Στην ανάγκη να υπάρξει ευρωπαϊκή λύση για την αποκατάσταση των αερομεταφορών, κατά τη μετάβαση στη νέα κανονικότητα του κορωνοϊού, εστίασε κατά την παρέμβαση του στο άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που συνεδρίασε μέσω τηλεδιάσκεψης, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Ζήτησε ειδικότερα την έκδοση υγειονομικού πιστοποιητικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και να υπάρξει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι τα μέσα Μαΐου μία συνολική πρόταση για την επανέναρξη των αεροπορικών ταξιδιών, ιδίως εν όψει της τουριστικής περιόδου.

Αναφέρθηκε επίσης στην υπό συζήτηση επέκταση του 18μηνου voucher για τους κατόχους αεροπορικών εισιτηρίων σε όλη την Ευρώπη, με στόχο να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας στις αεροπορικές εταιρείες, αλλά και να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των επιβατών.

«Η Ευρώπη πρέπει να διασφαλίσει τη βέλτιστη αεροπορική συνδεσιμότητα, τη στιγμή που οι αεροπορικές εταιρείες υφίστανται τεράστια οικονομική ζημία λόγω του COVID-19. Η προσωρινή χρήση των voucher μπορεί να είναι χρήσιμη: Ο επιβάτης διατηρεί το δικαίωμα επιστροφής χρημάτων και οι αεροπορικές αποφεύγουν να υποστούν ακόμη μεγαλύτερες οικονομικές επιπτώσεις», ανέφερε καταρχάς ο κ. Καραμανλής.

Τόνισε όμως ότι: «Η τροποποίηση του Κανονισμού πρέπει να διασφαλίζει την προστασία των κατόχων voucher από τον κίνδυνο χρεοκοπίας των αεροπορικών εταιρειών, που τα εξέδωσαν. Σε αυτό το πλαίσιο, καλωσορίζουμε την κοινή δήλωση των κρατών – μελών για τα αεροπορικά voucher».

Ο κ. Καραμανλής τόνισε προς τους Ευρωπαίους συναδέλφους του ότι κατά την άποψη της Ελλάδας η αποκατάσταση των αεροπορικών μεταφορών είναι επιτακτική προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι σοβαρές οικονομικές συνέπειες της πανδημίας.

“Πακέτα” διάσωσης αναζητούν οι αεροπορικές

Ο τουρισμός βασίζεται στις αερομεταφορές και ο κλοιός από την κρίση του νέου κορωνοϊού έχει στραγγαλίσει τον κλάδο και τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες η μία μετά την άλλη προχωρούν σε απολύσεις των εργαζομένων τους ή καταφεύγουν στη βοήθεια από τις κυβερνήσεις.

Καθηλωμένα τα αεροπλάνα της Lufthansa στο Βερολίνο. Η εταιρεία ζητά πακέτο διάσωσης 9 δισ. ευρώ. Mayday εκπέμπουν οι αεροπορικές με χαμηλό βαρομετρικό στην απασχόληση. Η μία μετά την άλλη προχωρούν σε απολύσεις των εργαζομένων τους ή καταφεύγουν στη βοήθεια από τις κυβερνήσεις.

Η σκανδιναβική SAS και η Lufthansa μπήκαν στη μακροσκελή λίστα, με την πρώτη να ανακοινώνει περικοπές 5.000 θέσεων εργασίας -οι περισσότερες για ευ ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία- και τη δεύτερη να βρίσκεται σε συζητήσεις με τη γερμανική κυβέρνηση για ένα πακέτο διάσωσης ύψους 9 δισ. ευρώ.

Οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως μειώνουν τις πτήσεις και περιορίζουν κόστη εξαιτίας της πανδημίας και όπως αναφέρει σε χθεσινή της ανακοίνωση η SAS αναμένει περιορισμένη δραστηριότητα στη διάρκεια της σημαντικής θερινής περιόδου και ως εκ τούτου θα απολύσει έως και εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης.

Τον περασμένο μήνα η εταιρεία είχε ανακοινώσει ότι θα αναστείλει τη σύμβαση έως και 10.000 υπαλλήλων ή του 90% του εργατικού δυναμικού της, καθώς ο κορωνοϊός σχεδόν παρέλυσε τις διεθνείς αερομεταφορές τον Μάρτιο.

Στο μεταξύ η αεροπορική εταιρεία British Airways σκοπεύει να περικόψει έως και 12.000 θέσεις εργασίας, λόγω του μακροχρόνιου χρόνιου αντίκτυπου του νέου κορωνοϊού στη δραστηριότητά της, όπως ανακοίνωσε η μητρική της εταιρεία, όμιλος IAG.

Ο όμιλος, που κατέχει μεταξύ άλλων την Iberia και τη Vueling, εξήγησε σε ανακοίνωσή του ότι έλαβε αυτήν την απόφαση με δεδομένο ότι θα χρειαστούν αρκετά χρόνια πριν οι αερομεταφορές επιστρέψουν σε κανονικά επίπεδα. Δημοσίευμα του Business Insider ανέφερε ότι η Lufthansa, η οποία βρέθηκε στα όρια της χρεοκοπίας εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, ήρθε σε συμφωνία με το Βερολίνο για ένα πακέτο διάσωσης ύψους 9 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, πηγές τόσο από την εταιρεία όσο και από τη γερμανική κυβέρνηση διέψευσαν ότι υπήρξε συμφωνία. Στο μεταξύ δίχτυ προστασίας ορθώνει το Βερολίνο αναφορικά με εταιρείες κλειδιά του υγειονομικού κλάδου, καθώς θα απαιτεί η κυβέρνηση να ενημερώνεται για τυχόν εξαγορές μετοχικών μεριδίων σε αυτές από χώρες της Ε.Ε. Σε προβλέψεις προχώρησε και ο οίκος αξιολόγησης Moody’s, εκτιμώντας ότι οι οικονομίες του G20 θα συρρικνωθούν συνολικά κατά 4%, προτού ανακάμψουν κατά 4,8% το 2021 .

Στο μεταξύ, , όπως αναφέρει χθεσινό δημοσίευμα των «Financial Times», περισσότεροι από 30 εκατ. εργαζόμενοι (το 1/5 του δυναμικού) στις πέντε μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης (Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία και Ισπανία) έχουν υποβάλει αίτηση για την καταβολή των μισθών τους από τις κυβερνήσεις, μέσω των συστημάτων βραχυπρόθεσμης άδειας.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, σύμφωνα με δημοσκόπηση που δημοσιεύθηκε 8,9 εκατ. έως 13,9 εκατ. εκατομμύρια Αμερικανοί που έμειναν χωρίς χωρίς δουλειά κατά την πανδημία του κορωνοϊού δεν κατάφεραν να εγγραφούν για να λάβουν επίδομα ανεργίας.