Τα σύνορα πολλών χωρών παραμένουν κλειστά για αόριστο χρονικό διάστημα και δεν υπάρχει δυνατότητα αποκατάστασης της τουριστικής ροής στο εγγύς μέλλον. Ωστόσο, τα γραφεία του εξωτερικού τουρισμού συνεχίζουν τις δραστηριότητές τους για την προώθηση των προορισμών τους. Ποια είνια η στρατιγική διαφήμισης των ξένων χωρών, ανακάλυψε η “Vestnik ATOR”.
Η απομόνωση και η απαγόρευση ταξιδιών που επιβλήθηκε σε πολλές χώρες του κόσμου άλλαξε ριζικά τις στρατηγικές για την προώθηση του τουρισμού παγκοσμίως. Δημοφιλείς τρόποι προώθησης των τουριστικών γραφείων, όπως επαγγελματικές συναντήσεις, διαφημίσεις και εκδρομές τύπου έχουν γίνει πλέον απρόσιτοι.
Επιπλέον, οι προοπτικές για την αποκατάσταση του τουρισμού μέχρι στιγμής είναι ασαφείς, πράγμα που σημαίνει ότι τα τουριστικά γραφεία πρέπει να αλλάξουν τις στρατηγικές προώθησής τους όχι για να προσελκύσουν νέους τουρίστες στο εγγύς μέλλον, αλλά για να διατηρήσουν την εικόνα τους ζωντανή και μακροπρόθεσμα.
Με την καθιέρωση παγκόσμιων ταξιδιωτικών περιορισμών το έργο των τουριστικών γραφείων ξένων χωρών άλλαξε, αλλά δεν σταμάτησε.
Η εργασία στο γραφείο άλλαξε σε απομακρυσμένη εργασία, η επικοινωνία με Ρώσους και ξένους συναδέλφους έγινε αποκλειστικά online, όλες οι προσπάθειες προώθησης ξένων χωρών έχουν πλέον βασιστεί στο διαδίκτυο. Τα τουριστικά γραφεία βασίζονται σε συναισθήματα και ελκυστικά γραφικά για να διατηρούν την εικόνα του προορισμού ζωντανή.
Κοινωνικά δίκτυα και παρουσία online
ΕΛΛΑΔΑ
Παρά το γεγονός ότι τα σύνορα είναι προσωρινά κλειστά, η τρέχουσα εργασία του Ελληνικού Γραφείου Τουρισμού (ΕΟΤ) απευθύνεται τόσο στους τουρίστες όσο και στον τουριστικό κλάδο, ιδίως στους ταξιδιωτικούς πράκτορες και διαχειριστές. Ο ΕΟΤ διατηρεί επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικών πλατφόρμων που χρησιμοποιούσε ήδη στο παρελθόν, αλλά και νέων που δημιουργήθηκαν για αυτό το σκοπό και κοινωνικά δίκτυα (visitgreece.ru στο Facebook και το Instagram κλπ.).
«Είμαστε στην πρώτη γραμμή της ενημέρωσης και της επικοινωνίας με τους συνεργάτες μας στη Ρωσική Ομοσπονδία, καθώς και με το κεντρικό γραφείο του SSTO στην Αθήνα. Λαμβάνουμε γρήγορα και άμεσα πληροφορίες για όλες τις διεθνείς εκδηλώσεις στον τομέα του τουρισμού στη Ρωσία, την Ελλάδα και τον κόσμο και προετοιμάζουμε τη στρατηγική μας για την επόμενη μέρα», λέει ο κ. Πολύκαρπος Ευσταθίου, διευθυντής του Γραφείου του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού στη Ρωσία και την Κοινοπολιτεία Ανεξάρτητων Κρατών (ΚΑΚ).
Ο ΕΟΤ ζήτησε προτάσεις από ταξιδιωτικούς πράκτορες και νέες ιδέες που μπορούν να εφαρμοστούν στο μέλλον.
«Ο ρόλος μας ως μεσολαβητής είναι πολύ σημαντικός σε αυτή τη δύσκολη στιγμή και συμβάλλει στη διαμόρφωση της συνολικής εικόνας της ρωσικής τουριστικής αγοράς την οποία θα πρέπει να έχουν επί του παρόντος το ελληνικό Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ», δήλωσε ο κ. Ευσταθίου.
Λόγω της αδυναμίας διεξαγωγής των συνηθισμένων δραστηριοτήτων με προσωπική παρουσία, η ψηφιακή δραστηριότητα έχει αυξηθεί κατά πολύ.
«Μας λείπουν τα επαγγελματικά μας ταξίδια, ειδικά οι εκδρομές στην Ελλάδα για ταξιδιωτικούς πράκτορες και περιοδείες για δημοσιογράφους, εργαστήρια, καθώς και γαστρονομικές παρουσιάσεις της Ελλάδας και των ελληνικών προϊόντων, τα οποία, με το χέρι στην καρδιά, είναι δύσκολο να τα φανταστούμε ηλεκτρονικά».
ΔΟΜΗΝΙΚΑΝΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Στη Δομινικανή Δημοκρατία, θεωρούν την τρέχουσα κατάσταση μόνο προσωρινή ανάπαυλα και την χρησιμοποιούν για να προετοιμάσουν όσο το δυνατόν καλύτερα την επιστροφή των επισκεπτών.
«Ορισμένα ξενοδοχεία κάνουν ανακαίνιση στην περίοδο καραντίνας, προκειμένου να εμφανιστούν ανανεωμένα μόλις ανοίξει ξανά ο τουρισμός», λέει η Galina Lysenko, επικεφαλής του γραφείου τύπου του Υπουργείου Τουρισμού της Δομινικανής Δημοκρατίας στη Ρωσία, την Ουκρανία και τη Δημοκρατία της Λευκορωσίας.
Στο γραφείο τουρισμού της χώρας, έχουν ενεργοποιηεί τα κοινωνικά δίκτυα και η συμμετοχή των συνδρομητών έχει αυξηθεί, καθώς αυτή είναι η μόνη δυνατή αντικατάσταση ταξιδιού προς το παρόν.
«Η αναγκαστική απαγόρευση τροφοδοτεί το ενδιαφέρον online και συνεπώς συνεχίζουμε να ενθαρρύνουμε τους συνδρομητές στα κοινωνικά μας δίκτυα, χρησιμοποιώντας την παύση αυτή για να δείξουμε όσο το δυνατόν πιο ενδιαφέροντα πράγματα για τη χώρα. Ξεκινήσαμε την εκστρατεία #yomequedoencasa («διαμονή στο σπίτι») ως ευκαιρία να κάνουμε μια εικονική περιοδεία στη Δομινικανή Δημοκρατία», λέει η Galina Lysenko.
Στη Δομινικανή Δημοκρατία μπορείτε να βρείτε βίντεο που διδάσκουν μαρέγκα και χορό bachata, μαγειρεύοντας Δομινικανά πιάτα και φτιάχνοντας την εθνική κούκλα Lime. Το Τουριστικό Γραφείο προσφέρει Δομινικανές ταινίες για προβολή και παρουσιάζει την εθνική μουσική και λογοτεχνία.
ΙΣΡΑΗΛ
Το Ισραηλινό Υπουργείο Τουρισμού αναδιαμόρφωσε γρήγορα το έργο του και κινείται ταυτόχρονα σε δύο κατευθύνσεις: ορισμένα από τα έργα του, τα οποία είναι προς το παρόν περιττά, έχουν τεθεί σε αναστολή και για ορισμένα χτίζοει δυναμική για το μέλλον.
Το υπουργείο προετοιμάζεται για την αποκατάσταση της τουριστικής βιομηχανίας και σχεδιάζει ενεργά δραστηριότητες για το δεύτερο εξάμηνο του 2020, συμπεριλαμβανομένης της αναθεώρησης των κορυφαίων τουριστικών προϊόντων.
«Είναι ήδη απολύτως σαφές ότι μία από τις κύριες κατευθύνσεις θα είναι ο τουρισμός υγείας, και το Ισραήλ είναι μια χώρα με προηγμένη ιατρική και φύση που θεραπεύει. Για παράδειγμα, έχουμε τη Νεκρά Θάλασσα, που ενδείκνυται για επιπλοκές μετά από πνευμονικές παθήσεις», λέει η Ksenia Vorontsova, διευθύντρια μάρκετινγκ του γραφείου εκπροσώπησης του Ισραηλινού Υπουργείου Τουρισμού.
Όσον αφορά τη συνεργασία με εκπροσώπους της τουριστικής βιομηχανίας, η αποζημίωση καταβάλλεται τώρα σε αεροπορικές εταιρείες και αερομεταφορείς στο Eilat.
«Διατηρούμε συνεχώς επαφή με επαγγελματίες της τουριστικής βιομηχανίας και πραγματοποιούμε πληρωμές στο πλαίσιο συμφωνιών, καθώς επίσης προετοιμάζουμε και μια διαδικτυακή ακαδημία. Τώρα είναι σημαντικό να υποστηρίξουμε πλήρως τους συνεργάτες μας. Η τουριστική αγορά περνάει δύσκολους καιρούς, αλλά είμαστε σίγουροι ότι αυτή είναι μια ευκαιρία να αναθεωρήσουμε τις στρατηγικές μας και να μην σταματήσουμε να δουλεύουμε», λέει η κα. Vorontsova.
ΓΑΛΛΙΑ
Όλοι οι υπάλληλοι του γραφείου της Μόσχας, καθώς και όλα τα γραφεία αντιπροσωπείας του AtoutFrance (Γαλλία) και των κεντρικών γραφείων εργάζονται εξ αποστάσεως. Όλες οι εκδηλώσεις κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους έχουν επαναπρογραμματιστεί ή ακυρωθεί.
«Δεσμευόμαστε να σχεδιάσουμε τη σταδιακή επιστροφή από το φθινόπωρο του 2020. Τα έργα ψηφιακής εκστρατείας αναθεωρούνται. Χρειαζόμαστε νέες μορφές και δημιουργική προσέγγιση. Η εντύπωση ότι ο χρόνος έχει σταματήσει είναι παραπλανητική. Ένα σημαντικό μέρος της εργασίας είναι η παρακολούθηση και η ανάλυση.», λέει η Inessa Korotkova, περιφερειακή διευθύντρια της Atout France, Ρωσία, Ουκρανία και ΚΑΚ.
Η Atout France αναζητά τρόπους προώθησης τόσο των Β2Β όσο και Β2C.
«Καταλαβαίνουμε ότι το σύνθημα« Είμαστε μαζί σας» δεν είναι αρκετό – χρειαζόμαστε δράσεις που είναι συντονισμένες και καλά σχεδιασμένες. Η τάση προς το μαζικό μάρκετινγκ θα αυξηθεί», λέει η Inessa Korotkova.
Η Atout France, όπως και άλλα τουριστικά γραφεία, αύξησε σημαντικά τη διαδικτυακή της δραστηριότητα: περισσότερες αλληλογραφίες, καθημερινές δημοσιεύσεις σε κοινωνικά δίκτυα, εργασίες για το περιεχόμενο της ρωσικής έκδοσης του France.fr. Κάθε εβδομάδα, το Γαλλικό Γραφείο Τουρισμού προσφέρει μια σειρά από άρθρα σχετικά με τον πολιτισμό και τις περιοχές της Γαλλίας, λίστες γαλλικής μουσικής, συνταγές, διαδικτυακές εκθέσεις, ενώ προγραμματίζονται και διαδικτυακά σεμινάρια για επαγγελματίες.
«Η κύρια δυσκολία των διαδικτυακών έργων σε μια πανδημία είναι η αδυναμία αξιολόγησης της αντίδρασης των καταναλωτών. Προσπαθούμε να δείξουμε ότι η Γαλλία είναι πάντα παρούσα στην αγορά, και παρά τις δυσκολίες, δημιουργεί μια υπέροχη διάθεση και μια ευκαιρία να αποσπάσει την προσοχή από τα πιεστικά προβλήματα», λέει η κα. Korotkova.
ΙΤΑΛΙΑ
Όλη η ομάδα του ρωσικού γραφείου εκπροσώπησης του Εθνικού τουριστικού γραφείου της Ιταλίας (ENIT) εργάζεται από το σπίτι από τα μέσα Μαρτίου. Η πρόοδος της Ιταλίας συνεχίζεται, αλλά οι μέθοδοι έχουν αλλάξει υπό το φως της τρέχουσας κατάστασης.
«Πιστεύουμε ότι η άμεση διαφήμιση πρέπει να τεθεί σε αναμονή. Αλλά τα περισσότερα από τα προγραμματισμένα γεγονότα που δεν μπορούν να υλοποιηθούν φέτος (όπως συμμετοχή σε εκθέσεις, διοργάνωση εργαστηρίων, φεστιβάλ, παρουσιάσεις), θα προσπαθήσουμε να τα μεταφέρουμε διαδικτυακά αν είναι δυνατόν», λέει ο εκπρόσωπος της Ιταλικής Εθνικής Υπηρεσίας Τουρισμού στη Ρωσία, Τατιάνα Μπούζκο.
Το ENIT συνεχίζει να εργάζεται και στις δύο μορφές B2B και B2C, κάνοντας εβδομαδιαία ενημερωτικά δελτία για ταξιδιωτικά πρακτορεία και δημοσιογράφους, δημοσιεύοντας δελτία τύπου από Ιταλούς εταίρους. Η εταιρεία σχεδιάζει να φιλοξενήσει ορισμένα κοινά έργα στο πλαίσιο του ANTOR, τα οποία επί του παρόντος βρίσκονται υπό έγκριση.
Το Ιταλικό Γραφείο Τουρισμού δραστηριοποιείται επίσης στα κοινωνικά δίκτυα. Στους συνδρομητές και πιθανούς τουρίστες προσφέρονται εικονικές περιηγήσεις σε πόλεις της Ιταλίας, επισκέψεις σε μουσεία και ειδικές εκθέσεις.
Το ENIT έχει αναπτύξει την εφαρμογή Italia VR-Virtual Reality για το Google Play και το App Store, στο οποίο οι πληροφορίες ενημερώνονται συνεχώς.
ΜΑΛΤΑ
Ο Carlo Micallef, επικεφαλής της ομάδας για το τμήμα μάρκετινγκ στην Τουριστική Αρχή της Μάλτας (MTA), λέει ότι εστιάζει στον σχεδιασμό για το πώς να συνεχίσουν να εμπνέουν ταξιδιώτες σε όλο τον κόσμο και να παραμείνουν κοντά τους σε αυτές τις δύσκολες στιγμές.
«Είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε στους ανθρώπους ότι αργά ή γρήγορα θα μπορέσουμε να ταξιδέψουμε ξανά ελεύθερα, και η Μάλτα, το Γκόζο και το Κόμονο τους περιμένουν όλους», είπε ο κ. Μιχαλέφ.
Από την αρχή, η MTA αποφάσισε να αναστείλει όλα τα μεγάλα έργα διαφήμισης και μάρκετινγκ, «αλλά δουλεύουμε πάνω σε μια στρατηγική επικοινωνίας που θα μας επιτρέψει να διατηρήσουμε επαφή με όλους τους συνδρομητές μας στα κοινωνικά δίκτυα και την κοινότητα στο σύνολό της. Ο κύριος στόχος μας τώρα είναι να παραμείνουμε μια αξιόπιστη πηγή πληροφοριών σχετικά με τη Μάλτα», λέει ο Carlo Micallef.
Η MTA βρίσκεται επίσης σε συνεχή επαφή με βασικούς ταξιδιωτικούς εταίρους για να τους βοηθήσουν να κατανοήσουν πώς μπορούν να επικοινωνούν με τους πελάτες και τους πράκτορές κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Το AIT έπρεπε να ακυρώσει όλες τις δημόσιες εκδηλώσεις και μια σειρά από επαγγελματικές συναντήσεις.
«Κάποιες συναντήσεις μπορούν φυσικά, να γίνουν σε διαδικτυακή μορφή, αλλά θεωρούμε σημαντική την προσωπική επικοινωνία και την επαφή όταν συνεργαζόμαστε με εκπροσώπους της τουριστικής αγοράς, βλέπουμε ότι αυτό εκτιμάται πολύ στη Ρωσία. Εκμεταλλευόμενοι αυτήν την ευκαιρία, θέλουμε να ευχαριστήσουμε όλους τους εταίρους μας για το γεγονός ότι όχι μόνο παραμένουν ισχυροί σε αυτόν την πρωτοφανή κατάσταση, αλλά συνεχίζουν τη στενή συνεργασία μαζί μας», λέει ο Carlo Micallef.
Επί του παρόντος, η MTA εργάζεται ενεργά σε ένα μεγάλης κλίμακας έργο σε διάφορες αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας. Πρόκειται για μια διαφημιστική εκστρατεία στα κοινωνικά δίκτυα, η οποία αποτελείται από πολύχρωμες φωτογραφίες της Μάλτας και εμπνευσμένα μηνύματα, τα οποία θα ενθουσιάσουν το κοινό.
ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗ
Τα γραφεία του Συμβουλίου Τουρισμού της Σιγκαπούρης (STB) σε όλο τον κόσμο διατηρούν στενή επαφή με εκπροσώπους της ταξιδιωτικής βιομηχανίας.
«Το 2003, η Σιγκαπούρη απέκτησε πολύτιμη εμπειρία στην καταπολέμηση της επιδημίας του SARS, και δεδομένου ότι η τουριστική βιομηχανία έχει ήδη αποδείξει την ανθεκτικότητά της, είμαστε αισιόδοξοι για τις προοπτικές ανάκαμψης», λέει η Melissa Thompson, περιφερειακή διευθύντρια του Συμβουλίου Τουρισμού της Σιγκαπούρης (STB) για την Ανατολική Ευρώπη.
Το STB συγκρότησε την Επιτροπή Ανασυγκρότησης της Τουριστικής Βιομηχανίας, η οποία περιελάμβανε βασικούς εταίρους από τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, με στόχο την από κοινού ανάπτυξη στρατηγικών και σχεδίων για την αναβίωση του τουρισμού στη Σιγκαπούρη.
Επιπλέον, η κυβέρνηση συνδέει τις επιχειρήσεις και το κοινό με τις προσπάθειες της για τη διατήρηση υψηλών προτύπων καθαριότητας και υγιεινής. Στο πλαίσιο αυτών των προσπαθειών, η STB έχει αναπτύξει ένα ειδικό σύστημα πιστοποίησης για τουριστικές επιχειρήσεις, το SG Clean.
«Η υγεία και η ασφάλεια των ανθρώπων παραμένει η προτεραιότητά μας και θέλουμε οι ταξιδιώτες σε όλο τον κόσμο να νιώθουν υγιείς και προστατευμένοι, και όταν έρθει η ώρα, η Σιγκαπούρη θα τους περιμένει ξανά», δήλωσε η Melissa Thompson.