trainose

Ποιοι αντιδρούν για την έλευση των Ρώσων στη Θεσσαλονίκη.

Του Χάρη Ντιγριντάκη.

Colpo Grosso με κεντρικό σημείο αναφοράς την επιχειρηματική διείσδυση στην Ελλάδα μέσω του σιδηρόδρομου ετοιμάζουν οι Ρώσοι. Όπως έχει αποκαλύψει πρώτη η εφημερίδα “Επενδυτής” η γεωπολιτικού χαρακτήρα επέκταση των ρωσικών συμφερόντων στην Ελλάδα φαίνεται ότι διαλαμβάνει σάρκα και οστά με την υπό καθεστώς εχεμύθειας προσγείωση στην Αθήνα την περασμένη Παρασκευή του Νο 2 των ρωσικών σιδηροδρόμων (RZD) πρώην υπουργού και κοσμοναύτη στο Σολιούτ 7 Όλεγκ Άτκοφ.

Είχε προηγηθεί πριν μία εβδομαδα η έλευση τεχνικού κλιμακίου της RZD απαρτιζόμενο από 12 τεχνικούς, ακολούθησε μυστική σύσκεψη στο υπουργείο Μεταφορών την Τρίτη και έλεγχος στις υποδομές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και σε μέρος του δικτύου αφού οι Ρώσοι ήθελαν να διαπιστώσουν την ολοκλήρωση των έργων όπως για παράδειγμα το Ικόνιο. Θα υπάρξουν επισκέψεις και στα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης ούτως ώστε να διαπιστωθεί η δυνατότητα σύνδεσης με το τραίνο. Άλλωστε πέραν την απόκτησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ή μέρος αυτής) και της ROSCO (της υπό διαμόρφωση εταιρείας συντήρησης τραίνων) είναι εκπεφρασμένο το ενδιαφέρον των Ρώσων ακόμη και για την απόκτηση των 3 λιμανιών. Κατά πληροφορίες για την απόκτηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης από του Ρώσους υπάρχουν υπόγειες αντιρρήσεις της αμερικανικής πλευράς δεδομένου ότι ο συγκεκριμένος λιμένας εξυπηρετεί τη στρατιωτική βάση στο Ουρόσεβατς.

Λέγεται επίσης ότι η RZD έχει ανοίξει δίαυλο επικοινωνίας με και με την Cosco ούτως ώστε να διακρίνει τις προθέσεις της για τον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών. Επίσης η ρωσική αντιπροσωπεία ακούγεται ότι θα συναντηθεί και με τον υφυπουργό Ανάπτυξης Νότη Μηταράκη ο οποίος κατ΄ εντολή του Μαξίμου διευκολύνει την επιχείρηση άντλησης πληροφοριών της RZD. Επισημαίνεται ότι στο μπουκέτο προσφοράς της RZD δεν αποκλείεται να εμφιλοχωρήσει το Θριάσειο Εμπορευματικό Κέντρο καθώς και Real Estate εκτάσεις του ΟΣΕ.

Την ίδια ώρα το 9μηνο του 2012 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρουσιάζει κέρδη 190.000 τα οποία ενδέχεται να εξανεμισθούν από τη γραμμή της Φλώρινας που άνοιξε εκ νέου πρόσφατα. Θετική εμφανίζεται η εικόνα των εμπορευματικών μεταφορών της εταιρείας η οποία μολονότι συρρίκνωσε τις τιμές εξ αιτίας της ύφεσης διατήρησε τα μεγέθη της στα 24 εκατ. ευρώ. Στην κατεύθυνση επαύξησης των κερδών της και κατ΄ απαίτηση της αγοράς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πρόκειται να δρομολογήσει άμεσα στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη Καθημερινό εμπορικό τραίνο στη λογική του next day delivery.

Η δυναμική είσοδος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον χώρο των εμπορευματικών μεταφορών δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε η εταιρεία να γίνει ιδιαίτερα ελκυστική για τους υποψήφιους μνηστήρες, στο πλαίσιο της προσπάθειας αποκρατικοποίησης που σχεδιάζεται για το 2013. Ωστόσο, προβληματισμός υπάρχει για την κατασκευή του Εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών στο Θριάσιο Πεδίο, αφού τα δεδομένα έχουν αλλάξει με τους Κινέζους να υποβαθμίζουν την συμμετοχή τους σε οποιαδήποτε νέα προσπάθεια. Αυτό βέβαια αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο το Εμπορευματικό Κέντρο του ΟΣΕ, να δοθεί “προίκα” στον υποψήφιο επενδυτή. Αν τη συμφωνία με τη Hewlett Packard (που αποκάλυψε πρώτος ο «Ε») ακολουθήσουν και άλλες αντίστοιχου μεγέθους, τότε η εταιρεία θα μετατραπεί σε υπολογίσιμο παίκτη στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές. Συζητήσεις, και μάλιστα σε προχωρημένο στάδιο όπως έχει γράψει ο «Ε» υπάρχουν και για τη σύναψη συμφωνίας με την κορεατική Hundai, που μπορεί να έχει μεγάλη συνεισφορά στις εμπορευματικές μεταφορές αν επιλέξει την Ελλάδα ως πύλη εισόδου για την Ευρώπη. Μετά τη συμφωνία με τη HP αναθερμαίνεται και το ενδιαφέρον μεγάλων ασιατικών επιχειρηματικών ομίλων για μεταφορά των προϊόντων τους στον Πειραιά.

Τι σχεδιάζει η COSCO

Την ίδια ώρα σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η Cosco καταρτίζει ήδη τα σχέδιά της για επέκταση του Logistic center που έχει ήδη στην ελεύθερη ζώνη του λιμανιού του Πειραιά. Πρόκειται για μια υπερσύγχρονη αποθήκη έκτασης 7.000 τ.μ προϋπολογισμού 130.000 ευρώ με το όνομα PCDC S.A., η οποία είναι εγκατεστημένη στην ελεύθερη ζώνη των λιμενικών εγκαταστάσεων της PCT S.A. Αποτελείται από 5.200 τ.μ. ξηρό φορτίο, 630 τ.μ. συντήρηση και κατάψυξη και 554 τ.μ. επικίνδυνο φορτίο. Η επόμενη φάση είναι η επέκτασή στα 35.000 τουλάχιστον τ.μ. ώστε να έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει όλες τις εμπορικές συμφωνίες που έχει ήδη υπογράψει αλλά και αυτές που πρόκειται να συνάψει.

Ως εκ τούτου η απόφαση για επέκταση του logistic center της Cosco, αναφέρουν παράγοντες τις αγοράς, υποβαθμίζει το ενδιαφέρον της για ενδεχόμενη συμμετοχή της σε ένα σχήμα ανάπτυξης εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο. Σημειώνεται ότι, το Υπουργείο Μεταφορών σχεδίαζε να προχωρήσει στην προκήρυξη, έβδομου κατά σειρά, διαγωνισμού έχοντας εγκρίνει το τεύχος πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανάθεση του έργου «Εκπόνηση στρατηγικού – επιχειρηματικού σχεδίου, προσαρμογή του Γενικού Σχεδίου Διάταξης (Master Plan) για το εμπορευματικό κέντρο Θριασίου Πεδίου και επικαιροποίηση της Μελέτης Κόστους – Οφέλους για το έργο κατασκευής της Β’ λειτουργικής φάσης».