του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Ζητούν να καταβληθούν τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ ακόμη για την επέκταση της σύμβασης.

Πονοκέφαλος και με την ΕΕΣΤΥ, ισχυρό ενδεχόμενο επιστροφής στο Υπερταμείο.

Στις ελληνικές καλένδες κινδυνεύει να παραπεμφθεί το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης το 2018.

Θρυαλλίδα αρνητικών εξελίξεων αποτελεί η επέκταση της σύμβασης για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» η τελεσφόρηση της οποίας θα ανάψει πράσινο για την πώληση ποσοστού 30% που κατέχει το ελληνικό δημόσιο στην Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών Α.Ε.

Η μη επίτευξη του deal, εμφιλοχωρεί πληθώρα κινδύνων ακόμη και τον εκτροχιασμό του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων ύψους 2 δις. ευρώ εν όψει της πολυπόθητης για την κυβέρνηση ολοκλήρωσης της τέταρτης αξιολόγησης, αν και αυτοί που γνωρίζουν αναφέρουν ότι μέχρι τέλος Ιουνίου θα έχει ξεκαθαρίσει με το αεροδρόμιο της Αθήνας.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ έχει «μπλοκάρει» την υπογραφή της σχετικής σύμβασης ζητώντας εμμέσως πλην σαφώς να καταβληθούν από τον ανάδοχο επιπλέον 200 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι για την επέκταση της σύμβασης 2026-2046 ο ανάδοχος πρόσφερε ποσό 600 εκατ. ευρώ ενώ η DG Competition θεωρεί ότι το ποσό οφείλει να ανέλθει τουλάχιστον στα 800 εκατ. ευρώ, ποσό για το οποίο φέρονται να συμφωνούν και κυβερνητικά στελέχη.

Πέραν του ύψους του τιμήματος το έτερο ζήτημα που ελέγχεται στις Βρυξέλλες είναι η νομική ορθότητα της διαδικασίας που ακολουθήθηκε για την παράταση της σύμβασης, δηλαδή χωρίς διαγωνισμό, ώστε να κριθεί εάν θα υπάρχει ζήτημα παράνομης κρατικής ενίσχυσης ή όχι.

Το περί ου ο λόγος γεγονός ενδέχεται να προκαλέσει αλυσιδωτές αρνητικές αντιδράσεις αφού ευθύνες γι’ αυτό έχουν τόσο η προηγούμενη διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων όσο και οι επιλεγέντες σύμβουλοι που αναμείχθηκαν στην όλη υπόθεση.

Όπως προαναφέρθηκε οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών θεωρούν ότι το τίμημα, της 20ετούς επέκτασης της Σύμβασης του ΔΑΑ είναι μικρό για το μέγεθος του έργου.

Ακούγεται μάλιστα ότι θιασώτες αυτής της άποψης φέρονται να είναι 2 υψηλόβαθμα στέλεχος της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα για τα ελληνικά δρώμενα.

Το οξύμωρο της όλης ιστορίας είναι ότι όλα αυτά διενεργούνται σε μια περίοδο που οι Βρυξέλλες πιέζουν για την ταχεία υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων ώστε να προκύψουν έσοδα τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ πριν από το Eurogroup του Ιουνίου όπου θα συζητηθεί το χρέος .

Υπενθυμίζεται ότι η υπογραφή για την παράταση ως το 2046 της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ) «έπεσε» στις 30 Σεπτεμβρίου 2017.

Το πολύμηνο μπλόκο της DG Comp έχει καθυστερήσει όχι μόνο την είσπραξη του εσόδου, των 600 εκατ. ευρώ περίπου από το Ταμεία, αλλά και την έναρξη της πώλησης του 30% των μετοχών του δημοσίου στον ΔΑΑ, που έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, από το 55% του ποσοστού που αυτό ουσιαστικά κατέχει στο Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Πρόκειται για διαδικασία που ήταν προγραμματισμένη να ξεκινήσει τον περασμένο Μάρτιο σύμφωνα με το αρχικό πλάνο, ενώ ήταν ήδη έντονη και η σπουδή διαφόρων «παικτών» για την απόκτηση του αναφερόμενου ποσοστού αγορά που ενδέχεται να υπερβεί το ποσό του 1 δις. ευρώ.

ΕΕΣΤΤΥ

Την ίδια ώρα παρά την θετική εξέλιξη την περασμένη Παρασκευή, με την κατάθεση βελτιωμένης προσφοράς από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την υπό πώληση Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΤΤΥ ή ROSCO), σε αχαρτογράφητα νερά κινδυνεύει να οδηγηθεί η Συντήρηση των Τραίνων του ΟΣΕ, και τούτο διότι το σκληρό πόκερ συνεχίζει να παίζεται μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των Ιταλών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Το ΤΑΙΠΕΔ αν δεν υπάρξει ικανοποιητική προσφορά κατά πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής δεν πρόκειται να διεξάγει εκ νέου τον διαγωνισμό, επιστρέφοντας τις μετοχές της ΕΕΣΤΤΥ στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (Υπερταμείο). Σύμφωνα με πληροφορίες, η βελτιωμένη προσφορά ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα ανοιχθεί και αξιολογηθεί μέσα στην εβδομάδα.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει κληθεί να ανεβάσει την αρχική της προσφορά προς το Ταμείο για την αγορά της εταιρείας η οποία ήταν κοντά στα 8,5 εκατ. ευρώ, όμως η αποτίμηση της εταιρείας σύμφωνα με τους δύο ανεξάρτητους αποτιμητές για την της αξία της Rosco, Grand Thorton και KPMG, ανέρχεται στα 18,5 εκατ. ευρώ και 23 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες μια τιμή γύρω στα 20 εκατ. ευρώ (20,75 εκατ. ευρώ ο μέσος όρος των αποτιμητών) θα έδινε το «πράσινο φως» από πλευράς Ταμείου, όμως ο δρόμος είναι στρωμένος με αγκάθια.

Αιτία του μπρα ντε φερ μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Ιταλών είναι οι αναγκαίες μετατάξεις μέρους του προσωπικού της εταιρείας Συντήρηση των Τραίνων προοπτική που θα απομειώσει τα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας, όπως και το επιπλέον κόστος που δημιουργούν ο 13ος και 14ος μισθός.

Τις προηγούμενες ημέρες υπήρξε διαμάχη μεταξύ της ΕΕΣΣΤΥ με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ όπου υπήρξαν κατηγορίες περί χρεών της δεύτερης προς την πρώτη. Η διαμάχη αυτή καταδεικνύει, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, την αδυναμία συνύπαρξης μίας ιδιωτικής εταιρείας, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με μία δημόσια, την ΕΕΣΣΤΥ.

Αυτό όταν η διοίκηση της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού, τον περασμένο Μάρτιο, με δύο αναρτήσεις (“μερικές αναμφισβήτητες αλήθειες για την πώληση της ΕΕΣΣΤΥ”, “το μη εύλογον του τιμήματος αγοράς”) στον εταιρικό ιστότοπο, είχε διατρανώσει την αντίθεσή της με την επικείμενη πώληση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της, που αποτελεί, αν μη τι άλλο, ειλημμένη κυβερνητική απόφαση.