Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (Iata) και το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με αυξημένες χρεώσεις και αύξηση των ναύλων χθες, με τα αεροδρόμια να κατηγορούν την Iata για δημοσίευση «ανακριβών και παραπλανητικών» πληροφοριών.

Η Iata δημοσίευσε στοιχεία που υποδηλώνουν ότι οι αεροπορικοί ναύλοι στην Ευρώπη «υποχωρούν από τον πληθωρισμό» παρόλο που οι μέσοι ναύλοι τον Ιούνιο ήταν 16% υψηλότεροι από ό,τι το 2019.

Επισήμανε ότι ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτή στην ΕΕ ήταν 20% υψηλότερος σε σχέση με το 2019 τον Ιούνιο.

Ο γενικός διευθυντής της Iata, Willie Walsh, υποστήριξε: «Η ανταγωνιστικότητα της αγοράς αεροπορικών μεταφορών της Ευρώπης συγκρατεί τον πληθωρισμό των αεροπορικών ναύλων τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες κάτω από την άνοδο του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή.

«Λαμβάνοντας υπόψη την ακραία αστάθεια των τιμών των καυσίμων αεροσκαφών και τις αυξήσεις στους μισθούς, αυτό είναι ένα σημαντικό επίτευγμα και έρχεται σε αντίθεση με τις συνεχώς αυξανόμενες χρεώσεις που πιέζουν οι προμηθευτές υποδομών μας».

Η Iata σημείωσε ότι η ΥΠΑ του Ηνωμένου Βασιλείου ενέκρινε πρόσφατα μια σημαντική αύξηση στις χρεώσεις του Heathrow και μια αύξηση 26% στις τιμές του βρετανικού οργανισμού ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας NATS, ενώ στο αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ «χορηγήθηκε αύξηση 37%.

Ωστόσο, η ACI Europe απάντησε με «ανεξάρτητα και έγκυρα στοιχεία» που δείχνουν ότι οι ναύλοι αυξήθηκαν κατά 38% το 2019 κατά τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής Ιουλίου – Σεπτεμβρίου, σχεδόν διπλάσια από την αύξηση των μέσων τιμών καταναλωτή.

Η ένωση ανέφερε ότι οι ναύλοι τον Οκτώβριο ήταν ακόμη υψηλότεροι στο 47% σε σχέση με το 2019.

Απέσπασε επίσης τον ισχυρισμό ότι τα αεροπορικά τέλη αυξάνονται συνεχώς πάνω από τον πληθωρισμό, υποδηλώνοντας ότι η Iata «στηρίζεται σε ελαττωματικά δεδομένα από δύο μόνο αεροδρόμια».

Η ACI Europe επέμεινε: «Τα αεροπορικά τέλη στην Ευρώπη φέτος αυξήθηκαν κατά 13,6%, πολύ κάτω από τις πληθωριστικές πιέσεις που πλήττουν τα αεροδρόμια, πόσο μάλλον τα αεροπορικά εισιτήρια».

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe, κατηγόρησε την Iata για δημοσίευση «ανακριβών και παραπλανητικών δεδομένων» και είπε: «Είναι κρίσιμο να ξεκαθαρίσουμε τα δεδομένα.

«Οι αεροπορικές εταιρείες όχι μόνο μπόρεσαν να αντανακλούν τις πληθωριστικές πιέσεις σε αυτά που χρεώνουν, αλλά μπόρεσαν να ασκήσουν σημαντική τιμολογιακή ισχύ χάρη στις πιέσεις της προσφοράς και την πειθαρχία της χωρητικότητας. Καλό για αυτούς.

«Αντίθετα, πολλά αεροδρόμια δεν έχουν ακόμη αντικατοπτρίσει πλήρως τις πληθωριστικές πιέσεις στις χρεώσεις των χρηστών τους, με τις ρυθμιστικές αρχές να αγνοούν συχνά αυτές τις πιέσεις και πώς το χρέος που συσσωρεύεται μέσω του Covid βλάπτει τις επενδύσεις».

Ο Jankovec υποστήριξε: «Η αγορά έχει αλλάξει δομικά μέσω της πανδημίας και της ανάκαμψης, και είναι πολύ σημαντικό οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι ρυθμιστικές αρχές να δουν μέσα από αυτές τις αλλαγές.

«Η επιτάχυνση της ενοποίησης των αεροπορικών εταιρειών σε συνδυασμό με τα αεροδρόμια που φθάνουν τα όρια χωρητικότητας θα αμφισβητήσει την ενιαία ευρωπαϊκή αεροπορική αγορά και την αεροπορική μας συνδεσιμότητα».