της Εύας Οικονομάκη

Η συνεισφορά του ξενοδοχειακού κλάδου στην ελληνική οικονομία αναδείχθηκε στη μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) «H συμβολή του ξενοδοχειακού κλάδου στην ελληνική οικονομία» που παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) «Δημιουργώντας ευκαιρίες, ανάπτυξη και συνοχή» στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης HORECA.

Με βάση τα ευρήματα, κάθε 1 ευρώ που δαπανάται για την αγορά ξενοδοχειακού προϊόντος, δημιουργεί άμεσα και έμμεσα προϊόν αξίας 1,55 ευρώ στην ελληνική οικονομία, ενώ κάθε 1 εκατομμύριο ευρώ που δαπανάται για την αγορά ξενοδοχειακού προϊόντος, δημιουργεί άμεσα και έμμεσα 29,8 θέσεις πλήρους απασχόλησης και αυξάνει τις συνολικές εισαγωγές στην ελληνική οικονομία κατά 0,16 ευρώ.

Η διασύνδεση

Σύμφωνα με την έρευνα, ως προς τις διακλαδικές διασυνδέσεις του ξενοδοχειακού με τους άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, περίπου το 35% της αύξησης του προϊόντος που προκαλείται από τη λειτουργία του ξενοδοχειακού κλάδου διαχέεται σε άλλους, πλην του ξενοδοχειακού, κλάδους της οικονομίας.

Αντίστοιχα, περίπου το 27% της αύξησης της απασχόλησης που προκαλείται από τη λειτουργία του ξενοδοχειακού κλάδου διαχέεται σε άλλους, πλην του ξενοδοχειακού, κλάδους της οικονομίας.

Οι πέντε κλάδοι που ωφελούνται περισσότερο από τον ξενοδοχειακό σε όρους παραγωγής είναι το εμπόριο (21%), χονδρικό και λιανικό, τα τρόφιμα (20%), η γεωργία (15%), η διαχείριση ακίνητης περιουσίας (6%) και η ενέργεια (4%). Συνολικά, το 35% του νέου παραγόμενου προϊόντος διαχέεται στους λοιπούς κλάδους της οικονομίας.

Σε ό,τι αφορά τη διασύνδεση του ξενοδοχειακού κλάδου με τον αγροδιατροφικό τομέα, τo 74% της συνολικής δαπάνης για την αγορά F&B αφορά ελληνικά προϊόντα, με το 28% αυτής να αφορά αγορές F&Β από τοπικούς παραγωγούς.

Οι πέντε κλάδοι που ωφελούνται περισσότερο από τον ξενοδοχειακό σε όρους απασχόλησης είναι η γεωργία (35,5%), το εμπόριο (27,1%), τα τρόφιμα (9,2%), οι επαγγελματικές, επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες (6,5%) και οι διοικητικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες (3,4%). Πιο συγκεκριμένα, για κάθε 1 εκατ. ευρώ που παράγεται από τον ξενοδοχειακό κλάδο, δημιουργούνται συνολικά (άμεσα και έμμεσα) περίπου 30 θέσεις πλήρους απασχόλησης στην ελληνική οικονομία.

Αναφορικά με τη διασύνδεση του ξενοδοχειακού κλάδου με την τοπική κοινωνία, τα ελληνικά ξενοδοχεία επενδύουν στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Έτσι, το 87% των ελληνικών ξενοδοχείων εμπιστεύεται και απασχολεί εργαζόμενους από την τοπική κοινωνία, ενώ την ίδια στιγμή, το 65% του συνόλου των εργαζομένων στα ελληνικά ξενοδοχεία προέρχεται από την τοπική κοινωνία.

Η συνεισφορά

Ενδεικτικό της συμβολής του ξενοδοχειακού κλάδου στο ΑΕΠ και στην απασχόληση, ειδικά τα τελευταία χρόνια, είναι το γεγονός ότι αυτή ξεπέρασε το 2023 τα προ-πανδημίας επίπεδα, φτάνοντας το 4,8% και το 6,6% αντίστοιχα. Το 2019 η συμβολή της ελληνικής ξενοδοχίας στο ΑΕΠ ήταν στο 4,6%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην απασχόληση είχε διαμορφωθεί στο 5,3%.

Επιπλέον, λόγω της εξωστρέφειας του ξενοδοχειακού κλάδου (πάνω από το 70% των πελατών των ξενοδοχείων είναι κάτοικοι της αλλοδαπής) και της χαμηλής του εξάρτησης από εισαγόμενες εισροές, ο ξενοδοχειακός κλάδος συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση του εξωτερικού ισοζυγίου της ελληνικής οικονομίας. Ως εκ τούτου, κάθε 1 δισ. ευρώ εισπράξεων του ξενοδοχειακού κλάδου συνεπάγεται μία βελτίωση του ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών της ελληνικής οικονομίας κατά περίπου 552 εκατ. ευρώ.

Μεγάλη είναι η συμβολή του ξενοδοχειακού κλάδου και στη δημιουργία εισοδημάτων σε άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, περίπου το 44% των εισοδημάτων που δημιουργεί η ξενοδοχία κατανέμεται σε άλλους, πλην του ξενοδοχειακού, κλάδους. Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο κλάδος των τροφίμων (11,3%) και στη δεύτερη η γεωργία (5,6%). Το αντίστοιχο μέσο ποσοστό των άλλων κλάδων της οικονομίας είναι 28%.

Ο ξενοδοχειακός κλάδος συμβάλλει σημαντικά στα δημόσια έσοδα μέσω της είσπραξης έμμεσων φόρων από τη λειτουργία του ξενοδοχειακού κλάδου. Με βάση τα ευρήματα της μελέτης, σε κάθε 100 ευρώ ξενοδοχειακού προϊόντος αντιστοιχούν περίπου 20 ευρώ έμμεσων φόρων, ποσό σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με τους άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.