της Εύας Οικονομάκη
Ταχύτητα ανεβάζει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), με την αξιοποίηση των λιμανιών που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του να μπαίνει σε πρώτο πλάνο, μαγνητίζοντας το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαγωνισμοί για τους λιμένες της Αλεξανδρούπολης και του Ηρακλείου Κρήτης, ενώ μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει και η αντίστοιχη διαδικασία για το λιμάνι του Βόλου.
Το λιμάνι του Βόλου
Μέσα στο προσεχές διάστημα εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του λιμανιού του Βόλου, με το Ταμείο λίγες ημέρες πριν να ανακοινώνει την έναρξη της σχετικής διαδικασίας, με την ανάρτηση των όρων που θα διέπουν τον διεθνή διαγωνισμό για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Βόλου.
Η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. Α.Ε. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062, ενώ οι κύριες δραστηριότητες της εταιρείας περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο και υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις, με την α’ φάση, εκείνη της εκδήλωσης ενδιαφέροντος να αναμένεται να εκκινήσει το αμέσως επόμενο διάστημα.
Οι σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης του συγκεκριμένου λιμανιού, που σχετίζονται με τη θέση του στο κέντρο της ηπειρωτικής χώρας και στην ευρύτερη περιοχή, έχουν προσελκύσει κατά καιρούς το ενδιαφέρον ελληνικών και ξένων εταιρειών, οι οποίες κοιτάζουν θετικά την τοποθέτησή τους στον Βόλο.
Εκτός από το γεγονός ότι το λιμάνι διατηρεί εδώ και χρόνια μια θέση μεταξύ των πέντε ελληνικών λιμένων με τη μεγαλύτερη διακίνηση εμπορευμάτων, πρόκειται για ένα από τα λιμάνια που ενισχύουν σταδιακά τη θέση τους στον χώρο της κρουαζιέρας.
Το λιμάνι του Ηρακλείου
Μέσα στο α’ τρίμηνο του 2023 τοποθετείται η συνέχιση του διαγωνισμού για το λιμάνι της Κρήτης, με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών να μπαίνει στην τελική ευθεία.
Η γεωστρατηγική θέση του κρητικού λιμανιού στο κέντρο της νοτιοανατολικής Μεσογείου, οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε αυτό, η δυνατότητα ανάπτυξης μικρού διαμετακομιστικού κέντρου εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και η καθιέρωσή του τα τελευταία χρόνια σε λιμένα εκκίνησης (home porting) για την κρουαζιέρα αποτελούν μαγνήτη για τους επενδυτές, οι οποίοι επιθυμούν να αξιοποιήσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματά του, ενισχύοντας παράλληλα τη δική τους παρουσία.
Υπενθυμίζεται ότι στην επόμενη φάση για τη διεκδίκηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (67% κατ’ ελάχιστον) του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου έχουν περάσει η Olete Limited, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p.A. – Μινωικές Γραμμές Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία, η κοινοπραξία Portek International Private Limited – GPH Cruise Port Finance LTD, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε. – Attica Grοup, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – Aviareps Ελλάς Α.Ε., η κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε. – Goldenstep Shipping Limited, η ΟΛΘ Α.Ε. και η κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ Α.Ε. – JCC S.A.L.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Μέσα στο επόμενο διάστημα ξεκινά, την ίδια στιγμή, η διαδικασία αξιολόγησης των δύο προσφορών που κατατέθηκαν στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης.
Το «παρών» στον διαγωνισμό έδωσαν η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – Europortσ-EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Liberty Port Holdings Μονοπρόσωπη Α.Ε., θυγατρική της Quintana Infrastructure and Development.
Τα λιμάνια Καβάλας και Ηγουμενίτσας
Σημειώνεται ότι τον προηγούμενο Μάιο το ΤΑΙΠΕΔ ανέδειξε ως προτιμητέο επενδυτή για το λιμάνι της Καβάλας την κοινοπραξία «International Port Investments Kavala», η οποία απέκτησε το δικαίωμα χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β’.
Μάλιστα, μόλις πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, με την κοινοπραξία που απαρτίζεται από τις Grimaldi Euromed S.p.A. – Mινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε. & Επενδυτική Κατασκευαστική Εμπορική και Βιομηχανική Α.Ε. να ανακηρύσσεται προτιμητέος επενδυτής για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας έναντι 84 εκατ. ευρώ.