Στην προσπάθειά τους να περιορίσουν τις τεράστιες κλιματικές επιπτώσεις των αεροπορικών ταξιδιών, οι αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο έχουν δεσμευτεί να στραφούν στα φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα.

Παρά ταύτα, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες υστερούν κατά πολύ σε σχέση με τις δεσμεύσεις τους, σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg Green σχετικά με τις εταιρικές περιβαλλοντικές εκθέσεις του 2023.

Παρόλο που πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν υποσχεθεί να προμηθεύονται τουλάχιστον το 10% του καυσίμου τους από καθαρότερες πηγές μέχρι το τέλος της δεκαετίας, η χρήση περιβαλλοντικά βιώσιμου αεροπορικού καυσίμου ή «SAF» αυξήθηκε από 0,04% του το 2021 σε 0,17% το 2023, σύμφωνα με εκτιμήσεις της IATA.

Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες ξεπερνούν τους ανταγωνιστές τους στις ΗΠΑ και αλλού. Αυτό οφείλεται, εν μέρει, σε πολιτική εντολή, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να απαιτεί από τις αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν 2% SAF από το επόμενο έτος.

Αντίθετα, οι ΗΠΑ έχουν υιοθετήσει μια εθελοντική προσέγγιση, με την κυβέρνηση να προσφέρει προσοδοφόρα κίνητρα για το SAF χωρίς, όμως, να απαιτεί από τις αεροπορικές εταιρείες να αγοράζουν τα καθαρότερα καύσιμα, τα οποία κοστίζουν περίπου τρεις φορές περισσότερο από τα συμβατικά.

Ο όμιλος DHL Group ηγείται παγκοσμίως στην υιοθέτηση των SAF, λαμβάνοντας πέρυσι περισσότερο από το 3% των αεροπορικών καυσίμων του από καθαρότερες πηγές.

Σε πλήρη αντίθεση με τον ευρωπαίο ανταγωνιστή της, η FedEx Corp. δεν αγόρασε καθόλου SAF πέρυσι, παρά τη δέσμευσή της να προμηθεύεται το 30% του καυσίμου των αεροσκαφών της από καθαρότερες πηγές μέχρι το 2030.

Η Air France-KLM, εν τω μεταξύ, ηγήθηκε όλων των επιβατικών αεροπορικών εταιρειών πέρυσι με 1,1% SAF. Το ποσοστό αυτό είναι περισσότερο από εξαπλάσιο του ποσοστού της ηγέτιδας εταιρείας των ΗΠΑ, United Airlines Holdings Inc., η οποία έχει διαφημίσει έντονα την επιδίωξή της για καθαρότερα καύσιμα αεριωθούμενων αεροσκαφών.

Αξιωματούχοι πολλών αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών δήλωσαν στο Bloomberg Green ότι έχουν δεσμευτεί να αυξήσουν τη χρήση καθαρότερων καυσίμων. Ενώ η διαθέσιμη προσφορά ήταν περιορισμένη, τα πράγματα αρχίζουν να επιταχύνονται, λένε στελέχη του κλάδου, οι οποίοι επισημαίνουν τα στοιχεία της κυβέρνησης των ΗΠΑ τα οποία υποδεικνύουν ότι η ποσότητα SAF που παράγεται ή εισάγεται στη χώρα διπλασιάστηκε το α’ εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το σύνολο του 2023.

Ο άθλος των αεροπορικών παραμένει τεράστιος. Οι αερομεταφορές ευθύνονται για περίπου το 2,5% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ολόκληρης της ανθρωπότητας. Παρά ταύτα, ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί καθώς τα αεροπορικά ταξίδια αυξάνονται και άλλες μεγάλες πηγές ρύπανσης του κλίματος, όπως οι μονάδες παραγωγής ενέργειας και τα αυτοκίνητα, μεταβαίνουν σε καθαρότερες, εναλλακτικές λύσεις.

Τα αεροπλάνα που λειτουργούν με μπαταρίες πιθανότατα δεν θα έχουν την εμβέλεια για να αντεπεξέλθουν στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, ενώ τα αεροπλάνα που λειτουργούν με υδρογόνο απέχουν δεκαετίες μέχρι την ευρεία και αποτελεσματική χρήση τους.

Δεκάδες νέα εργοστάσια SAF αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία τα επόμενα χρόνια. Η Diamond Green Diesel, μια κοινοπραξία μεταξύ της Valero Energy Corp. και της Darling Ingredients Inc., αναφέρει ότι το εργοστάσιό της στο Τέξας, ικανό να παράγει έως και 235 εκατομμύρια γαλόνια SAF ετησίως, θα αρχίσει να λειτουργεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.

Αλλά άλλες πολυαναμενόμενες πηγές καθαρότερων καυσίμων έχουν καθυστερήσει. Η Fulcrum BioEnergy, η οποία συγκέντρωσε πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια για το πρότζεκτ μετατροπής των αστικών αποβλήτων σε υγρά καύσιμα, απέλυσε το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού της και διέκοψε τη λειτουργία της τον Μάιο, όπως ανέφερε το Bloomberg Green.

Η ασταθής πρόοδος όσον αφορά τις νέες εγκαταστάσεις ώθησε την IATA αυτό το καλοκαίρι να μειώσει την εκτίμησή της για τη μελλοντική παραγωγή SAF κατά σχεδόν 20% μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Η έλλειψη καθαρότερων καυσίμων κάνει τα ποσοστά της DHL αξιοσημείωτα. Όταν η εταιρεία ανακοίνωσε ένα σχέδιο για την επιτάχυνση της μείωσης των εκπομπών της το 2021, δεσμεύτηκε να δαπανήσει 7 δισεκατομμύρια ευρώ την επόμενη δεκαετία για να το πραγματοποιήσει. Πέρυσι, το ποσό αυτό περιελάμβανε 113 εκατ. ευρώ για την κάλυψη του επιπλέον κόστους του καυσίμου SAF σε σχέση με το συμβατικό καύσιμο.