Καθώς η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Εταιρειών (IATA) προχωρά στην έκδοση ενός ψηφιακού διαβατηρίου COVID-19 (Travel Pass), τα αεροδρόμια προετοιμάζονται για μία νέα εποχή.

Αν και είναι άγνωστο για το πόσο διαρκεί πραγματικά η…ασυλία του ιού από το εμβόλιο, πέρα από το Travel Pass της IATA τον επόμενο μήνα, κυκλοφορεί το CommonPass.

Θα είναι διαθέσιμο σε επιβάτες JetBlue, Lufthansa, Swiss International Airlines, United Airlines και Virgin Atlantic που πετούν από τη Νέα Υόρκη, τη Βοστόνη, το Λονδίνο και το Χονγκ Κονγκ.

Οι πολιτικές ελευθερίες

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν κάποιοι που πιστεύουν ότι η μάσκα είναι ζήτημα πολιτικών ελευθεριών. Και με αυτή την λογική το ψηφιακό διαβατήριο, θα περιπλέξει περισσότερο τα πράγματα.

Οι χώρες βιάζονται για τα εμβόλια, για να ανοίξουν ξανά τα σύνορα τους σε ταξιδιώτες χωρίς μέτρα καραντίνας. Αλλά ακτιβιστές σε όλη την Ευρώπη διαμαρτύρονται ενάντια στο εμβόλιο COVID-19.

Είναι γνωστό πως το ψηφιακό διαβατήριο και θα παρέχει στις αεροπορικές εταιρείες πληροφορίες σχετικά με το εάν ένας επιβάτης είναι απαλλαγμένος από το COVID-19 και εάν έχει εμβολιαστεί.

Η αεροπορική βιομηχανία ελπίζει πως με αυτό τον τρόπο θα τονώσει την εμπιστοσύνη στους ταξιδιώτες να πετάξουν ξανά.
Και θα δώσει ώθηση στα διεθνή ταξίδια και στα επαγγελματικά ταξίδια. Δύο τομείς που επλήγησαν περισσότερο από τον ιό.

“Οι δοκιμές είναι το πρώτο κλειδί που επιτρέπει τα διεθνή ταξίδια χωρίς μέτρα καραντίνας, δήλωσε ο Αλεξάντερ Ντε Τζούνιακ Γενικός Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος IATA.

Το δεύτερο κλειδί είναι η παγκόσμια υποδομή πληροφοριών που απαιτείται για την ασφαλή διαχείριση, κοινή χρήση και επαλήθευση δεδομένων δοκιμών που ταιριάζουν με τις ταυτότητες των ταξιδιωτών, σύμφωνα με τις απαιτήσεις ελέγχου των συνόρων”.

Αυτό είναι ένα ακόμη παράδειγμα αντιμετώπισης κρίσεων που εξαρτάται από την τεχνολογία. Όπως μέσα από εφαρμογές παρακολούθησης επαφών.
Και είναι επίσης ένα ακόμη παράδειγμα άμεσης αντιμετώπισης, σε πολύπλοκα προβλήματα.

Οι κοινωνικοί κίνδυνοι

“Οι υποστηρικτές των διαβατηρίων υγείας δεν γνωρίζουν ακόμη την έκταση του προβλήματος που επιλύουν”.

Αυτό επισημαίνει μεταξύ άλλων η Privacy International. Μια διεθνής οργάνωση προστασίας της δημοκρατίας και υπεράσπισης των δικαιωμάτων των ανθρώπων.

“Οι εταιρείες, τονίζει που πωλούν τις προϋπάρχουσες λύσεις ψηφιακής ταυτότητας πρέπει να αντιμετωπίζονται με καχυποψία.

Αυτό δεν είναι ένα πρόβλημα που έχει επιλυθεί καθώς δεν έχουμε ακόμη προσδιορίσει ποιο είναι το πρόβλημα”.

Η οργάνωση, ζητά απάντηση στα ερωτήματα όπως “πόσο διαρκεί η ανοσία του εμβολίου;” ή πώς και “με ποιους τρόπους μεταδίδεται η ανοσία στον ιό;”

Η Privacy International αποκαλεί τα νέα ψηφιακά διαβατήρια ως “θεωρητικό διαπιστευτήριο”. Και υπογραμμίζει πως “η φύση των πληροφοριών που θα διατηρούνται στο διαβατήριο επί του παρόντος άγνωστη”.

Όπως επισημαίνει οι κοινωνικοί κίνδυνοι των διαβατηρίων του είδους είναι μεγάλοι. Και όπως τονίζει “χρησιμεύει, ως οδός διακρίσεων και αποκλεισμού”.

Καμία χώρα δεν έχει ακόμη δηλώσει επίσημα ότι οι επιβάτες διεθνών αφίξεων, θα πρέπει να εμβολιαστούν για το COVID-19 πριν φτάσουν στα σύνορα τους.
Ομοίως, ελάχιστες μέχρι στιγμής αεροπορικές εταιρείες έχουν επιβεβαιώσει ότι θα δέχονται μόνο εμβολιασμένους επιβάτες.