του Χάρη Ντιγριντάκη
Σε τροχιά απόλυτης ασφαλείας επανεκκινεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος.
Τα μέτρα για τους τρόπους επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, με τα οποία θα προσδιορίζεται και ο χρόνος έναρξης των δρομολογίων, αναμένεται να ανακοινώσει οσονούπω ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γιώργος Γεραπετρίτης.
Χθες κατά την διάρκεια νέας συνάντησης –της δεύτερης κατά σειράν- με συνδικαλιστικούς εκπροσώπους και με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών και Μέσων Σταθερής Τροχιάς (ΠΟΣ-ΜΣΤ), ζητήθηκε το τελικό πλαίσιο ασφαλούς λειτουργίας του ελληνικού σιδηρόδρομου μέχρι να λειτουργήσει το νέο σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης ETCS στο τέλος του ερχόμενο Σεπτεμβρίου.
Συγκεκριμένα, εξετάζεται το επόμενο διάστημα –πιθανότατα από την επόμενη εβδομάδα- η διεξαγωγή κάποιων επιβατικών δρομολογίων, κυρίως του Προαστιακού,( και προς Χαλκίδα) , αλλά και εμπορευματικών, έτσι ώστε (σταδιακά) ο σιδηρόδρομος να αρχίσει να επαναλειτουργεί.
Οι εργαζόμενοι κατέθεσαν τις δικές τους προτάσεις με στόχο σε σύντομο χρονικό διάστημα να οριστικοποιηθεί το πλαίσιο ασφαλούς επανεκκίνησης των σιδηροδρόμων και της κλονισμένης εμπιστοσύνης του επιβατικού κοινού.
Τα 13 μέτρα, αφορούν:
– Ανάλυση της χωρητικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ σε σχέση με την ισχύουσα κατάσταση της υποδομής του και το διαθέσιμο προσωπικό.
– Μείωση των δρομολογίων για την εξοικονόμηση τρένων και προσωπικού αιχμής (σταθμάρχες, κλειδούχοι κ.λ.π), μέχρι να λειτουργήσει το νέο σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης ETCS.
– Μείωση της ταχύτητας κυκλοφορίας των τρένων σε όλο το δίκτυο.
– Δεύτερος σταθμάρχης σε όλους τους σιδηροδρομικούς σταθμούς.
– Άμεση ενεργοποίηση του συστήματος ραδιοεπικοινωνίας GSM-R, που καλύπτει όλες τις ανάγκες ασφαλούς και αδιάλειπτης επικοινωνίας μεταξύ σταθμών και τρένων.
– Επανασύσταση του «Κέντρου Παρακολούθησης Κυκλοφορίας», το οποίο λειτουργούσε μέχρι τα τέλη του 2020 στην Αθήνα και ήταν το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας των τρένων.
– Επαναφορά των καθηκόντων ασφαλείας κυκλοφορίας στους «προϊσταμένους αμαξοστοιχίας».
– Αυστηροποίηση του εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΟΣΕ, με ταυτόχρονη αυστηροποίηση των Κανονισμών Λειτουργίας όλων των σιδηροδρομικών εταιρειών που χρησιμοποιούν την υποδομή του ΟΣΕ.
– Ίδρυση Σώματος Επιθεωρητών Κυκλοφορίας που θα διενεργεί ελέγχους.
– Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης του ΟΣΕ για τη συντήρηση και ανάταξη των υποδομών του.
– Ενσωμάτωση της ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ.
– Εξομάλυνση των σχέσεων με τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, που είναι ο ΟΣΕ της Hellenic Train.
– Προσωρινή απόσυρση από την κυκλοφορία των ιταλικών τρένων ETR, μέχρι να εγκατασταθούν και σε αυτά συστήματα ραδιοεπικοινωνίας συμβατά με το ελληνικό GSM-R.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, το νέο “τοπίο” στον σιδηρόδρομο θεωρείται άγνωστο, όπως και η διαμόρφωση των σχέσεων μεταξύ του ΟΣΕ (διαχειριστή υποδομής) και της Hellenic Train, με τις δύο πλευρές να έχουν αρκετά ανοιχτά “μέτωπα”, πέρα από το δικαστικό σκέλος του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Εν τω μεταξύ, την αντίδραση του Σωματείου των Μηχανοδηγών προκάλεσε απόφαση του ΟΣΕ να δώσει το «πράσινο φως» σε εταιρεία σιδηροδρομικών μεταφορών για την κυκλοφορία εμπορικού τρένου, καθώς διαπίστωσαν ότι δεν είχε δοθεί καμία επιπλέον οδηγία ή διευκρίνηση.
Το περιστατικό με το εμπορικό τρένο αναδεικνύει και την μεγάλη πίεση του εμπορικού κόσμου για εξαγωγές και εισαγωγές εμπορευμάτων, καθώς είναι ορατός ο κίνδυνος να καταβληθούν ρήτρες για αδυναμία εκτέλεσης συμβολαίων μεταφοράς προϊόντων.
Ήδη στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης η αναστολή των σιδηροδρομικών μεταφορών, λόγω του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών και των επαναλαμβανόμενων απεργιακών κινητοποιήσεων των σιδηροδρομικών, έχει προκαλέσει πολλά προβλήματα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τις τελευταίες 6 ημέρες έχουν γίνει εκφορτώσεις στο νέο τερματικό του λιμανιού με διαδικασίες Ro-Ro & Lo-Lo χιλιάδων τεμαχίων στρατιωτικού φορτίου από 2 αμερικανικά πλοία, ογκώδους εξοπλισμού για εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας (power plant), καθώς και φορτώσεις για λογαριασμό των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Η κατάσταση στον λιμένα Αλεξανδρούπολης και στο οδικό δίκτυο έχει γίνει ασφυκτική, με τις εταιρείες διαμεταφοράς να χαρακτηρίζουν επιτακτική ανάγκη την επαναλειτουργία του -ανεξάρτητου από το λοιπό εθνικό δίκτυο- σιδηροδρόμου στον Ν. Έβρου και της έναρξης των εμπορικών δρομολογίων προς και από την ανατολική και βόρεια Ευρώπη.