Του Χάρη Ντιγριντάκη

Ανάβει το πράσινο φως για την αποκατάσταση της γραμμής του ΟΣΕ και της επανασύνδεσης αυτής με τη Βόρειο Ελλάδα.

Τέσσερις εταιρείες που ασχολούνται με σιδηροδρομικά έργα, ξεκινoύν τις εργασίες προσωρινής αποκατάστασης της γραμμής στο τμήμα Δομοκός- Λάρισα, μετά τις μεγάλες ζημιές που προκάλεσε η κακοκαιρία Ντάνιελ στη Θεσσαλία.

Οι εταιρείες που κλήθηκαν από τον ΟΣΕ, να αναλάβουν την προσωρινή αποκατάσταση της μίας γραμμής, στο συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού ΠΑΘΕ ( 50 χλμ. σε διπλή σιδηροδρομική γραμμή), είναι η «Ξανθάκης ΑΤΕ», η «Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ», η «ΤΕΣ Α.Ε.» και η «Ρήγας Τεχνική Α.Ε.».

Επισημαίνεται ότι το τμήμα που έχει υποστεί ζημιές, έχει χωριστεί σε τέσσερα υποτμήματα, με την «Ρήγας» και την «ΤΕΣ» να αναλαμβάνουν ουσιαστικά τα ¾ του έργου και, τις άλλες δύο, την «Σιδηροδρομικά Έργα» και την «Ξανθάκης» να αναλαμβάνουν το υπόλοιπο ¼ του όλου έργου.

Σημειώνεται ότι το κόστος προσωρινής αποκατάστασης της γραμμής, ανέρχεται στα 14 εκατ. ευρώ και αφορά εργασίες κυρίως επιδομής οι οποίες προκλήθηκαν, όπως εκ των ζημιών αποδείχθηκε, από αστοχία των υδραυλικών μελετών.

Ο ΟΣΕ επείγεται να γίνει η προσωρινή αποκατάσταση και να λειτουργήσει έστω με ντιζελοκίνηση η μία γραμμή, στον βασικό άξονα της χώρας, καθώς πρέπει να διοχετευθούν τα containers που έχουν συγκεντρωθεί στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας.

Όπως επισημάνθηκε, τα έντονα και πιο συχνά πλημμυρικά φαινόμενα, δείχνουν ότι πριν προχωρήσουν τα έργα πλήρους αποκατάστασης του δικτύου, θα πρέπει να εκπονηθούν νέες υδραυλικές μελέτες, βάσει των νέων δεδομένων που έχει να αντιμετωπίσει ο σιδηρόδρομος και ειδικότερα ο διαχειριστής του δικτύου (ΟΣΕ).

Οι εργασίες προσωρινής αποκατάστασης μπορούν να ολοκληρωθούν σε διάστημα ενάμισι μήνα, συμπεριλαμβανομένου και του χρόνου εγκατάστασης των εργοταξίων, κάτι που σημαίνει οτι αρχές Δεκεμβρίου θα αρχίσουν να κινούνται τα εμπορικά τρένα και λίγο αργότερα και εφόσον εξομαλυνθεί η κατάσταση σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη με τα εμπορεύματα και τα επιβατικά τρένα.

Υπενθυμίζεται ότι ζημίες έχει υποστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο και στα τμήματα Λάρισα- Βόλος (50 χλμ) και Παλαιοφάρσαλος- Καλαμπάκα (80 χλμ).covid

Την ίδια ώρα το προσωπικό της ΗΤ καλείται αφενός να βάλει πλάτη , καθώς μετά τα Τέμπη και τις πλημμύρες τα δρομολόγια είναι κοντά στο σημείο μηδέν, και αφετέρου να μεσολαβήσει προκειμένου να υπάρξει συνεννόηση μεταξύ κυβέρνησης και εταιρείας με τους Ιταλούς να έχουν θέσει στα σωματεία προϋποθέσεις για τη συνέχιση της λειτουργίας των σιδηροδρόμων.

Σύμφωνα με την ΗΤ μετά τα Τέμπη και τις καταστροφικές πλημμύρες έχει χάσει το 95% των εσόδων της, καθώς πλέον τα δρομολόγια που εκτελούνται είναι ελάχιστα και τα έσοδα απέχουν από το να καλύψουν τη μισθοδοσία των περίπου 1.100 υπαλλήλων της. Η ιταλική διοίκηση της εταιρείας κάλεσε πρόσφατα τα τρία σωματεία των εργαζομένων και για πρώτη φορά έθεσε προϋποθέσεις για τη συνέχιση της λειτουργίας.

Δηλαδή, ενώ μετά την καταστροφή των Τεμπών δήλωνε ότι θα στηρίξει την επένδυσή της στην Ελλάδα, τώρα φέρεται να ζητά εξασφαλίσεις που αφορούν τόσο τις κρατικές επιδοτήσεις όσο και τις δεσμεύσεις για το άμεσο μέλλον του σιδηροδρόμου μετά τις καταστροφές στο δίκτυο.

Σύμφωνα με πληροφορίες σχετικά με τις κρατικές επιδοτήσεις, τονίζεται ότι το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει καταβάλει ποσό 75 εκατ. ευρώ από ολόκληρο το 2022 και το μισό 2023 για τις άγονες γραμμές αλλά και ακόμη 20 εκατομμύρια για τις απώλειες εσόδων λόγω covid και το αυξημένο ενεργειακό κόστος.

Όπως επισημαίνουν ενίσχυση για την πανδημία ή το ενεργειακό κόστος, λένε, έχουν λάβει πλήθος μεταφορικών φορέων (ΚΤΕΛ, αεροπορικές, αυτοκινητόδρομοι, αστικές συγκοινωνίες).

Επιδοτήσεις σημειώνουν ότι λαμβάνει και η ΣΤΑΣΥ (μετρό τραμ) παρά το γεγονός ότι φέρεται να έχει οφειλές ύψους 9,5 εκατομμυρίων προς τον ΟΣΕ από το 2018 για ηλεκτροδότηση και χρήση του δικτύου της γραμμής προς το αεροδρόμιο Σπάτων. Η ιταλική διοίκηση της ΗΤ δεν έδωσε αναλυτικά στοιχεία, αλλά είπε στους εργαζομένους ότι τα ποσά που εκείνη οφείλει προς τον ΟΣΕ και το Δημόσιο είναι σαφώς λιγότερα από εκείνα που της οφείλονται.

Υπενθυμίζεται ότι υπάρχει πλήρης διχογνωμία εδώ και χρόνια επί του θέματος. Δηλαδή, ενώ το 2018 πλήρωσε 14 εκατ. στον ΟΣΕ για ετήσια τέλη υποδομής (χρήση του δικτύου), το ποσό αυτό εκτοξεύτηκε το 2020 και το 2021 στα 32 εκατομμύρια και το 2022 στα 40,8 εκατομμύρια.

Σε αυτά τα τέλη προστίθενται τέλη ηλεκτροδότησης που από τα 8 εκατ. ευρώ το 2021 πήγαν το 2022 στα 17 εκατομμύρια, αλλά προφανώς και το ετήσιο κόστος λειτουργίας που αφορά μισθοδοσία (45 εκατ. ευρώ), μίσθωση τροχαίου υλικού και συντήρηση.

Διοίκηση και εργαζόμενοι της ΗΤ θα έχουν πάλι συνάντηση ύστερα τις επόμενες ημέρες για να βρεθούν τρόποι περιορισμού του κόστους λειτουργίας, θέμα αναστολών και διαθεσιμοτήτων δεν ετέθη, αλλά έγινε λόγος για μείωση των όποιων υπερωριών με δεδομένο ότι τα δρομολόγια είναι πλέον ελάχιστα.

Τι θα συμβεί όμως με τις υπερωρίες των εργαζομένων στην τεχνική συντήρηση εάν αποφασιστεί να γίνουν εκτεταμένες εργασίες που έχουν μείνει πίσω σε μονάδες και συρμούς

Υπογραμμίζεται τέλος ότι τα έργα θα γίνουν από τον ΟΣΕ, ο οποίος, όμως, είναι εκείνος που ζητά τα αυξημένα τέλη υποδομής από τη ΗΤ τα οποία εκτιμάται ότι έχουν αγγίξει τα 100 εκατ. ευρώ.