Τον Βόλο χρησιμοποιούν τελευταία ως λιμάνι για τις ιστιοπλοϊκές τους εξορμήσεις εκατοντάδες Βαλκάνιοι, που εσχάτως ανακάλυψαν το είδος αυτό του τουρισμού. Σέρβοι, Ρουμάνοι, Βούλγαροι, Σκοπιανοί, αλλά και εκτός Βαλκανίων Σλοβάκοι, Τσέχοι και Ρώσοι καταφθάνουν στον Βόλο και αποπλέουν με τα ιστιοπλοϊκά σκάφη για περιηγήσεις τόσο στον Παγασητικό όσο και στα νησιά των Βορείων Σποράδων.
Παρά τα προβλήματα από εκμεταλλευτές ιστιοπλοϊκών σκαφών που δεν είναι επαγγελματίες του είδους και δυσφημίζουν τον ελληνικό τουρισμό και παρά την έλλειψη εθνικής πολιτικής στο γιώτιν, το είδος αυτό αναπτύσσεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια με ορμητήριο το λιμάνι του Βόλου.
Η έλλειψη συγκροτημένης στρατηγικής για το γιώτιν, η ανεπάρκεια των θέσεων ελλιμενισμού, καθώς δεν υπάρχει οργανωμένη μαρίνα τουριστικών σκαφών, η απουσία ανταγωνιστικού και φιλικού προς τον κλάδο νομοθετικού πλαισίου, η μειωμένη ανταγωνιστικότητα σε σχέση με τις γειτονικές χώρες και η απουσία προγράμματος προβολής του γιώτιν, είναι τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
«Ρουμάνοι, Σέρβοι, Σλοβάκοι, Τσέχοι, αλλά και Ρώσοι έρχονται οδικώς για να κάνουν τουρισμό με ιστιοπλοϊκά σκάφη από τον Βόλο», επισημαίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Επαγγελματικών Τουριστικών Σκαφών Θεσσαλίας Παναγιώτης Πτωχόπουλος.
Ωστόσο οι λάτρεις αυτού του είδους του τουρισμού δεν φαίνεται να αφήνουν και πολλά χρήματα στην τοπική αγορά, καθώς μεταφέρουν στα οχήματά τους όλες τις προμήθειές τους σε τρόφιμα, ακόμη και τα εμφιαλωμένα νερά…
«Η κίνηση είναι ικανοποιητική και παρατηρείται και μικρή αύξηση εν μέσω κρίσης», προσθέτει ο κ. Πτωχόπουλος.
Παρά την έλλειψη μαρίνας τουριστικών σκαφών στο λιμάνι του Βόλου, καθώς και της απουσίας μιας σταθερής πολιτικής για την προβολή και προώθηση του επαγγελματικού γιώτιν οι Βαλκάνιοι και άλλοι Ευρωπαίοι έρχονται στον Βόλο, τον οποίο και επιλέγουν ως ορμητήριο για τις θαλάσσιες περιηγήσεις τους στον Παγασητικό και στα νησιά των Βορείων Σποράδων.
«Μισθώνουν τα σκάφη για μία-δύο εβδομάδες και έχουν δικούς τους σκίπερ. Ο σκίπερ θέλει 150 ευρώ την ημέρα, ενώ η μίσθωση του σκάφους κοστίζει από 1.200 ευρώ και μέχρι 6.500 ευρώ την εβδομάδα, αν είναι μεγάλο καταμαράν», αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Επαγγελματικών Τουριστικών Σκαφών Θεσσαλίας. «Αν θέλει και μαγείρισσα, τότε πρέπει να πληρώσει εξτρά 140 ευρώ», τονίζει ο κ. Πτωχόπουλος.
Σήμερα η δύναμη του Συλλόγου ανέρχεται σε 52 μέλη, με 102 επαγγελματικά σκάφη.
«Οι πιο καλοί πελάτες πάντως είναι οι Ρώσοι, που πληρώνουν όπως παλιά οι Αμερικανοί. Τα σκάφη είναι τριών και πέντε καμπίνων, ενώ συνήθως οι περιηγήσεις γίνονται στον Παγασητικό και στις Σποράδες. Κυρίως στη Σκιάθο, με διαδρομές Τρίκερι-Σκιάθος-Ωρεοί-Σκόπελος-Λουτράκι-Αλόννησος και θαλάσσιο πάρκο», καταλήγει ο κ. Πτωχόπουλος.
Το προτέρημα του ιστιοπλοϊκού τουρισμού είναι ότι το σκάφος μπορεί να ελλιμενιστεί σε οποιαδήποτε θαλάσσια περιοχή και οι επιβάτες του να απολαύσουν το μπάνιο τους ή να αποβιβαστούν στο λιμάνι και να κάνουν τις βόλτες τους στο νησί.
Παρά τη συνεχιζόμενη οικονομική κρίση, το πρόβλημα της έλλειψης χώρων αγκυροβολίου για τα τουριστικά και τα σκάφη αναψυχής είναι έντονο στο λιμάνι του Βόλου. Η προβλήτα της κεντρικής παραλίας του Βόλου έχει κυριολεκτικά γεμίσει, όπως και το αγκυροβόλιο στον θαλάσσιο χώρο του Τελωνείου, ενώ το αγκυροβόλιο στο «Κορδόνι», στο εσωτερικό του λιμενοβραχίονα, δεν προσελκύει «σκαφάτους» από τον φόβο ζημιών στα σκάφη. Το «Κορδόνι» θεωρείται από τους ιδιοκτήτες σκαφών «αφύλακτη ζώνη», όπου συχνάζουν ακόμη και χρήστες ναρκωτικών, με αποτέλεσμα να μην επιλέγεται ως αγκυροβόλιο…