Του Χάρη Ντιγριντάκη

Ως αλυσιδωτή αντίδραση στην προσπάθεια ανάνηψης του ελληνικού τουρισμού και του γεγονότος ότι το 80% αυτού είναι αερομεταφερόμενο, χαρακτηρίζεται το σημερινό ανακοινωθέν από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο κ. Στέλιο Πέτσα, για το σχέδιο κρατικής στήριξης της AEGEAN AIRLINES με 120 εκατ. ευρώ.

Αυτοί που ξέρουν τονίζουν ότι σε μια περίοδο που τα κράτη μέλη της ΕΕ στηρίζουν ποικιλοτρόπως τους κύριους αερομεταφορείς τους έφτασε το πλήρωμα του χρόνου να πράξει κάτι ανάλογο και η ελληνική πολιτεία.

Όπως σημείωσε ο κ. Πέτσας, η κυβέρνηση προχωρά «σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με βάση τον κατά το δυνατόν δίκαιο επιμερισμό των βαρών μεταξύ κράτους και ιδιωτών μετόχων, δρομολογώντας τη στήριξη της εταιρείας ΑEGEAN, του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας μας, που πλήττεται εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας στην κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα και ειδικότερα στις μετακινήσεις και στον τουρισμό».

Το πλάνο, επισήμανε, «θέτει ως αναπόσπαστο κομμάτι την κεφαλαιακή ενίσχυση της ΑEGEAN με τη συμμετοχή και των μετόχων της.

Αξιολογείται ήδη, προκειμένου να εξασφαλιστεί η επίσημη έγκριση από τις αρμόδιες αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Σημειώνεται ότι η απόφαση της κυβέρνησης είναι συμβατή με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων σε εταιρείες και κλάδους που πλήττονται λόγω της πανδημίας, όπως είναι κατεξοχήν ο κλάδος των αερομεταφορών».

Ο κ. Πέτσας τόνισε ότι «πρόκειται ουσιαστικά για ένα σχέδιο ενίσχυσης της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής εταιρείας, το οποίο προσομοιάζει μεν σε περιπτώσεις κρατικής στήριξης άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών αερομεταφορέων με συνεισφορά του κράτους, αλλά ταυτόχρονα διασφαλίζει τη σημαντική συμμετοχή και ιδιωτικών κεφαλαίων.

Παράλληλα, το Ελληνικό Δημόσιο θα λάβει ειδικά δικαιώματα προαίρεσης (τύπου warrants), για αγορά μετοχών της εταιρείας, τα οποία θα δικαιούται να ασκήσει υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και σε ορισμένο χρονικό διάστημα».

Το συνολικό ύψος της κρατικής στήριξης, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της κυβέρνησης, «αναμένεται να διαμορφωθεί στα 120 εκατ. ευρώ, ποσό πολύ χαμηλότερο, συγκριτικά με τη στήριξη, αξίας άνω των 32 δισ. ευρώ, που έχουν λάβει ή έχει δρομολογηθεί να λάβουν, έως σήμερα, αθροιστικά άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου των αερομεταφορών.

Επιπλέον, προβλέπεται ιδιωτική συμμετοχή κατά το ήμισυ της κρατικής ενίσχυσης, δηλαδή ύψους 60 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα με τα 120 εκατ. ευρώ του κράτους, η οποία θα προέλθει από τους μετόχους της ΑEGEAN».

Κοινός τόπος είναι ότι η εισροή των νέων κεφαλαίων θα γίνει μέσω αύξησης μ.κ της εταιρείας.

Σε συνέχεια των δηλώσεων του κ. Πέτσα η AEGEAN AIRLINES εξέδωσε ανακοίνωση στο X.A. υποστηρίζοντας ότι, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας στον κλάδο των αερομεταφορών, βρίσκεται στο τελικό στάδιο συζητήσεων με τις ελληνικές αρχές αναφορικά με συμφωνία πακέτο που συμπεριλαμβάνει και τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης στην εταιρεία.

«Η συμφωνία θα πρέπει να λάβει την έγκριση της αρμόδιας γενικής διεύθυνσης της Ε.Ε. με την οποία έχουν γίνει ήδη διερευνητικές επαφές προκειμένου να οριστικοποιηθεί, όπως έχει γίνει κατά τους προηγούμενους μήνες και σε πολλές άλλες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση» ανέφερε καταλήγοντας η AEGEAN .