«Η βιωσιμότητα στον τουρισμό είναι αναγκαιότητα, δεν είναι πολυτέλεια. Σχεδιάζουμε μαζί τη νέα τουριστική στρατηγική της Ευρώπης».
Αυτό, υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας, ως κεντρικός ομιλητής στο ετήσιο συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).

Ο κ. Τζιτζικώστας απευθυνόμενος στους ανθρώπους του ελληνικού τουρισμού περιέγραψε τη νέα στρατηγική για τον ευρωπαϊκό τουρισμό, που ήδη εκπονεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναδεικνύοντας τα οφέλη για τον ελληνικό τουρισμό και την προοπτική προσαρμογής της «Εθνικής Στρατηγικής για τον Τουρισμό 2030» στα νέα δεδομένα.

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος επισήμανε ότι «για την Ελλάδα ο τουρισμός είναι τομέας αιχμής, καθώς η Ελλάδα είναι στους δέκα κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως και στους πέντε κορυφαίους προορισμούς για τους Ευρωπαίους τουρίστες. Το 2023 υποδεχθήκαμε αριθμό – ρεκόρ επισκεπτών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα ρεκόρ είναι αυτοσκοπός. Εξάλλου, ο Τουρισμός αποτελεί ίσως τον πιο σημαντικό παραγωγικό τομέα στην Ελλάδα, καθώς δεν έρχεται σε σύγκρουση με άλλους κλάδους της οικονομίας, και παράλληλα ίσως το πιο πετυχημένο και ανθεκτικό πεδίο επιχειρηματικής δράσης μαζί με τη ναυτιλία στην Ελλάδα. Είναι βασικός τομέας της ελληνικής οικονομίας, που αποφέρει οφέλη για πάρα πολλούς, για τη χώρα, τις επιχειρήσεις, τους πολίτες και τους άλλους κλάδους της οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων τόσο της ναυτιλίας όσο των μεταφορών.

Δίνει υπεραξία σε τομείς όπως η αγροδιατροφή, η μεταποίηση, το εμπόριο, η ενέργεια αλλά και οι επιχειρήσεις τεχνολογίας. Συνεισφέροντας έτσι, άμεσα και έμμεσα σχεδόν το 30% του ΑΕΠ της χώρας. Και μπορούμε να είμαστε όλοι υπερήφανοι για όσα έχουμε επιτύχει όλα αυτά τα χρόνια στον τουρισμό στην Ελλάδα, διότι τα πετύχαμε με τη σκληρή δουλειά όσων εργάζονται για τον τομέα.

Και ταυτόχρονα πιστεύω πως μπορούμε να σκεφτόμαστε ότι όλα αυτά δεν είναι το ταβάνι μας, αλλά το σημείο εκκίνησης για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη. Γι’ αυτό ήρθε η ώρα να χαράξουμε ένα νέο μέλλον για τον τουρισμό, προκειμένου να επωφεληθεί η Ελλάδα και τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ, μέσα από μία σύγχρονη και βιώσιμη ευρωπαϊκή στρατηγική, πάνω στην οποία αυτή τη στιγμή δουλεύουμε εντατικά».

Ο κ. Τζιτζικωστας τόνισε πως οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ευρωπαϊκός και ο ελληνικός τουρισμός είναι κοινές. Από τη βιωσιμότητα και την ισόρροπη ανάπτυξη με την ταυτόχρονη προστασία του περιβάλλοντος και της κληρονομιάς, μέχρι την αξιοποίηση των ωφελειών από την τουριστική ανάπτυξη στις τοπικές κοινωνίες, την ελκυστικότητα των θέσεων εργασίας και την ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων στον τουρισμό.

Μάλιστα υπογράμμισε ότι «η μετάβαση του τουρισμού στη βιωσιμότητα είναι αναγκαιότητα κι όχι πολυτέλεια», κάτι που επιβεβαιώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στη δεύτερη συνάντηση του Rhodos Forum, της συμμαχίας των δέκα κορυφαίων ευρωπαϊκών ενώσεων από όλους τους κλάδους του τουρισμού, οι οποίες ενώνουν τις δυνάμεις τους για τη βιωσιμότητα, υπογράφοντας σχετική Διακήρυξη. Μάλιστα, ο Ευρωπαίος Επίτροπος εξήρε την παγκόσμια πρωτιά της Ελλάδας, που το Υπουργείο Τουρισμού, σε συνεργασία με το Ξενοδοχειακό και το Τεχνικό Επιμελητήριο ανακοίνωσαν και προωθούν ένα νέο εθνικό σύστημα κατάταξης ξενοδοχείων με κριτήρια βιωσιμότητας, αλλά και την πρωτοβουλία αυτορρύθμισης του τουριστικού τομέα που ανέλαβε ο ΣΕΤΕ.

Επίσης, ειδική αναφορά έκανε ο κ. Τζιτζικώστας και στην ανάγκη για ισόρροπη ανάπτυξη των τουριστικών προορισμών, ειδικά στην Ελλάδα, όπου όπως υπογράμμισε «από τις 13 Περιφέρειες της χώρας, οι πέντε εισπράττουν σχεδόν το 90% των εσόδων μέσα σε πέντε μήνες. Χρειαζόμαστε ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια στη χρονική και χωρική διασπορά του τουριστικού μας μοντέλου ανάπτυξης αν και τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές δράσεις προς σε αυτήν την κατεύθυνση».

Οι τέσσερις προκλήσεις πάνω στις οποίες βασίζεται και καλείται να δώσει απαντήσεις η νέα στρατηγική για τον ευρωπαϊκό τουρισμό είναι η κλιματική κρίση, ο ισορροπημένος τουρισμός, η ψηφιακή καινοτομία και το ανθρώπινο κεφάλαιο. Σε όλα αυτά η νέα στρατηγική δίνει λύσεις, μέσα από τη διαμόρφωση ενός πλαισίου πρωτοβουλιών και συγκεκριμένων δράσεων, που θα εφαρμοστούν το επόμενο διάστημα στην Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη.

Προκειμένου οι στόχοι να επιτευχθούν, ο Ευρωπαίος Επίτροπος υπογράμμισε ότι ήδη η Επιτροπή εργάζεται για την υποστήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του τουρισμού, για τη δημιουργία και την ισχυροποίηση των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών και για την οικοδόμηση μιας ενιαίας στρατηγικής μάρκετινγκ, ώστε αφενός να προσεγγίσει ο ευρωπαϊκός τουρισμός τις νέες διεθνείς αγορές και να προβληθεί η προστιθέμενη αξία του ευρωπαϊκού τουρισμού, καθώς η Ευρώπη αποτελεί έναν προορισμό μοναδικό, ασφαλή και με τεράστια γκάμα επιλογών.

Ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι βασικός του στόχος είναι η οικονομική επιτυχία του τουρισμού, ελληνικού και ευρωπαϊκού, να μεταφράζεται σε πραγματικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. «Γιατί σήμερα χάνουμε έσοδα από διεθνείς πλατφόρμες. Γιατί οι κάτοικοι των πιο δημοφιλών προορισμών αντιμετωπίζουν αυξανόμενα κόστη στέγασης και υπηρεσιών. Γιατί καταγράφονται ελλείψεις ακόμα και στην τροφοδοσία. Γι’ αυτό η απάντησή μας πρέπει να είναι ξεκάθαρη:
-Ισχυρή νομοθεσία που διασφαλίζει το δίκαιο ανταγωνισμό και τη διαφάνεια για τους φορείς του τουρισμού.
-Ενδυνάμωση των τοπικών επιχειρήσεων για να επενδύσουν σε βιώσιμα έργα.
-Προώθηση των περιφερειακών προϊόντων και υπηρεσιών.
-Ενεργή συμμετοχή όλων των φορέων του τουρισμού, μαζί με τις τοπικές κοινωνίες για την αντιμετώπιση όλων των ζητημάτων, για να μένουν τα έσοδα στις τοπικές κοινωνίες, να διατηρούνται οι παραδόσεις, να βελτιώνεται διαρκώς η ποιότητα ζωής για όλους τους πολίτες», επισήμανε.

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος αναφέρθηκε σε τρεις κομβικές πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει το επόμενο διάστημα η ΕΕ και έχουν να κάνουν με τα ενιαία εισιτήρια και στα χερσαία μεταφορικά μέσα για τα διασυνοριακά ταξίδια, με την ενίσχυση των δικαιωμάτων των επιβατών και με την απλοποίηση των διαδικασιών ενοικίασης αυτοκινήτων. «Πρέπει να κάνουμε αυτά τα μεγάλα βήματα και για τον τουρισμό και για τις μεταφορές», σημείωσε.

«Όλοι εσείς, οι άνθρωποι του τουρισμού, ειδικά τα τελευταία χρόνια, αντέξατε πολλά: Την πανδημία, γεωπολιτικές προκλήσεις, επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής… Όμως κάθε φορά σταθήκατε όρθιοι, βγήκατε πιο ισχυροί και πιο αποτελεσματικοί. Η επιτυχία της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού οφείλεται αναμφίβολα στην ομορφιά των τοπίων, των νησιών των ιστορικών μνημείων μας. Αυτή είναι η βάση, αλλά η επιτυχία είναι αποτέλεσμα και της σκληρής δουλειάς των ανθρώπων του τουρισμού, από τους ξεναγούς, τους οδηγούς και τους σερβιτόρους, μέχρι τους ξενοδόχους, τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και τους μεταφορείς. Και είμαι πραγματικά περήφανος για όλους αυτούς τους ανθρώπους.

Είμαι περήφανος για τις πολύ υψηλής ποιότητας υπηρεσίες που παρέχει στους επισκέπτες η Ελλάδα. Ο τουριστικός τομέας της Ελλάδας, ο τουριστικός τομέας της Ευρώπης, όχι μόνο άντεξε, αλλά είναι γεμάτος προοπτική, γεμάτος νέες δυνατότητες και ευκαιρίες. Κοιτώντας μπροστά, θέλω να συνεργαστούμε στενά, ώστε κάθε ταξίδι στην Ευρώπη και εντός της Ευρώπης να αναδεικνύει τους προορισμούς μας ως βιώσιμους, να κάνει τις επιχειρήσεις μας πιο εξωστρεφείς και τις τοπικές κοινωνίες πιο ισχυρές, να αφήνει τους επισκέπτες μας ικανοποιημένους προκειμένου να θέλουν να επιστρέψουν. Η Ελλάδα θα είναι στην πρώτη γραμμή στον τουρισμό, με κεντρικό ρόλο στη στρατηγική μας για τον τουρισμό σε όλη την Ευρώπη», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας.

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος ανακοίνωσε μάλιστα ότι το επόμενο διάστημα θα συνεργαστεί με όλους τους φορείς του ευρωπαϊκού τουρισμού και τους εθνικούς φορείς τουρισμού των κρατών μελών, ώστε από κοινού να σχεδιάσουν και να εξειδικεύσουν τη νέα στρατηγική για τον τουρισμό της Ευρώπης.