Σύνταξη: tourismtoday.gr
Οι άνθρωποι αγκαλιάζουν τόσο την κληρονομιά όσο και την καινοτομία και στην γαστρονομία. Σε τρόφιμα και ποτά, αναζητούν παραδοσιακές συνταγές μαζί με νέα προϊόντα εμπνευσμένα από πολιτιστικές ρίζες, που συνδυάζουν την παράδοση με τις σύγχρονες γαστρονομικές προσεγγίσεις.
Επίσης, δίνουν προτεραιότητα στη φρεσκάδα, την προμήθεια συστατικών, τα οφέλη για την υγεία και το θρεπτικό περιεχόμενο.
Αυτό αποκαλύπτει μεταξύ άλλων η παγκόσμια μελέτη από το Innova Market Insights, σχετικά με τις 10 νέες τάσεις σε τρόφιμα και ποτά το 2025 καθώς και αυτές που έχουν εξελιχθεί κατά τη διάρκεια πολλών ετών, όπως τα φυτικής προέλευσης.
Συστατικά: Αύξηση των προτύπων
Η διαφοροποίηση των προϊόντων μέσω της ποιότητας των συστατικών αναμένεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στις αγορές προϊόντων τροφίμων και ποτών.
Οι καταναλωτές αναζητούν συστατικά με αυξημένα χαρακτηριστικά όπως οφέλη για την υγεία, διατροφή, φρεσκάδα και διάρκεια ζωής και φυσικότητα.
Υψηλότερης ποιότητας συστατικά μπορούν να βοηθήσουν τις εταιρείες να διαφοροποιηθούν. Η πρωτεΐνη αποτελεί παράδειγμα αυτής της τάσης τροφίμων καθώς η εστίαση εξελίσσεται από την περιεκτικότητα σε ποιότητα πρωτεΐνης, βιοδιαθεσιμότητα και απορρόφηση. Τα πρότυπα πρωτεΐνης έχουν αυξηθεί για να ενσωματωθούν επιπλέον οφέλη.
Η ποιότητα μπορεί επίσης να συμβαδίζει με την αξία. Η αξία έχει αυξηθεί σε σημασία ως αποτέλεσμα του πληθωρισμού μετά την πανδημία του COVID.
Οι κατασκευαστές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ενισχύουν την ποιότητα των προϊόντων και των συστατικών τους για να προσφέρουν στους καταναλωτές έναν τρόπο με συνείδηση του κόστους να απολαμβάνουν τα προϊόντα που αγαπούν, συμπεριλαμβανομένων των απολαύσεων.
Υγεία: Ευεξία ακριβείας
Η πλειονότητα των καταναλωτών είναι προορατικοί για την υγεία τους, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης της διατροφής ως εργαλείου για τη διαχείριση των προβλημάτων τους. Λένε επίσης ότι η εξατομίκευση βελτιώνει την αποτελεσματικότητα των διατροφικών σχεδίων.
Η τάση ευεξία ακριβείας συνδυάζει την εξατομίκευση με την ισορροπημένη διατροφή και την ευκολία σε λειτουργικά προϊόντα τροφίμων και ποτών.
Η εξατομίκευση, μπορεί να περιλαμβάνει προϊόντα που είναι προσαρμοσμένα στο στάδιο της ζωής, τον τρόπο ζωής, τις ανάγκες σωματικής και ψυχικής υγείας ή και το φύλο.
Η υγεία των γυναικών, η διαχείριση βάρους, η υποστήριξη της διάθεσης και η απόδοση είναι μεταξύ των βασικών τομέων ανάπτυξης στην ευεξία ακριβείας.
Γεύσεις: Άγρια επινοητικές
Οι καταναλωτές αναζητούν διασκέδαση και ενθουσιασμό στα προϊόντα τροφίμων και ποτών. Απολαμβάνουν απροσδόκητες γεύσεις, fusion κουζίνες, cobranded προϊόντα από επωνυμίες κληρονομιάς, ασυνήθιστες μορφές προϊόντων, συνδυασμούς περισσότερων του ενός τύπου και περιορισμένες εκδόσεις.
Οι καταναλωτές ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για συναρπαστικούς συνδυασμούς γεύσεων, ειδικά εκείνους για τους οποίους μαθαίνουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τα social media προσφέρουν στους καταναλωτές το απροσδόκητο. Γι’ αυτό είναι σημαντικό για τις εταιρείες να καινοτομούν με τρόπο που να ενσωματώνει τη διασκέδαση και την απόλαυση για να τους ενθουσιάσει.
Σε αυτή τη διατροφική τάση, τα επιδόρπια μπορούν να αποτελέσουν πλατφόρμα για συνδυασμό γεύσεων. Για παράδειγμα, σνακ και κύριο πιάτο, ενώ το γλυκό και το αλμυρό μπορούν να ταιριάξουν για μια νέα εμπειρία του ουρανίσκου.
Υγεία του εντέρου: Άνθηση από μέσα
Μετά την πανδημία οι άνθρωποι επικεντρώνονται ξανά στην υγεία του εντέρου. Η υγεία του πεπτικού/εντερικού συστήματος είναι ο κορυφαίος παράγοντας για τις αγορές λειτουργικών προϊόντων τροφίμων και ποτών.
Το ενδιαφέρον τους είναι επίσης υψηλό σε συστατικά που χαρακτηρίζουν την υγεία του εντέρου, συγκεκριμένα, φυτικές ίνες και πρεβιοτικά που τροφοδοτούν το μικροβίωμα.
Τα συστατικά προσαρμόζονται για να υποστηρίξουν και να βελτιστοποιήσουν το μικροβίωμα του εντέρου. Η τάση των τροφίμων γύρω από την υποστήριξη του εντέρου εξαπλώνεται σε περισσότερες κατηγορίες προϊόντων, για παράδειγμα, σνακ.
Επαναπροσδιορίζοντας τα φυτά
Τα φυτά, αυτή η κορυφαία τάση στα τρόφιμα είναι διαρκής τα τελευταία χρόνια. Όπως και με άλλες, εξελίσσεται με τις παγκόσμιες, με αυτές στον τρόπο ζωής και τις αλλαγές στον κλάδο.
Οι άνθρωποι δεν είναι 100% ικανοποιημένοι με τις σημερινές φυτικές προσφορές. Θέλουν επιλογές που είναι λιγότερο επεξεργασμένες, πιο φυσικές, έχουν καλύτερη γεύση και υφή, προσφέρουν οφέλη για την υγεία και υποστηρίζουν το περιβάλλον.
Τα συναισθήματα τους μαζί με την ανησυχία για τους κινδύνους για την υγεία από την κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων αναγκάζουν τις εταιρείες να ξανασκεφτούν την ανάπτυξη φυτικών προϊόντων.
Οι κατασκευαστές επιστρέφουν στο σχέδιο για να καινοτομήσουν με αυτόνομα φυτικά προϊόντα που δεν μιμούνται το κρέας ή τα γαλακτοκομικά και προσφέρουν απλούστερες συνθέσεις, καθαρή επισήμανση, λιγότερη επεξεργασία, καλύτερα αισθητηριακά χαρακτηριστικά και ελκυστικές τιμές. Η διαδικασία της εξέλιξης έχει ξεκινήσει.
Βιωσιμότητα: Προσαρμογή στην αλλαγή
Οι καταναλωτές γνωρίζουν πολύ ή πολύ την κλιματική κρίση και δηλώνουν ανοιχτοί σε δράσεις που σχετίζονται με το κλίμα, όπως βιώσιμες γεωργικές πρακτικές, ανθεκτικές στο κλίμα καλλιέργειες και νέες τεχνολογίες καλλιέργειας καλλιεργειών. Λένε επίσης ότι παρατηρούν ισχυρισμούς πακέτων σχετικά με την προστασία της φύσης.
Η κλιματική κρίση επηρεάζει τις εταιρείες και δημιουργεί επίσης αβεβαιότητα σχετικά με την αλυσίδα εφοδιασμού.
Οι ξηρασίες, οι πλημμύρες, τα κύματα καύσωνα και οι ασθένειες που σχετίζονται με το κλίμα δημιουργούν ελλείψεις σε ορισμένα συστατικά και τρόφιμα.
Ο αντίκτυπος στις ευαίσθητες στο κλίμα καλλιέργειες όπως το κακάο, ο καφές και το ελαιόλαδο ωθεί τις εταιρείες να καινοτομούν προς εναλλακτικές λύσεις και νέες συνθέσεις.
Ενώ οι εταιρείες μπορούν να τοποθετήσουν προϊόντα με premium τιμολόγηση, η προθυμία ή η απροθυμία των ανθρώπων να πληρώσουν θα μπορούσε να διαμορφώσει τις στρατηγικές ανάπτυξης προϊόντων και τοποθέτησης σε αυτήν την τάση τροφίμων.
Φαγητό ομορφιάς: Γευτείτε τη λάμψη
Η ομορφιά και η φυσική εμφάνιση έχουν σημασία στην υγεία του δέρματος στο πρόσωπο και στο σώμα, τα υγιή μαλλιά και άλλα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με τη φυσική εμφάνιση.
Η αντιγήρανση δεν περιορίζεται πλέον μόνο σε ηλικιωμένους καταναλωτές. Στην πραγματικότητα, οι νεότεροι καταναλωτές ενδιαφέρονται περισσότερο για τα προϊόντα αντιγήρανσης.
Από την πλευρά των συστατικών, το κολλαγόνο και οι βιταμίνες προσελκύουν την προσοχή τόσο στις εταιρείες όσο και στους καταναλωτές.
Κουλτούρα τροφίμων: Επανεφευρέθηκε η παράδοση
Η επανεφεύρεση της παράδοσης στην κουλτούρα του φαγητού που περιλαμβάνει τόσο την τιμή της αυθεντικότητας όσο και της κληρονομιάς.
Περιλαμβάνει καινοτόμα νέα προϊόντα τροφίμων και ποτών από ένα παραδοσιακό ίδρυμα. Και οι δύο προσεγγίσεις μπορούν να εκφραστούν μέσω της πολιτισμικής διαφοροποίησης ανά χώρα, περιοχή ή μικροπεριοχή, καθώς και πολιτιστική συγχώνευση.
Τα προϊόντα, τα συστατικά, οι συνταγές, τα καρυκεύματα και οι συσκευασίες μπορούν να υποστηρίξουν την παράδοση τόσο με κλασικούς όσο και με νέους τρόπους.
Φαγητό με διάθεση: Ενσυνείδητες επιλογές
Οι ανησυχίες σχετικά με την ψυχική υγεία έχουν επηρεάσει τις τάσεις καινοτομίας προϊόντων τα τελευταία χρόνια. Οι έρευνες για τις τάσεις δείχνουν ότι οι καταναλωτές ανησυχούν όλο και περισσότερο για την ψυχική και συναισθηματική τους ευημερία.
Ιδιαίτερα οι νεότερες γενιές προσπαθούν να υποστηρίξουν και να βελτιώσουν την ψυχική τους υγεία. Το στρες και το άγχος οδηγούν τις αγορές.
Παρά το έντονο και αυξανόμενο ενδιαφέρον τους για λύσεις ψυχικής υγείας, η καινοτομία σε προϊόντα για τη διάθεση, την εστίαση, τον ύπνο και άλλα οφέλη δεν έχει αναπτυχθεί ελάχιστα.
Οι ευκαιρίες καινοτομίας για τη στόχευση της ψυχικής υγείας μπορούν να ενσωματώσουν βιταμίνες, μέταλλα, λειτουργικά συστατικά, μανιτάρια και άλλα συστατικά που σχετίζονται με οφέλη για την ψυχική υγεία.
AI: Από byte σε bites
Οι επωνυμίες αρχίζουν να ξεκλειδώνουν την πλήρη ισχύ της τεχνητής νοημοσύνης. Μετακινούνται από άπειρες δυνατότητες σε συγκεκριμένες εφαρμογές που εξυψώνουν τις εμπειρίες.
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αυξάνεται σε χρήση ως εργαλείο για την επιτάχυνση της καινοτομίας προϊόντων, τον εντοπισμό συστατικών, την ανάπτυξη συνθέσεων προϊόντων, τη δημιουργία γεύσεων, την αυτοματοποίηση της παραγωγής, την προστασία της ασφάλειας των τροφίμων και την υποστήριξη της βιωσιμότητας.