του Χάρη Ντιγριντάκη
Ανοίγει ο δρόμος για την επανεκκίνηση της αγοράς ακινήτων στην Ελλάδα και την πληρωμή αυτών μέσω ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής (πιστωτικές, χρεωστικές κάρτες) μέσω POS και συνακόλουθα την απόκτηση Golden Visa.
Άλλωστε η απόκτηση ακινήτου με χρήση πιστωτικής κάρτας δεν «σπάει» τα capital controls, λέει το Νομικό Συμβούλιο της Τράπεζας της Ελλάδος με απόφαση του στις 22 Φεβρουαρίου του 2019.
Σύντομα αναμένεται και το πόρισμα των Επιθεωρητών της ΤτΕ για την υπόθεση με τα POS, αλλά και γιατί το σύστημα εντοπισμού «ύποπτων συναλλαγών» συστημικής τράπεζας παρέμενε «τυφλό» και δεν εντόπισε έγκαιρα τις «ασυνήθεις και υψηλές συναλλαγές» οι οποίες γίνονταν από συγκεκριμένα μηχανάκια.
Το Νομικό Συμβούλιο –εν αναμονή και του πορίσματος της ΤτΕ- κλήθηκε να απαντήσει στο ερώτημα αν τα χρήματα που έρχονται στη χώρα μέσω POS με χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας μπορούν να ξαναβγούν στο εξωτερικό. Και αποφάνθηκε ότι δεν υπάρχει παράβαση των capital controls.
Συγκεκριμένα, το Συμβούλιο γνωμοδότησε πως τα ποσά που ήρθαν στην Ελλάδα με χρήση πιστωτικής κάρτας μπορούν να «ξαναφύγουν» στο εξωτερικό, χωρίς αυτό να συνιστά παραβίαση της ελληνικής νομοθεσίας σχετικά με τους περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων.
Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκαν και τα Συμπεράσματα του 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Ένωσης Δικαίου Αλλοδαπών και Μετανάστευσης που ολοκληρώθηκε πρόσφατα.
Ειδικότερα σημειώθηκε ότι :
1) Η χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής (πιστωτικές, χρεωστικές κάρτες) μέσω POS, αποτελεί νόμιμο και επιτρεπτό τρόπο απόδειξης της εξόφλησης το τιμήματος αγοράς ακινήτου στην Ελλάδα, που προβλέπεται ως προϋπόθεση για την χορήγηση άδειας διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών, βάση του άρθρου 20Β του ν. 4251/2014 ως τροποποιήθηκε από τον 4332/2015 (Γνωμοδότηση Σιούτη – Φλογαίτη)
2) Η χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής δηλαδή χρεωστικών και πιστωτικών καρτών, προϋποθέτει την διαμεσολάβηση τραπεζικού ιδρύματος στην Ελλάδα, και την χρησιμοποίηση των τερματικών μηχανημάτων (POS) που χορηγούνται κατόπιν σύναψης σχετικής σύμβασης με τον δικαιούχο, ενώ αφήνουν ηλεκτρονικό αποτύπωμα τέτοιο, που όχι μόνο καθιστούν ευχερή τον εντοπισμό της προέλευσης των χρημάτων αλλά πληρούν και τον σκοπό του νόμου περί αποκλεισμού των εικονικών συναλλαγών, αφού ευχερώς διαπιστώνεται η μεταφορά των χρημάτων στον λογαριασμό του δικαιούχου.
Το παγκόσμιο χρηματοπιστοτικό σύστημα οφείλει και ελέγχει την νομιμότητα όλων των μεταφορών πιστώσεων χρημάτων, σύμφωνα με το νόμο Ξεπλύματος μαύρου χρήματος.
3) Όλες οι κάρτες ως μέσα τραπεζικών πληρωμών, αποτελούν «μεταφορά πίστωσης» του ποσού από τον λογαριασμό του πληρωτή απευθείας στον λογαριασμό του δικαιούχου, και εξυπηρετούν τον σκοπό του νόμου για την χορήγηση της Χρυσής Βίζα.
4) Επιπλέον σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η Τράπεζα της Ελλάδος έχει ήδη γνωμοδοτήσει για την νομιμότητα χρήσης των καρτών για την αγορά ακινήτου και την τήρηση των κανόνων του Ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος της χώρας μας, σύμφωνα με το άρθρο 1 πα. 11 στοιχείο στ’ της Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου « Επείγουσες ρυθμίσεις για την θέσπιση περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και την μεταφορά κεφαλαίων» (ΦΕΚ Α’ 84 /18.7.2015).
5) Η ενέργειες του ΥΜΕΠΟ έχουν ήδη προκαλεί μεγάλη ζημιά στο Ελληνικό πρόγραμμα Golden Visa, και στις εισπράξεις του Ελληνικού κράτους, λόγω του ότι δίνει προς τα έξω μια εντύπωση ενός ανοργάνωτου κράτους που δε σέβεται τον ξένο επενδυτή, αλλά αντίθετα ανακαλύπτει τρόπους να τον διώξει και να τον ξεγελάσει.
Αντί να κάνουμε το παν ως χώρα να προσελκύσουμε ξένες επενδύσεις, εφευρίσκουμε τρόπους να τι απωθούμε. Και αυτό γίνεται με τον πιο επίσημο τρόπο. Είναι πια γνωστοί οι συγκεκριμένοι διοικούντες του ΥΠΕΜΟ και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων που δεν επιθυμούν τις ξένες επενδύσεις.
Ταυτόχρονα, η ενέργεια του Υπουργείου έδωσε την αφορμή να ξεκινήσουν διάφορες ποινικές και πειθαρχικές διώξεις κατά κατασκευαστών και αλλοδαπών που έκαναν χρήση της δυνατότητας πληρωμής με τραπεζικές κάρτες (βλ. υπόθεση Παπαευαγγέλου).
Υπογραμμίζεται ότι το ελληνικό πρόγραμμα Golden Visa (Μόνιμη άδεια επενδυτών – ιδιοκτητών ακινήτων) ξεκίνησε το 2013 με αρκετά μεγάλη επιτυχία. Με το άρθρο 20Β του Κώδικα Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης (Ν. 4251/2014, ΦΕΚ Α’ 80) αναμορφώθηκε και βελτιώθηκε η δυνατότητα χορήγησης αδειών διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών και σε μέλη οικογενειών τους, που προβαίνουν σε αγορά ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα, η αξία της οποίας υπερβαίνει τις 250.000 Ευρώ.
Ως εκ τούτου, η Ελλάδα είχε μέχρι πρότινος το ευνοϊκότερο, γρηγορότερο και αποτελεσματικότερο πρόγραμμα golden visa στην Ευρώπη.
Ήδη στο τέλος του 2018 είχαν μεταβιβαστεί σε αλλοδαπούς πάνω από 4.000 ακίνητα και είχαν δοθεί πάνω από 10.000 άδειες διαμονής, αυξήθηκε η οικοδομική δραστηριότητα, επωφελήθηκαν οι επαγγελματίες του κλάδου και εισέρευσαν στα κρατικά ταμεία εκατομμύρια ευρώ από άμεσους και έμμεσους φόρους.
Δύο από τους σημαντικότερους λόγους της επιτυχίας ήταν η δυνατότητα αγοράς των ακινήτων με ευέλικτα πιστωτικά μέσα, όπως τραπεζικές κάρτες, εμβάσματα και επιταγές καθώς η γρήγορη διεκπεραίωση των υποθέσεων από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της χώρας (εντός 2 μηνών).
Το κλίμα όμως άλλαξε τον τελευταίο χρόνο. Τον Ιούλιο του 2018 το ΥΜΕΠΟ εξέδωσε έγγραφο (23388/24.7.2018), με το οποίο απαγόρευσε τη χρήση τραπεζικών καρτών για την απόκτηση ακινήτου και άδεια διαμονής.
Ταυτόχρονα, η διαδικασία απόκτησης της άδειας διαμονής έγινε εξαιρετικά χρονοβόρα, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή ο επενδυτής να αποκτά άδεια διαμονής μετά από 2 χρόνια!
Η εξέλιξη αυτή αιφνιδίασε δυσάρεστα τους αλλοδαπούς επενδυτές και τους παράγοντες τις αγοράς.
Προχωρώντας ένα βήμα παραπάνω, το Υπουργείο απέρριψε σχετικές συναλλαγές που είχαν πραγματοποιηθεί ακόμη και πριν τη δημοσίευση του παραπάνω εγγράφου.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα είτε να ανακληθούν άδειες διαμονής οι οποίες είχαν αποκτηθεί νόμιμα και μετά από σημαντικές επενδύσεις των αλλοδαπών, είτε να εγκλωβιστούν εκατοντάδες επενδυτές, οι οποίοι έχουν ήδη καταβάλει τα τιμήματα της αγοραπωλησίας με κάρτες, έχουν υπογράψει τα συμβόλαια αγοραπωλησίας, αλλά δεν τους επιτρέπεται πλέον να αιτηθούν άδεια διαμονής.