του Χάρη Ντιγριντάκη
Colpo Grosso με τις Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙ.ΠΕ) επινοεί ο ΟΣΕ στοχεύοντας αφενός την επαύξηση των εσόδων του και αφετέρου τη ραγδαία αναρρίχηση των εμπορευματικών μεταφορών της χώρας.
Ήδη ο Οργανισμός έχει προχωρήσει ήδη τη σύνδεση των γραμμών του με εμβληματικές βιομηχανίες της χώρας.
Η σύνδεση του δικτύου με τις βιομηχανικές περιοχές, στα πρότυπα των συμφωνιών με τη Motοr Oil για τα διυλιστήρια της Κορίνθου και με τα ΕΛΠΕ για την ανάταξη της παροπλισμένης γραμμής ΣΚΑ-Ελευσίνα, αποτελεί προτεραιότητα του ΟΣΕ.
Μόνο οι προγραμματικές συμβάσεις για τη διασύνδεση διυλιστηρίων και βιομηχανικών μονάδων πέριξ της Κορίνθου με το δίκτυο, εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν μεταφορική ικανότητα 300.000 τόνων ετησίως.
Η λογική σύνδεσης των γραμμών του με τις ΒΙ.ΠΕ της χώρας φέρεται να αποτελεί ένα στοίχημα που οφείλει να κερδηθεί για τον ΟΣΕ.
Υπενθυμίζεται ότι, κίνητρα για τη διείσδυση του ελληνικού σιδηροδρόμου στις χερσαίες μεταφορές περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το εθνικό στρατηγικό σχέδιο για τον τομέα των μεταφορών.
Είναι κοινός τόπος ότι στον ελληνικό σιδηρόδρομο υπάρχουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας και η σύνδεση του με τις ΒΙ.ΠΕ αποτελεί Βούτυρο στο ψωμί τόσο του ίδιου όσο και των εταιρειών που ήδη δραστηριοποιούνται στις εμπορευματικές μεταφορές.
Ως το 2022, προβλέπονται στο στο επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΟΣΕ, μελέτες για βιομηχανικές συνδέσεις ύψους 4 εκατ. ευρώ, επικεντρώνοντας στις περιοχές Αλεξανδρούπολης, Θίσβης, Βοιωτίας, Κιλκίς, Διαλογής Θεσσαλονίκης, Οινόης, Αγίων Θεοδώρων Κορινθίας, Έδεσσας.
Ιδιαίτερη σημασία δίδεται στις περιοχές με πρωτογενή παραγωγή, όπως Έδεσσα, Κομοτηνή, Νάουσα, που αναζητούν διέξοδο στις αγορές του εξωτερικού. Παράλληλα, εξετάζονται περίπου 70 βιομηχανικές περιοχές για να τεθούν προτεραιότητες, με στόχο μέρος των επενδύσεων να χρηματοδοτηθεί και από την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ.
Τα ρεκόρ εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και η δρομολόγηση του μεγαλύτερου logistics park της χώρας στο Θριάσιο εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν μεγάλο φόρτο στην Αττική.
Ένα εμβληματικό έργο για την αποφόρτιση του κεντρικού άξονα το οποίο προβλέπεται να μελετηθεί σε ορίζοντα τριετίας, είναι η σιδηροδρομική παράκαμψη Αττικής, από τον σταθμό Θριασίου ως τον σταθμό Σφίγγας στην περιοχή της Θήβας.
Το μήκος της νέας γραμμής θα είναι 48 χλμ. και ο προϋπολογισμός της μελέτης 3,5 εκατ. ευρώ.
Με το λιμάνι του Βόλου
Επίσης, εξετάζονται οι συνδέσεις του λιμανιού του Βόλου. Οι οριστικές μελέτες, συνολικού κόστους 1,6 εκατ. ευρώ έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης δύο ετών, ενώ ο προϋπολογισμός των έργων εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για τη σύνδεση της βιομηχανικής περιοχής Αλμυρού με το σιδηροδρομικό δίκτυο Λάρισας – Βόλου, με νέα μονή γραμμή μήκους 35 χλμ., καθώς και τη σύνδεση των ΒΙΠΕ1 και 2 και του Πορθμείου Βόλου με τη γραμμή Λάρισας-Βόλου. Ήδη ετοιμάζεται η πρόταση για χρηματοδότηση μέσω Connecting Europe Facility (CEF), ΕΣΠΑ, εθνικών πόρων.
Θεσσαλονίκη: Προσέλκυση εταιρειών
Στο προσκήνιο του ενδιαφέροντος βρίσκεται και η Θεσσαλονίκη, για την προσέλκυση μεγάλων επιχειρήσεων προκειμένου να ενωθούν με τον σιδηρόδρομο. Οι νέες επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ στο λιμάνι, διαμορφώνουν ήδη την αγορά εντείνοντας τον ανταγωνισμό. Η δυναμική της Β. Ελλάδας πυροδοτείτε μεν από τα εμπορεύματα, αλλά και από την ανάδειξη σε ενεργειακό κόμβο της ΝΑ Μεσογείου.
Η Θεσσαλονίκη αναμένεται να πρωταγωνιστήσει, καθώς το πετρέλαιο φτάνει διά θαλάσσης στα διυλιστήρια και φορτώνεται απευθείας στο τρένο με προορισμό γειτονικές χώρες, συμπληρωματικά δε θα μπορούν να βοηθήσουν τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης.
Η νέα παραλιακή χάραξη της μονής γραμμής Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη-Νέα Καρβάλη, μήκους 160 χλμ., με ταχύτητες ως 200 χλμ./ώρα, βάζει σε ράγες τον ανατολικό άξονα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Αυτή θα οριστικοποιηθεί περιβαλλοντικά, σύμφωνα με τον ΟΣΕ, εντός του 2019. Θα υπάρχει δε δυνατότητα ένταξης και δεύτερης γραμμής.
Ένα πάγιο αίτημα του Κιλκίς, η σιδηροδρομική σύνδεση της Βιομηχανικής Περιοχής Σταυροχωρίου με το δίκτυο του ΟΣΕ, εισέρχεται σε πορεία υλοποίησης, όπως διαβεβαίωσε πρόσφατα ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Γιώργος Γεωργαντάς, ενώ για την υλοποίηση του project υπήρξε δέσμευση και από τον υφυπουργό Μεταφορών κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη.
Ο βουλευτής Κιλκίς γνωστοποίησε την ένταξη του έργου της σχετικής μελέτης, ύψους 800 χιλ. ευρώ στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. “Η σύνδεση της ΒΙΠΕ με το σιδηροδρομικό δίκτυο θα βελτιώσει αισθητά
την εξυπηρέτηση της ΒΙ.ΠΕ, κάνοντας πιο εύκολη τη μεταφορά εμπορευμάτων και πρώτων υλών, θα δώσει κίνητρα για την εγκατάσταση νέων βιομηχανιών στο Κιλκίς και θα αναβαθμίσει τη θέση του Νομού μας στον εγχώριο και διεθνή ανταγωνισμό, δημιουργώντας παράλληλα νέες θέσεις εργασίας”, τονίζεται στην ανακοίνωση.
Τα εμπορεύματα
Τέλος σχετικά µε τα εμπορεύματα, όπως καταγράφεται στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο -το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα αναθεωρηθεί επί τα βελτίω για τις εμπορευματικές μεταφορές- το επίπεδο της κυκλοφορίας παραμένει χαμηλό και για το 2037, µε τη μεγαλύτερη κίνηση (κατά 50% μεγαλύτερη) να εμφανίζουν τα δρομολόγια προς Βορρά.
Υπολογίζεται ότι το μέγιστο επίπεδο κυκλοφορίας σε ολόκληρο το δίκτυο δεν θα υπερβαίνει 900 τόνους ανά ημέρα και κατεύθυνση, δηλαδή το πολύ τρεις πλήρεις αμαξοστοιχίες.
Πάντως, από την πλευρά του ΟΣΕ, στόχος είναι σε πρώτη φάση ο Οργανισμός να παράσχει την δυνατότητα στην αγορά να φτάσει στο 11% των εμπορευματικών μεταφορών μέσω του σιδηροδρόμου από το μόλις 1% που είναι σήμερα, τη στιγμή που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 15%-17%.
Άλλωστε τα εμπορεύματα θέλουν ταχύτητα, ασφάλεια και αξιοπιστία, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. Κι αυτά είναι τα μεγάλα στοιχήματα στο πλαίσιο της απελευθερωμένης πλέον σιδηροδρομικής αγοράς, προκειμένου η χώρα να εξελιχθεί σε περιφερειακό logistics hub.