Τα πολωνικά ταξιδιωτικά πρακτορεία “Alfa Star” και “Digitur” κατέθεσαν αιτήσεις πτώχευσης στις αρμόδιες αρχές, στις 29.08.2015 και 31.08.2015 αντίστοιχα.

Ως προς την πρώτη περίπτωση, σε σχετική ανακοίνωση του Πολωνικού Επιμελητηρίου Τουρισμού PIT (www.pit.org.pl), που δημοσιεύθηκε στις 29.08.2015, αναφέρεται ότι το πρακτορείο Alfa Star, ένα από τα παλαιότερα της χώρας, οδηγήθηκε σε παύση πληρωμών λόγω έλλειψης ρευστότητας και κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στην Περιφέρεια Mazowieckie.Το πρακτορείο δημοσίευσε σχετική ανακοίνωση στον ιστότοπό του (http://alfastar.pl).

Σύμφωνα με την εδώ ισχύουσα νομοθεσία, το κόστος του επαναπατρισμού των πελατών του πρακτορείου που βρίσκονται στο εξωτερικό και της επιστροφής προκαταβολών σε πελάτες του πρακτορείου που δεν έχουν αναχωρήσει ακόμη για τα ταξίδια τους θα καλυφθεί από σχετικές εγγυήσεις της Περιφέρειας Mazowieckie, στην οποία ανήκει η πρωτεύουσα Βαρσοβία. Οι δικαιούχοι μπορούν να απευθύνονται στο Τμήμα Πολιτισμού, Προώθησης & Τουρισμού της Περιφέρειας, ενώ περισσότερες πληροφορίες και τα απαραίτητα δικαιολογητικά μπορεί να βρει κάθε ενδιαφερόμενος στον ιστότοπο της Περιφέρειας (www.mazovia.pl). Οι πελάτες του πρακτορείου που βρίσκονται στο εξωτερικό θα καταβληθεί προσπάθεια να επιστρέψουν στην Πολωνία το συντομότερο δυνατό και σύμφωνα με τον προγραμματισμό που θα ανακοινωθεί από την Περιφέρεια Mazowieckie.

Στην προαναφερθείσα ανακοίνωση του Πολωνικού Επιμελητηρίου Τουρισμού (ΡΙΤ) επισημαίνεται ότι το ΡΙΤ έχει απευθυνθεί επανειλημμένως – ήδη από το 2009 – στις εδώ αρχές, ζητώντας την αναθεώρηση της ισχύουσας νομοθεσίας, έτσι ώστε να προστατεύονται αποτελεσματικότερα τα συμφέροντα των πελατών των πρακτορείων σε ανάλογες καταστάσεις, όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Σε άλλα σχετικά δημοσιεύματα του εδώ Τύπου, σημειώνεται ότι η παύση πληρωμών του Alfa Star έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία, καθώς η επιχείρηση συγκαταλεγόταν στα δέκα μεγαλύτερα πρακτορεία της χώρας, δραστηριοποιήθηκε με επιτυχία την τελευταία εικοσαετία και οι τελευταίες ανεξάρτητες αξιολογήσεις των οικονομικών προοπτικών της ήταν θετικές. Υπολογίζεται ότι την ημέρα που το πρακτορείο κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στις αρμόδιες αρχές (29.08.2015) βρίσκονταν στην αλλοδαπή (κυρίως σε Αίγυπτο, Ισπανία, Μαρόκο, Βουλγαρία, Πορτογαλία, Ιταλία, Τουρκία) περισσότεροι από 1.500 πελάτες του. Άλλοι 2.000 πελάτες είχαν προκαταβάλει το αντίτιμο της παροχής υπηρεσιών που δεν θα καταστεί δυνατό να τους παρασχεθούν.

Παρόμοια πορεία με το Alfa Star ακολούθησε την 31.08.2015 το μικρότερο ταξιδιωτικό γραφείο Digitur (ανενεργός ιστότοπος www.digitur.pl), που κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στην Περιφέρεια Σιλεσίας (www.slaskie.pl). Και σε αυτήν την περίπτωση θα ακολουθηθεί η διαδικασία που προβλέπεται από τον νόμο, έτσι ώστε, μέσω της Περιφέρειας Σιλεσίας και των διαθέσιμων εγγυήσεων, να αποζημιωθούν οι πελάτες που είχαν προπληρώσει υπηρεσίες/προϊόντα που πωλούσε το πρακτορείο. Εκτιμάται ότι το ποσό που θα απαιτηθεί θα είναι της τάξης των 60.000 Ζλότυ (1 Ευρώ = 4,23 Ζλότυ). Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Rzeczpospolita, η επιχείρηση αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα τους τελευταίους μήνες. Μάλιστα, κατά το δημοσίευμα, τον Ιούνιο τ.έ. Πολωνοί τουρίστες που ταξίδεψαν στην Ελλάδα, κάνοντας χρήση των υπηρεσιών του Digitur, βρέθηκαν προ εκπλήξεως, διαπιστώνοντας ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις που θα τους φιλοξενούσαν δεν είχαν πληρωθεί για τη διαμονή και τα γεύματα που είχαν προπληρώσει οι ίδιοι.