Σύνταξη tourismtoday.gr
Τα σοβαρά ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας θα συνεχίσουν να επηρεάζουν την απόδοση στις αεροπορικές εταιρείες μέχρι το 2025, προειδοποίησε η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).
Αυτό θα αυξήσει το κόστος και θα περιορίσει την ανάπτυξη, ιδίως λόγω της απότομης πτώσης των παραδόσεων αεροσκαφών από το ανώτατο όριο των 1.813 το 2018 σε 1.254 φέτος, έλλειμμα 30% σε σχέση με αυτό που είχε προβλεφθεί για το 2024.
- Οι παραδόσεις προβλέπεται να ανέλθουν σε 1.802 το 2025, πολύ χαμηλότερες από τις προηγούμενες προσδοκίες για 2.293, με περαιτέρω αναθεωρήσεις προς τα κάτω «που θεωρούνται ευρέως ως αρκετά πιθανές».
- Το ανεκτέλεστο για νέα αεροσκάφη έχει φτάσει στο ιστορικό υψηλό των 17.000. Με τις τρέχουσες τιμές παράδοσης, αυτό θα χρειαζόταν 14 χρόνια για να εκπληρωθεί, διπλάσιο από τον μέσο όρο για την περίοδο 2013-19.
Τριπλό πλήγμα στα έσοδα
Όπως υπογραμμίζει ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA, «τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας απογοητεύουν κάθε αεροπορική εταιρεία με τριπλό πλήγμα στα έσοδα, το κόστος και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις.
Οι συντελεστές φορτίου βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εάν είχαμε περισσότερα αεροσκάφη θα μπορούσαν να αναπτυχθούν επικερδώς, επομένως τα έσοδά μας διακυβεύονται».
Ο γερασμένος στόλος
Τονίζει δε ότι «ο γερασμένος στόλος που χρησιμοποιούν οι αεροπορικές εταιρείες έχει υψηλότερο κόστος συντήρησης, καίει περισσότερα καύσιμα και χρειάζεται περισσότερο κεφάλαιο για να συνεχίσει να πετάει.
Και, επιπλέον, οι τιμές χρηματοδοτικής μίσθωσης έχουν αυξηθεί περισσότερο καθώς ο ανταγωνισμός μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών ενέτεινε τον αγώνα για να βρεθεί κάθε δυνατός τρόπος για την επέκταση της χωρητικότητας».
Η IATA εκτιμά ότι η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου έχει αυξηθεί σε ρεκόρ 14,8 ετών, από τον μέσο όρο των 13,6 ετών για την περίοδο 1990-2024.
Ο επικεφαλής επεσήμανε πως «αυτή είναι μια περίοδος που οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να διορθώσουν τους ισολογισμούς τους μετά την πανδημία, αλλά η πρόοδος ουσιαστικά περιορίζεται από ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας που πρέπει να επιλύσουν οι κατασκευαστές».
Εξέφρασε επίσης ανησυχία για τους «απογοητευτικά αργούς» όγκους βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) που παράγονται. Αντιπροσωπεύουν μόλις το 0,3% της παγκόσμιας παραγωγής καυσίμου αεροσκαφών και το 11% των παγκόσμιων ανανεώσιμων καυσίμων φέτος.