίνουν στο μέλλον.

Ευρήματα μελέτης
Η έκθεση βασίζεται σε μια έρευνα, μεταξύ των κρατών μελών του ΠΟΤ, και ενός συνόλου 250 προορισμών, σχετικά με τη σημασία και τον αντίκτυπο των νέων τουριστικών πλατφορμών. Συνολικά έλαβαν 114 απαντήσεις από οργανισμούς σε όλες τις περιοχές του κόσμου και προέκυψαν τρία βασικά συμπεράσματα:

  1. Οι νέες υπηρεσίες τουριστικής πλατφόρμας είναι σημαντικές και αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται η σημασία τους κατά την επόμενη δεκαετία. Από τους πέντε τομείς που εντοπίστηκαν οι νέες πλατφόρμες τουριστικών υπηρεσιών (πληροφόρηση, διαμονή, μεταφορές, τρόφιμα και άλλες τουριστικές δραστηριότητες), οι πληροφόρηση και η διαμονή φαίνεται ότι είναι οι πλέον σημαντικές σήμερα, ακολουθούμενες από τις υπηρεσίες μεταφορών. Οι δραστηριότητες τροφίμων και άλλες τουριστικές δραστηριότητες παραμένουν κάπως πιο πίσω από την άποψη της σημερινής σημασίας.
  2. Ο θετικός αντίκτυπος των νέων πλατφορμών τουριστικών υπηρεσιών αντισταθμίζει τις αρνητικές επιπτώσεις τους σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα.
  3. Οι ευκαιρίες που δημιουργούνται δεν πρέπει να αποσπούν την προσοχή από την επείγουσα ανάγκη αντιμετώπισης των οικονομικών, κοινωνικών ή περιβαλλοντικών προκλήσεων που δημιουργούν οι νέες πλατφόρμες τουριστικών υπηρεσιών. Κάτι τέτοιο απαιτεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που περιλαμβάνει τέσσερις βασικούς τομείς διακυβέρνησης: (i) προγραμματισμό και βιωσιμότητα · ii) θεμιτό ανταγωνισμό · iii) προστασία των καταναλωτών · και iv) συνθήκες εργασίας

.