Oμιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής για την «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2023»
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Ο Προϋπολογισμός του 2023 είναι ο 4ος που καταθέτει η σημερινή Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, και ο 3ος που συντάσσεται σε συνθήκες διεθνών κρίσεων, σφραγίζοντας μια «πυκνή» – σε εξελίξεις και επιτεύγματα – τετραετία.
Πρόκειται για έναν ιστορικό, συμβολικό και κομβικό Προϋπολογισμό.
Ιστορικός, διότι είναι ο πρώτος Προϋπολογισμός τα τελευταία 12 έτη που συζητείται εκτός μνημονιακού προγράμματος αλλά και πλαισίου ενισχυμένης εποπτείας.
Συμβολικός, διότι με αυτόν συμπληρώνονται 200 χρόνια από τη σύνταξη του πρώτου υποθετικού λογαριασμού των εσόδων και εξόδων του 1823, που αποτέλεσε τον προπομπό του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Και όπως τότε, ο Αδαμάντιος Κοραής είχε διορατικά χαρακτηρίσει ως «στοιχείο ελευθερίας του πολίτη» τον Κρατικό Προϋπολογισμό, έτσι και σήμερα, αυτός ο συμβολισμός αναδεικνύεται, υπογραμμίζεται και επιβεβαιώνεται, εκ νέου, με την ανάκτηση της οικονομικής αυτονομίας της χώρας μας.
Και τέλος, είναι και κομβικός, διότι είναι ο Προϋπολογισμός επιστροφής της χώρας στη δημοσιονομική ευστάθεια.
Μέσα από τις σελίδες του Προϋπολογισμού:
- αναδεικνύεται η υπηρέτηση του διττού στόχου της οικονομικής αποτελεσματικότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης,
- αποτυπώνεται η σταθερή αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας, σε ένα διεθνές περιβάλλον το οποίο απειλείται με ύφεση,
- καταγράφονται οι πολιτικές ενίσχυσης τόσο της προσφοράς όσο και της ζήτησης στην οικονομία,
- επιβεβαιώνεται η ήδη συντελούμενη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας,
- επικυρώνονται οι κυβερνητικές μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, και
- ενσωματώνεται η αναγκαία περιβαλλοντική διάσταση στην κατάρτισή του.
Τελικά, είναι ένας Προϋπολογισμός συνέπειας, συνέχειας και σταθερότητας, σε μια περίοδο αυξημένων διεθνών προκλήσεων, ανοδικών κινδύνων, έντονης μεταβλητότητας και υψηλής αβεβαιότητας.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Διερχόμαστε μια παρατεταμένη περίοδο διεθνών αναταράξεων, με τη μεγαλύτερη ενεργειακή και πληθωριστική κρίση των τελευταίων δεκαετιών.
Κρίση που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, διαβρώνοντας τα εισοδήματα των πολιτών και αφήνοντας ευκρινές αποτύπωμα στην αναπτυξιακή δυναμική όλων των χωρών, πλέον και της Ελλάδας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2023, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας και του ΔΝΤ, η παγκόσμια οικονομία αναμένεται να παρουσιάσει τον 3ο χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης της τελευταίας εικοσαετίας, με την Ευρώπη να πλήττεται εντονότερα.
Το 1/3 των χωρών της παγκόσμιας οικονομίας εκτιμάται ότι θα εμφανίσει τουλάχιστον 2 διαδοχικά τρίμηνα συρρίκνωσης εφέτος και το επόμενο έτος.
Σε αυτή τη δυσμενή διεθνή συγκυρία, η ελληνική οικονομία προβάλλει σθεναρές αντιστάσεις, επιδεικνύει μεγάλες αντοχές, διαθέτει ισχυρή δυναμική και διακρίνεται από θετικές προοπτικές.
Συγκεκριμένα:
1ον. Η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται ισχυρά και σταθερά.
Προβλέπεται ρυθμός οικονομικής μεγέθυνσης 5,6% για το 2022, και 1,8% για το 2023.
Με βάση αυτές τις εκτιμήσεις, το ΑΕΠ αναμένεται να υπερβεί τα 224 δισ. ευρώ το 2023.
Υψηλότερο κατά 45 δισ. ευρώ, ή κατά 25%, από το 2018!
Αυτό είναι απόδειξη ισχυρής ανάπτυξης.
Σύμφωνα μάλιστα με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα αναμένεται να αναπτυχθεί με διπλάσιο ρυθμό έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου το 2022.
Και με τριπλάσιο ρυθμό το 2023.
Δηλαδή, κάθε χρόνο η οικονομία κινείται όλο και καλύτερα από το μέσο ευρωπαϊκό όρο, παρά τη σημαντική επιβράδυνση της ευρωπαϊκής οικονομίας, στα όρια της στασιμότητας ή ακόμη και της ύφεσης σε κάποιες χώρες.
Αυτό είναι απόδειξη ανθεκτικότητας της ελληνικής οικονομίας.
2ον. Οι επενδύσεις και οι εξαγωγές ενισχύονται σημαντικά.
Η ανάπτυξη συνδυάζεται, πλέον, με ποιοτική βελτίωση των συνιστωσών του εθνικού πλούτου.
Εφέτος εκτιμάται ότι θα επιτύχουμε ιστορικό υψηλό στις άμεσες ξένες επενδύσεις και στις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών.
Στην ίδια κατεύθυνση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι η Ελλάδα θα είναι πρωταθλήτρια σε ρυθμό αύξησης επενδύσεων στην Ευρώπη την επόμενη τριετία.
Η χώρα μας γίνεται πόλος έλξης πολλών επενδύσεων.
Αυτό αποτυπώνεται στην προσέλκυση παγκόσμιων επιχειρηματικών κολοσσών.
Αυτό επιβεβαιώνεται από την πρωτιά της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό δείκτη χρηματαγοράς MSCI.
Αυτό αποδεικνύεται από την έρευνα της EY, σύμφωνα με την οποία τρεις στους τέσσερις επενδυτές εκτιμούν ότι η Ελλάδα θα γίνει ακόμη πιο ελκυστική τα προσεχή τρία έτη.
Αυτό, τέλος, καταγράφεται στην Έκθεση του Economist, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα αναδεικνύεται πρωταθλήτρια στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος κατά την τελευταία τριετία, σημειώνοντας άνοδο κατά 16 θέσεις.
Παράλληλα, η Ελλάδα εξάγει, ως ποσοστό του ΑΕΠ, περισσότερο από την Ιταλία, την Ισπανία και τη Γαλλία.
Η δε εξαγωγική βάση της διαφοροποιείται σημαντικά, ποσοτικά και ποιοτικά.
Η Ελλάδα έχει πλέον έξι κατηγορίες αγαθών, των οποίων οι εξαγωγές ξεπερνούν το 1% του ΑΕΠ, όταν πριν την έναρξη της κρίσης χρέους υπήρχε μόνο μια.
Μάλιστα καταγράφεται εντυπωσιακή αύξηση στις εξαγωγές αγαθών υψηλής τεχνολογίας, οι οποίες προσεγγίζουν πλέον ποσοστά βιομηχανοποιημένων χωρών, όπως είναι η Γερμανία.
3ον. Η ανεργία συρρικνώνεται.
Έχει ήδη υποχωρήσει περισσότερο από 5 ποσοστιαίες μονάδες, σε μηνιαία βάση, σε σχέση με το 2019, προσεγγίζοντας πλέον, σε ετήσια βάση, το επίπεδο του 2010.
Αυτή η υποχώρηση είναι ιδιαίτερα εμφανής στις γυναίκες και τους νέους ανθρώπους.
Παράλληλα, ο αριθμός των εργαζομένων ξεπερνά τα 4,1 εκατ. πολίτες.
Αυτό το στοιχείο, μαζί με τη διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού, τις μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών και τα μέτρα στήριξης της κοινωνίας, έχουν ενισχύσει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, με αποτέλεσμα αυτό να διαμορφώνεται στα 33 δισ. ευρώ το 2ο τρίμηνο του 2022, υψηλότερο και από το 2ο τρίμηνο του 2019, όταν δεν υπήρχαν οι πρωτόγνωρες, παγκόσμιες κρίσεις.
4ον. Τα μη-εξυπηρετούμενα δάνεια των πιστωτικών ιδρυμάτων διαμορφώνονται σε μονοψήφιο ποσοστό του συνόλου των δανείων, ενώ οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων έχουν αυξηθεί σημαντικά.
5ον. Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, ως ποσοστό του ΑΕΠ, εξαιτίας κυρίως της ανάπτυξης των τελευταίων δύο ετών, υποχωρεί εντυπωσιακά.
Το δημόσιο χρέος, μέσα σε μία τριετία, προβλέπεται ότι θα έχει υποχωρήσει κατά 50 ποσοστιαίες μονάδες, και αναμένεται να πέσει κάτω από το 160% του ΑΕΠ το 2023.
Σύμφωνα δε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η μείωση αυτή θα είναι η μεγαλύτερη στους κόλπους της Ευρώπης από το 2019.
Επίσης, εκτιμούμε ότι το πρωτογενές έλλειμμα θα μειωθεί σημαντικά εφέτος, στο 1,6% του ΑΕΠ, με τα δημόσια οικονομικά να επιστρέφουν σε περιβάλλον πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2023.
Και αυτό παρά το γεγονός ότι τα μέτρα στήριξης της κοινωνίας, όπως αυτά υλοποιούνται τα τελευταία έτη, είναι από τα υψηλότερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, και για το 2022 και για το 2023.
Πεποίθησή μας είναι ότι η συνετή δημοσιονομική διαχείριση, με τη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων, αποτελούν τα βασικά όπλα απέναντι στην αβεβαιότητα της περιόδου και τη μεταβλητότητα των αγορών, καθώς και διαβατήριο για την επίτευξη επενδυτικής βαθμίδας.
6ον. Το κύρος και η αξιοπιστία της χώρας ενισχύονται.
Η Ελλάδα βγήκε από την ενισχυμένη εποπτεία, η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που εισήλθε σε αυτό το καθεστώς το 2018.
Προχθές μάλιστα δημοσιεύθηκε και η 1η Έκθεση Μεταπρογραμματικής Εποπτείας για την Ελλάδα.
Πρόκειται για μία Έκθεση-σταθμό, με την οποία ανοίγει και επίσημα ένα νέο κεφάλαιο για τη χώρα μας.
Τέλος, η ελληνική οικονομία αναβαθμίστηκε 11 φορές την τελευταία τριετία, παρά τις διαδοχικές κρίσεις, φτάνοντας πλέον μία θέση κάτω από την επενδυτική βαθμίδα.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Όλα αυτά τα επιτεύγματα, πολύ σημαντικά και καθόλου αυτονόητα, έχουν αντίκτυπο στη ζωή και το βιοτικό επίπεδο των πολιτών, αλλά και στην ικανότητα της χώρας να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στις μεγάλες απαιτήσεις και τις πρωτοφανείς προκλήσεις της περιόδου.
Είναι επιτεύγματα συλλογικά, της κοινωνίας και της πολιτείας, για τα οποία εργαστήκαμε από κοινού μεθοδικά, συνεκτικά και υπεύθυνα, κάτω από πρωτόγνωρα δύσκολες συνθήκες.
Με μία κοινωνία σφυρηλατημένη δομικά μέσα από μακροχρόνιες δυσκολίες, και με μία Κυβέρνηση υπεύθυνη και σοβαρή, τα καταφέραμε!
Τα καταφέραμε πολύ καλύτερα από πολλούς άλλους.
Αντιμετωπίσαμε αποτελεσματικά τις προκλήσεις, χτίσαμε ισχυρά θεμέλια, δημιουργήσαμε ανθεκτικές γραμμές άμυνας και επιδεικνύουμε θετικές προοπτικές, από σημαντικά καλύτερη θέση.
Και αυτό αναγνωρίζονται από το σύνολο της παγκόσμιας οικονομικής και επενδυτικής κοινότητας.
Όμως δεν παραγνωρίζουμε ότι η κατάσταση παραμένει δύσκολη και ρευστή.
Το δημόσιο χρέος είναι βιώσιμο και μειώνεται, αλλά παραμένει υψηλό.
Η χώρα βγήκε από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, αλλά δεν διαθέτει ακόμη επενδυτική βαθμίδα.
Τα «κόκκινα» δάνεια στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών μειώθηκαν σημαντικά, αλλά το ιδιωτικό χρέος παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Υπήρξε – πανευρωπαϊκά – δημοσιονομική ευελιξία, απαιτείται όμως δημοσιονομική υπευθυνότητα και σταθερότητα.
Υπήρξε ενίσχυση της ρευστότητας από το Ευρωσύστημα, αλλά η νομισματική πολιτική γίνεται όλο και πιο συσταλτική.
Και συνεχίζουμε να πλέουμε σε τρικυμιώδη διεθνή γεωπολιτικά ύδατα.
Ως Κυβέρνηση, έχουμε πλήρη επίγνωση αυτής της πραγματικότητας.
Αντιλαμβανόμαστε τις δυσκολίες.
Συναισθανόμαστε τις αγωνίες και τους προβληματισμούς των συμπατριωτών μας.
Κατανοούμε – απόλυτα – ότι το «κύμα» ακρίβειας που σαρώνει τον κόσμο, «ροκανίζει» το εισόδημα των νοικοκυριών και αυξάνει το κόστος των επιχειρήσεων, ασκώντας τρομερές πιέσεις σε εθνικούς και οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Και πράγματι, το πρόβλημα του υψηλού και επίμονου πληθωρισμού υπερβαίνει σε ένταση, εύρος και διάρκεια τις αρχικές εκτιμήσεις, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ωστόσο, καλούμαστε να διαφυλάξουμε όλα όσα με κόπο – νοικοκυριά, επιχειρήσεις και Κυβέρνηση – πετύχαμε.
Γι’ αυτό και ο Προϋπολογισμός έχει ως βασικούς άξονες πολιτικής, αφενός, τη συνέχιση και ενίσχυση των μέτρων στήριξης της κοινωνίας, ιδιαίτερα αυτών που έχουν περισσότερη ανάγκη, και, αφετέρου, την επίτευξη δημοσιονομικής ισορροπίας, τη διατήρηση της αναπτυξιακής πορείας της χώρας μας και την ολόπλευρη ενίσχυση της πατρίδας μας.
Συγκεκριμένα:
1ος Άξονας: Μέτρα, ύψους 8,3 δισ. ευρώ, 3,5 δισ. ευρώ για νοικοκυριά και 4,8 δισ. ευρώ για επιχειρήσεις, με στόχο την αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Μέτρα, όπως είναι:
- Η επιδότηση στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
- Η επιστροφή του 60% της αύξησης του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας για οικιακά τιμολόγια μέσω του power pass και άνω του 80% μέσω των επιδοτήσεων στους λογαριασμούς ρεύματος.
- Η επιδότηση του 80% της αύξησης του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας σε παροχές αγροτικής χρήσης.
Επιπλέον, για το 2023, έχουν προβλεφθεί πιστώσεις ύψους 1 δισ. ευρώ, προκειμένου να καλυφθούν – εφόσον χρειαστεί – μελλοντικές δαπάνες της ενεργειακής κρίσης.
2ος Άξονας: Μέτρα, ύψους 2,2 δισ. ευρώ, για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, επιπλέον του μηχανισμού επιδότησης ρεύματος και φυσικού αερίου.
Μεταξύ άλλων:
1ον. Εφάπαξ ενίσχυση, ύψους 250 ευρώ, τις προσεχείς εβδομάδες, σε 2,3 εκατ. συμπατριωτών μας, χαμηλοσυνταξιούχους, ανασφάλιστους υπερήλικες, δικαιούχους επιδομάτων ΑμεΑ, μακροχρόνια ανέργους, δικαιούχους ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, δικαιούχους επιδόματος παιδιών ΟΠΕΚΑ.
Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος, μαζί με την αντίστοιχη εφάπαξ ενίσχυση του Απριλίου, υπερβαίνει τα 800 εκατ. ευρώ.
2ον. Αύξηση του επιδόματος θέρμανσης και διεύρυνση των εισοδηματικών κριτηρίων χορήγησής του, καλύπτοντας πλέον 1,3 εκατομμύρια συμπατριώτες μας.
Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος, τόσο από το επίδομα όσο και από την επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης, υπερβαίνει τα 500 εκατ. ευρώ.
3ον. Επιδότηση 250.000 αγροτών για το αυξημένο κόστος λιπασμάτων, επιδότηση 50.000 κτηνοτρόφων για τις αυξημένες τιμές στις ζωοτροφές, μείωση του ΦΠΑ στις ζωοτροφές και τα λιπάσματα, και επιστροφή του ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης στους αγρότες.
4ον. Χορήγηση προπληρωμένης κάρτας για αγορά καυσίμων κίνησης, επιδότηση πετρελαίου κίνησης και επέκταση του μειωμένου ΦΠΑ στις μεταφορές, στον καφέ, στα μη αλκοολούχα ποτά, στα γυμναστήρια, στις σχολές χορού, στο θέατρο, στον κινηματογράφο και στο τουριστικό πακέτο.
3ος Άξονας: Μέτρα, ύψους 1,7 δισ. ευρώ, για τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την αύξηση του εισοδήματος των εργαζομένων.
Μέτρα, όπως είναι:
- Η νέα, τρίτη, αύξηση του κατώτατου μισθού μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα.
- Η μονιμοποίηση της μείωσης κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών, αυξάνοντας το διαθέσιμο εισόδημα 2,2 εκατ. εργαζομένων και μειώνοντας το μισθολογικό βάρος των επιχειρήσεων.
- Η μόνιμη κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για 1,2 εκατ. εργαζομένους στον ιδιωτικό τομέα.
- Η απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος για επιτηδευματίες και μικρές επιχειρήσεις, υπό όρους αύξησης του μέσου ετήσιου αριθμού εργαζομένων πλήρους απασχόλησης.
- Τα κίνητρα μετατροπής συμβάσεων μερικής απασχόλησης σε πλήρη απασχόληση, με απαλλαγή ποσοστού ασφαλιστικών εισφορών.
- Η επέκταση του επιδόματος μητρότητας στον ιδιωτικό τομέα, από τους 6 στους 9 μήνες.
4ος Άξονας: Μέτρα, ύψους 355 εκατ. ευρώ, για τους δημοσίους υπαλλήλους.
Μέτρα, όπως είναι:
- Η μόνιμη κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για 500.000 δημοσίους υπαλλήλους.
- Η κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων.
- Η διευθέτηση παγίων μισθολογικών αιτημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων.
- Η αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των γιατρών του Ε.Σ.Υ.
5ος Άξονας: Μόνιμα μέτρα, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, για τους συνταξιούχους.
Με την αύξηση κατά 7,75% των κύριων συντάξεων το 2023, η πρώτη ύστερα από 12 χρόνια.
Και με την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης σε 1 εκατ. συνταξιούχους.
6ος Άξονας: Πλέγμα μέτρων για την ενίσχυση της κοινωνικής στέγης και της κατοικίας.
Με μέτρα, όπως είναι:
- Η χορήγηση άτοκων ή χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων σε νέους και νέα ζευγάρια.
- Η κοινωνική αντιπαροχή.
- Η μίσθωση ιδιωτικών κατοικιών του προγράμματος «ΕΣΤΙΑ».
- Το Πρόγραμμα «Ανακαινίζω / Εξοικονομώ» για κενά σπίτια.
- Η πολεοδομική χρήση «Κοινωνική Κατοικία».
- Η ανάκληση παραχωρήσεων δημοσίων ακινήτων που δεν έχουν εκπληρώσει τον σκοπό της παραχώρησης.
- Η ταχεία διαδικασία καθορισμού αποζημίωσης για ρυμοτομούμενα ακίνητα, όπου εμπλέκεται το Δημόσιο.
Παράλληλα, με διατάξεις που εισάγονται αυτές τις ημέρες στη Βουλή:
- Παρατείνεται, μέχρι τέλος 2024, η δυνατότητα υπαγωγής στο καθεστώς αναστολής του ΦΠΑ στα ακίνητα.
- Παρατείνεται, μέχρι τέλος 2024, η μη επιβάρυνση με ΦΠΑ της παράδοσης των ιδιοκτησιών, μέχρι τέλος 2024.
- Παρατείνεται, για δύο επιπλέον έτη, η έκπτωση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 40%, για τις δαπάνες που καταβάλλουν οι πολίτες για την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση των κτιρίων τους.
- Παρατείνεται, για 2 επιπλέον έτη, η αναστολή του φόρου υπεραξίας 15% στις μεταβιβάσεις ακινήτων.
Στόχοι της στεγαστικής πολιτικής είναι:
- Η μείωση του υψηλού κόστους στέγασης.
- Η αύξηση της ιδιοκατοίκησης νέων.
- Η στήριξη σε νέους και νέα ζευγάρια για στεγαστική αποκατάσταση.
- Ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση παλαιών ακινήτων.
- Η άμβλυνση στρεβλώσεων στη στεγαστική αγορά.
- Η τόνωση της αγοράς ακινήτων.
- Η στήριξη της οικοδομής και της ιδιοκτησίας.
- Και η αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.
7ος Άξονας: Μέτρα άσκησης κοινωνικής πολιτικής, με τη στήριξη των πιο ευάλωτων συμπατριωτών μας.
Συνολικά, οι κοινωνικές παροχές είναι αυξημένες κατά 1,6 δισ. ευρώ εφέτος και κατά 456 εκατ. ευρώ του χρόνου.
Με τις δαπάνες του Υπουργείου Υγείας να είναι αυξημένες κατά 1,3 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2019, και να ανέρχονται στα 5,2 δισ. ευρώ.
8ος Άξονας: Η βέλτιστη εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Οι δαπάνες του Προγράμματος θα ανέλθουν σε επίπεδα ρεκόρ, στα 12 δισ. ευρώ το 2023, διπλάσιες από το πρόσφατο παρελθόν, εκ των οποίων τα 3,6 δισ. ευρώ είναι από το σκέλος των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Εάν κανείς προσθέσει και τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προβλέπονται συνολικές εκροές προς την πραγματική οικονομία ύψους 15,4 δισ. ευρώ εντός του 2023.
9ος Άξονας: Η ενίσχυση της εθνικής άμυνας, με αυξημένες δαπάνες για αγορές οπλικών συστημάτων.
Με δαπάνες για αγορές οπλικών συστημάτων ύψους 5,8 δισ. ευρώ την διετία 2022-2023, έναντι ετήσιας δαπάνης 500 εκατ. ευρώ κατά το πρόσφατο παρελθόν.
Η χώρα θωρακίζεται και ισχυροποιείται.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Σας παρουσίασα, όσο πιο συνοπτικά μπορούσα, διατρέχοντας τον Προϋπολογισμό, την τρέχουσα κατάσταση της οικονομίας, τις θετικές – παρά τους ανοδικούς κινδύνους – προοπτικές της, τις μεγάλες – κυρίως εξωγενείς – προκλήσεις, και τις πολιτικές τόσο στήριξης της κοινωνίας, του συνόλου αυτής και, κυρίως, αυτών που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη, όσο και ανάπτυξης της οικονομίας.
Πολιτικές που διακρίνονται από σύνεση και ρεαλισμό, από δημοσιονομική υπευθυνότητα και κοινωνική δικαιοσύνη.
Δυστυχώς, για ακόμη μία φορά σε αυτή την Αίθουσα, ακούσαμε χθες, από τους Εισηγητές της Αντιπολίτευσης, μηδενιστική κριτική, οικονομικούς τυχοδιωκτισμούς και πλειοδοσία παροχών.
«Πρωταθλητής» σε αυτά τα «γήπεδα» παραμένει η Αξιωματική Αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ.
ΣΥΡΙΖΑ που επαναλαμβάνει μοιραία για τη χώρα λάθη του παρελθόντος, παραλυτικά προσκολλημένος στις αυταπάτες, τις ψευδαισθήσεις, τις ιδεοληπτικές εμμονές και την πολιτική ανευθυνότητα.
ΣΥΡΙΖΑ που ως Κυβέρνηση, βάλτωσε την οικονομία όταν όλη η Ευρώπη ευημερούσε, επέβαλε κεφαλαιακούς περιορισμούς, αύξησε τους φόρους και οδήγησε σε τεράστιες απώλειες κεφαλαίων τις τράπεζες.
ΣΥΡΙΖΑ που ως Αντιπολίτευση άλλα υποσχόταν, και τελικά ως Κυβέρνηση άλλα έπραξε.
Υποσχέθηκε υψηλή ανάπτυξη, και τελικά πέτυχε στασιμότητα στην τετραετία.
Υποσχέθηκε κατώτατο μισθό στα 751 ευρώ, και τελικά δημιούργησε τη γενιά των 300 ευρώ.
Υποσχέθηκε μείωση φορολογικών βαρών, και τελικά επιδόθηκε – από ιδεολογική εμμονή – σε δεκάδες αυξήσεις φόρων, κυρίως για τη μεσαία τάξη.
Υποσχέθηκε άσκηση κοινωνικής πολιτικής, και τελικά έκοψε το ΕΚΑΣ και επέβαλε ή αύξησε τις εισφορές υγείας.
Υποσχέθηκε αύξηση του αφορολόγητου ορίου, και τελικά – παρά τις θεατρινίστικες απειλές περί παραιτήσεων – προχώρησε σε μείωσή του.
Υποσχέθηκε μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, και τελικά τον αύξησε.
Υποσχέθηκε επίλυση του υψηλού όγκου των «κόκκινων δανείων» μέχρι το τέλος του 2015, και τελικά τα παρέδωσε στο ποσοστό του 2014.
Υποσχέθηκε ότι δεν θα υπάρξει κανένας πλειστηριασμός, και τελικά νομοθέτησε τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς από το 2017, γιατί όπως υποστήριζε «είναι καλοί για αναπτυξιακούς και κοινωνικούς λόγους».
Υποσχέθηκε ότι θα προστατευθεί η 1η κατοικία, και τελικά νομοθέτησε την οριζόντια κατάργηση της προστασίας της το 2019.
Σήμερα είμαστε στο ίδιο έργο θεατές.
Ο ΣΥΡΙΖΑ υπόσχεται τα πάντα στους πάντες, ανεύθυνα, ατεκμηρίωτα, ακοστολόγητα, επικίνδυνα, τυχοδιωκτικά.
Οι πολίτες όμως έχουν νωπές μνήμες από τα έργα και τις ημέρες του ΣΥΡΙΖΑ.
Έπαθαν και έμαθαν.
Γι’ αυτό και επιλέγουν την Κυβέρνηση που διασφαλίζει την αναπτυξιακή πορεία της χώρας και την απρόσκοπτη στήριξη της κοινωνίας, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα.
Την Κυβέρνηση που προσελκύει επενδύσεις, μειώνει φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, δημιουργεί θέσεις απασχόλησης, στηρίζει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.
Την Κυβέρνηση που λειτουργεί με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας και δικαισύνης.
Την Κυβέρνηση που αναβάθμισε το κύρος, τη θέση και την εικόνα της χώρας στην παγκόσμια σκηνή.
Την Κυβέρνηση που θωρακίζει την άμυνα της χώρας μας, χτίζει ισχυρές, διεθνείς συμμαχίες, αναβαθμίζει το γεωπολιτικό αποτύπωμα της πατρίδας μας.
Την Κυβέρνηση που οδηγεί, με ασφάλεια, το «καράβι» της οικονομίας σε δύσκολους καιρούς, επιβεβαιώνοντας ότι αποτελεί πυλώνα σταθερότητας και εγγυητή προόδου για τη χώρα.
Την Κυβέρνηση της σοβαρότητας, της αποτελεσματικότητας και της αξιοπιστίας.
Την Κυβέρνηση της συνέπειας και της σταθερότητας.
Την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, και για την επόμενη τετραετία.