Η Ελλάδα, είναι σε θέση να καταστεί διεθνής κόμβος μεταφορών, σημειώνοντας ότι απαιτείται πολιτική βούληση για ενίσχυση της διαδικασίας προς αυτήν την κατεύθυνση.
Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων από το βήμα του συνεδρίου Economist “Οι υποδομές σε Ελλάδα και Ανατολική Μεσόγειο την επόμενη 10ετία”, ο αναπληρωτής επικεφαλής του τμήματος Υποδομών της EBRD Guillaume Le Bris, τονίζοντας ότι ο οργανισμός έχει επενδύσει στην Ελλάδα 2,5 δισ. ευρώ από το 2015.
«Υποστηρίζουμε ιδιωτικοποιήσεις και ΣΔΙΤ, συνεργαζόμαστε με τράπεζες και προσφέρουμε δυνατότητες επέκτασης των ωριμάνσεων που προσφέρουν οι αγορές», ανέφερε μεταξύ άλλων, περιγράφοντας τον ρόλο και τη δράση του οργανισμού.

Τον ρόλο των υποδομών στην αύξηση της προσέλευσης τουριστών στη χώρα μας εξήρε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist ο γενικός γραμματέας τουριστικής πολιτικής και ανάπτυξης του Υπουργείου Τουρισμού Γιώργος Τζιάλλας.
Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε σε υποδομές στον τομέα των μεταφορών, ιδιαίτερα όμως στις νέες τουριστικές υποδομές, όπως ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων και τουριστικά λιμάνια-μαρίνες. Έδωσε έμφαση στα σχετικά χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως ο αναπτυξιακός νόμος και η χρηματοδότηση της Ε.Ε. για τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις. Τέλος, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα για την ανάπτυξη των ιαματικών πηγών ως πόλου έλξης επισκεπτών.

«Η Ελλάδα αγωνίζεται να ολοκληρώσει έναν μακρύ κατάλογο έργων έως το 2023 για να εξασφαλίσει την απορρόφηση των δεσμευμένων διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ», επεσήμανε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist ο προϊστάμενος
τμήματος χρηματοδοτήσεων για την Ελλάδα και την Κύπρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Ιωάννης Καλτσάς, τονίζοντας ότι η συμπληρωματική χρηματοδότηση της ETEπ για υποδομές αναμένεται να υπερβεί τα 4 δισ. ευρώ, κινητοποιώντας επενδύσεις ύψους 6 δισ. ευρώ.

Η μακροπρόθεσμη φύση των στοιχείων υποδομών εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση για τις εμπορικές τράπεζες, λόγω της αναντιστοιχίας με τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις τους, υπογράμμισε από το βήμα του συνεδρίου του Economist ο βοηθός
γενικός διευθυντής, Σύνθετες Χρηματοδοτήσεις Ομίλου, Ναυτιλιακή Τραπεζική του Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς Κωνσταντίνος Πετρόπουλος.

Οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ενισχύουν την προσπάθεια για καλύτερες δημόσιες υπηρεσίες και αυξάνουν την κερδοφορία ιδιωτικών επιχειρήσεων, με ζητούμενα την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και την υψηλή ποιότητα, τόνισε
κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist ο διευθύνων σύμβουλος του Commonwealth Association for Infrastructure Development και διευθυντής των PPP Solutions του Ην. Βασιλείου David Wright, ο οποίος υπογράμμισε ότι στη Βρετανία το
ποσοστό των ΣΔΙΤ είναι το τρίτο υψηλότερο στην Ευρώπη.

Τη χαμηλή χρηματοδότηση των έργων από τον ιδιωτικό τομέα, «λόγω απουσίας σταθερής πολιτικής συναίνεσης στον προγραμματισμό της υποδομής, χρονοβόρων διαδικασιών και μη επαρκούς σχεδιασμού», επεσήμανε κατά την εισήγησή του
στο συνέδριο του Economist ο διευθυντής του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικής Έρευνας από τη Γαλλία Νίκος Σταθόπουλος.
«Αν θέλουμε να επιταχύνουμε και να βρούμε τα απαραίτητα ιδιωτικά κεφάλαια για τη χρηματοδότηση των υποδομών πρέπει να αξιοποιήσουμε τον ιδιωτικό τομέα και στον σχεδιασμό των έργων», υπογράμμισε ο κ. Σταθόπουλος.

«Μια τυπική διαδικασία με την οποία ένα διαπιστευμένο ή εξουσιοδοτημένο πρόσωπο ή οργανισμός αξιολογεί και επαληθεύει (και βεβαιώνει εγγράφως με την έκδοση πιστοποιητικού) τις ιδιότητες, τα χαρακτηριστικά, την ποιότητα, τα προσόντα ή το
καθεστώς ατόμων ή οργανισμών, αγαθά ή υπηρεσίες, διαδικασίες ή μεθόδους, γεγονότα ή καταστάσεις, σύμφωνα με καθιερωμένες απαιτήσεις ή πρότυπα».
Με τον τρόπο αυτόν, περιέγραψε την πιστοποίηση υποδομών σε εισήγηση που
παρέθεσε στο συνέδριο του Economist ο διευθυντής πιστοποίησης της TUV HELLAS Γιάννης Οικονομίδης.

Τον εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό για τις μεταφορές, ο οποίος έχει ορίζοντα το 2037, με ενδιάμεση επικαιροποίηση το 2027 παρουσίασε κατά την εισήγησή του στο συνέδριο του Economist ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών και
Μεταφορών Θάνος Βούρδας.

Τον ρόλο της ευρωπαϊκής και, αντιστοίχως, της ελληνικής κλαδικής ένωσης αυτοκινητοδρόμων εξέθεσε κατά την εισήγησή του στο συνέδριο του Economist ο πρόεδρος της Ένωσης των Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοδρόμων ASECAP Βασίλης Χαλκιάς,
χαρακτηρίζοντας τις υποδομές μεταφορών ως ζωτικής σημασίας για την ποιότητα ζωής των πολιτών, ενώ αναφέρθηκε επίσης στο μοντέλο των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και των συμβάσεων παραχώρησης, καθώς και στα λεγόμενα Ευφυή Συστήματα Μετφοράς (ITS).

Τον ρόλο του μετρό στη σύνδεση συνοικιών, σημείων ενδιαφέροντος, ανθρώπων και τόπων εργασίας και ψυχαγωγίας στην πόλη επεσήμανε από το βήμα του συνεδρίου του Economist ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Θεόδωρος Παπαδόπουλος, ενώ τόνισε τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται γύρω από τους σταθμούς του μετρό.

Στον διεθνή διάδρομο Orient-EastMed (ΟΕΜ) στον οποίο εντάσσεται και το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο αναφέρθηκε κατά την εισήγησή του στο συνέδριο του Economist ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης. Τόνισε ότι η ηλεκτροδότηση της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης τριπλασιάζει την απόδοση της γραμμής σε σχέση με το 2017.

Στο logistics center «Θριάσιο 1» επικεντρώθηκε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist ο διευθύνων σύμβουλος της
ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. Θάνος Ψαθάς, για το οποίο τόνισε ότι βρίσκεται σε μια προνομιακή θέση, σε μικρή χιλιομετρική απόσταση από το λιμάνι του Πειραιά και τον διεθνή αερολιμένα της Αθήνας και με εύκολη πρόσβαση στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.

Σε σύντομο απολογισμό των έργων ΣΔΙΤ κατά τη δεκαετία 2009-19 αναφέρθηκε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist ο ειδικός γραμματέας ΣΔΙΤ του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης Νικόλαος Μαντζούφας, τονίζοντας ότι οι σχετικές διαδικασίες είναι διαφανείς, με την Παγκόσμια Τράπεζα να κατατάσσει την Ελλάδα στην 3η θέση όσον αφορά τις βέλτιστες πρακτικές στους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ.

Στο μεγάλο έργο διαχείρισης απορριμμάτων που υλοποιήθηκε στο Πόζναν της Πολωνίας επικεντρώθηκε η ομιλία του διευθύνοντος συμβούλου της Suez Poland Stephane Heddesheimer, ο οποίος πρότεινε το συγκεκριμένο έργο ως παράδειγμα για έργα ΣΔΙΤ και στην Ελλάδα, με την οποία, όπως είπε, υπάρχουν κοινές προκλήσεις.

Στα έργα ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων εστίασε την ομιλία του στο πλαίσιο του συνεδρίου του Economist για τις
υποδομές ο γενικός διευθυντής της Τέρνα Ενεργειακής Γιώργος Αγραφιώτης, αναφερόμενος, μεταξύ άλλων, στο σχετικό έργο
στην Ήπειρο, σχολιάζοντας ότι η λειτουργία τέτοιων μονάδων ακυρώνει διάφορες «δοξασίες» που υπάρχουν στη χώρα μας.

Το 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, «μέρος του οποίου βρίσκεται ήδη σε φάση εκτέλεσης για το 2019 και περιέχει
σημαντικά ζητήματα διείσδυσης του φυσικού αερίου στην ελληνική και διεθνή αγορά», ανέπτυξε από το βήμα του συνεδρίου του Economist ο πρόεδρος ΔΣ του ΔΕΣΦΑ Θεόδωρος Ζητούνης.

Το ενεργειακό τοπίο έχει αλλάξει ριζικά, ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα του συνεδρίου του Economist ο smart infrastructure head της Siemens Ελλάδας Δήμος Σαπίδης. Ο καταναλωτής έχει γίνει και παραγωγός, “prosumer”, ενώ υπάρχουν πλέον νέα δίκτυα ενέργειας, όπως υπογράμμισε.

«Η κυβέρνηση ολοκλήρωσε την κατασκευή κρίσιμων υποδομών σε διεθνούς σημασίας λιμάνια, όπως το Τμήμα 3Α στον νέο εμπορικό λιμένα της Πάτρας, τα έργα στον λιμένα της Αλεξανδρούπολης και οι δυο παραχωρήσεις στους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης», διεμήνυσε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist για τις υποδομές ο αναπλ. υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός, ο οποίος έκανε λόγο για συνολική αναβάθμιση με επίκεντρο τις λιμενικές υποδομές, «με την παράδοση στην κυκλοφορία των κρίσιμων οδικών αξόνων της Ιονίας και της Ολυμπίας Οδού αλλά και με την επέκταση του σιδηροδρόμου από την Αθήνα μέχρι την Πάτρα».

Την υιοθέτηση νέων πρακτικών μάνατζμεντ στον ΟΛΘ, «ώστε να γίνει το λιμάνι πιο ελκυστικό», ανέλυσε ο από το βήμα του συνεδρίου του Economist ο πρόεδρος ΔΣ & διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Σωτήριος Θεοφάνης. Στο πλαίσιο αυτό, μίλησε για προσπάθειες εμπέδωσης της λογικής του δικτύου στην ευρύτερη περιοχή.

Η ανάπτυξη των λιμένων είναι μέρος ενός ολιστικού σχεδίου μετασχηματισμού της Ελλάδας σε εμπορική και μεταφορική πύλη
προς την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, την Ασία και την Αφρική, διεμήνυσε από το βήμα του συνεδρίου του Economist ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφος. Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, του σιδηροδρομικού φορέα και του παροχέα υπηρεσιών τροχαίου υλικού, αντίστοιχα, καθώς και στην έναρξη της διαδικασίας για τη μακροπρόθεσμη παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου ΕΓΝΑΤΙΑ.

«Το πρώτο τρίμηνο του 2019 έχει σημειωθεί νέο ρεκόρ διακίνησης στους προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και οι τρεις
μαζί αθροιστικά ξεπέρασαν τα 1,33 εκατ. TEU», γνωστοποίησε από το βήμα του συνεδρίου του Economist ο αναπληρωτής διευθυντής του τμήματος δημοσίων σχέσεων, εξυπηρέτησης μετόχων και εταιρικών ανακοινώσεων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Νεκτάριος Δεμενόπουλος, τονίζοντας ότι η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων το 2019 θα ξεπεράσει τα 5 εκ. TEU και «καλώς εχόντων των πραγμάτων ο Πειραιάς θα γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου».

Τον ρόλο των υποδομών στην αύξηση της προσέλευσης τουριστών στη χώρα μας εξήρε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του
Economist ο γενικός γραμματέας τουριστικής πολιτικής και ανάπτυξης του Υπουργείου Τουρισμού Γιώργος Τζιάλλας.
Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε σε υποδομές στον τομέα των μεταφορών, ιδιαίτερα όμως στις νέες τουριστικές υποδομές, όπως ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων και τουριστικά λιμάνια-μαρίνες. Έδωσε έμφαση στα σχετικά χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως ο αναπτυξιακός νόμος και η χρηματοδότηση της Ε.Ε. για τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις. Τέλος, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα για την ανάπτυξη των ιαματικών πηγών ως πόλου έλξης επισκεπτών.

«Είναι εντυπωσιακό ότι οι άμεσες επενδύσεις μόνο για ανακαινίσεις μονάδων ξεπέρασαν το 1,6 δις ευρώ το 2017-18», επεσήμανε σε εισήγησή του στο συνέδριο του Economist ο δικηγόρος και εταίρος της Δικηγορικής Εταιρείας Νικολινάκος και Συνεργάτες Δημήτριος Ιατρίδης, αναφερόμενος στις τουριστικές υποδομές και γενικά στο τουριστικό προϊόν της χώρας μας.

«Η Ελλάδα δεν υπολείπεται σε ποιότητα, καθώς διαθέτει σχετικά σύγχρονες υποδομές», εκτίμησε από το βήμα του συνεδρίου
του Economist ο αναπλ. καθηγητής του τμήματος οικονομικών επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και
πρόεδρος ΔΣ του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών Δημήτριος Δημητρίου, τονίζοντας ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας βραβεύεται
ως ένα από τα καλύτερα της Ευρώπης.