
Παρά την οικονομική πίεση και την αβεβαιότητα που προκαλούν τα παγκόσμια γεγονότα και οι αυξανόμενοι λογαριασμοί, οι διακοπές φαίνεται να αποτελούν την απόλυτη προτεραιότητα για τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Barclays, η ταξιδιωτική δαπάνη των Βρετανών αυξήθηκε κατά 5,7% τον Μάρτιο του 2025 σε ετήσια βάση, έναντι αύξησης 5,1% τον Φεβρουάριο.
Ιδιαίτερα εντυπωσιακή είναι η εικόνα για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και τις αεροπορικές εταιρείες: οι πρώτοι κατέγραψαν αύξηση 7,1% στις δαπάνες και 13,1% στις συναλλαγές σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, ενώ οι αεροπορικές, παρά την ελαφρά μείωση 1,3% στις συναλλαγές, παρουσίασαν αύξηση 7,4% στην αξία των συναλλαγών.
Η τάση επιβεβαιώνεται και στον ευρύτερο τομέα φιλοξενίας και ψυχαγωγίας, όπου οι δαπάνες αυξήθηκαν κατά 2,8% τον Μάρτιο. Οι καταναλωτές φαίνεται πως επιλέγουν να επενδύσουν σε εμπειρίες και στιγμές, παρά σε υλικά αγαθά.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 61% των καταναλωτών δήλωσε ότι προχώρησε σε δαπάνες για μη απαραίτητα αγαθά ή υπηρεσίες, ακόμη και όταν βρισκόταν υπό οικονομική πίεση — με τις διακοπές να κυριαρχούν ως η βασικότερη προτεραιότητα.
Η Karen Johnson, επικεφαλής λιανικής της Barclays, σημείωσε πως «οι καταναλωτές νιώθουν την πίεση των αυξημένων εξόδων, ωστόσο προσπαθούν να ισορροπήσουν τον προϋπολογισμό τους με έξυπνες κινήσεις και να συνεχίσουν να επενδύουν σε εμπειρίες όπως τα ταξίδια».
Την ίδια στιγμή, ο επικεφαλής οικονομολόγος του τραπεζικού ομίλου για το Ηνωμένο Βασίλειο, Jack Meaning, προειδοποιεί ότι η καταναλωτική δαπάνη ενδέχεται να παραμείνει περιορισμένη έως τα μέσα του 2025, λόγω της αβεβαιότητας και των πιέσεων στα νοικοκυριά, με προοπτική ανάκαμψης από το 2026, όταν και αναμένεται η αποκλιμάκωση των επιτοκίων.
Οι διακοπές αποδεικνύονται όχι απλώς πολυτέλεια αλλά ψυχολογική και οικονομική ανάγκη – και η τουριστική βιομηχανία παραμένει βασικός πυλώνας καταναλωτικής προτεραιότητας.