του ΧΑΡΗ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗ
Εν μέσω έντονου παρασκηνίου και ενός σήριαλ με την εγγυητική επιστολή της αναδόχου κοινοπραξίας υπεγράφη χθες η σύμβαση πώλησης του 67% του ΟΛΘ έναντι συνολικού τιμήματος 231,926 εκατ. ευρώ στην South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Limited.
Πρόκειται για την εταιρεία που σύστησε η ένωση του προτιμητέου επενδυτή «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», «Belterra Investments Ltd.» και «Terminal Link SAS».
Την ίδια ώρα ακούγεται έντονα στην αγορά ότι η κοινοπραξία εντός ενός μηνός θα προσκομίσει νέα εγγυητική επιστολή από αυστριακή τράπεζα η οποία λέγεται ότι ελέγχεται από ρωσικά κεφάλαια.
Κοινός τόπος είναι ότι την υπογραφή της συμφωνίας επιδίωκε εμφανώς τα Μέγαρο Μαξίμου παρά τις έντονες αντιρρήσεις της αμερικανικής πλευράς η οποία έφερε αντιρρήσεις για την πραγμάτωση του deal.
Ακούγεται επίσης ότι στην ίδια οδό κινήθηκαν και ορισμένα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ τα οποία κατηγορήθηκαν εμμέσως πλην σαφώς για προσωπική ατζέντα.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες συμφωνήθηκε χθες στον Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης -που το απαρτίζουν 11 συναρμόδιοι γ. γ. υπουργείων- το τελικό σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος για το Ελληνικό.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές στόχος του Μαξίμου είναι μέχρι σήμερα το μεσημέρι να έχουν ληφθεί οι υπογραφές των υπουργών Πολιτισμού, Ενέργειας και Περιβάλλοντος κας Λυδίας Κονιόρδου, Γιώργου Σταθάκη, του αναπληρωτή υπουργού κ. Σωκράτη Φάμελου και της υφυπουργού Οικονομικών κας Κατερίνας Παπανάτσιου, ούτως ώστε να υποβληθεί στις 28 Δεκεμβρίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που καταγράφεται στο επικαιροποιημένο μνημόνιο η συναλλαγή οφείλει να ολοκληρωθεί οικονομικά τον Ιούνιο του 2018 ούτως ώστε η Ελληνικό Α.Ε. να μετιβαστεί στην ανάδοχο κοινοπραξία υπό την σκέπη της Lamda Development.
ΟΛΘ
Η σύμβαση αγοραπωλησίας του 67% των μετοχών του ΟΛΘ υπογράφηκε χθες μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ εκκρεμεί η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η σύμβαση παραχώρησης θα επικυρωθεί από τη Βουλή και εκτιμάται ότι εντός του πρώτου τριμήνου του 2018 θα έχει ολοκληρωθεί η συναλλαγή.
Από πλευράς του ΤΑΙΠΕΔ τη συμφωνία αγοραπωλησίας (SPA) υπέγραψε ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Άρης Ξενόφος, ενώ εκ μέρους των επενδυτών, ο κ. Σωτήρης Θεοφάνης, Συντονιστής της κοινοπραξίας DIEP GmbH – Terminal Link SAS – BELTERRA Investments Ltd και Μέλος ΔΣ της South East Gateway Thessaloniki (SEGT) Ltd και ο κ. Boris Wenzel, Διευθύνων Σύμβουλος της Terminal Link SAS.
Υπογραμμίζεται ότι η υπογραφή έγινε παρουσία του Πρέσβη της Γαλλίας, κ. Christophe Chantepy, του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή, του Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Στέργιου Πιτσιόρλα και του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Νεκτάριου Σαντορινιού. Την Πρεσβεία της Γερμανίας στην Ελλάδα, εκπροσώπησε ο Δρ. Martin Schurig, Επικεφαλής της Οικονομικής Διεύθυνσης της Πρεσβείας.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ «Με την εξέλιξη αυτή επιτυγχάνεται, με απόλυτη επιτυχία, ένα ακόμα σημαντικό ορόσημο του προγράμματος διαχείρισης και αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων ευθύνης του Ταμείου, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας και της χώρας συνολικά».
Η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων την προσφορά των 231,926 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών της ΟΛΘ Α.Ε.), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2051.
Ο Πρέσβης της Γαλλίας στην Ελλάδα, κ. Κριστόφ Σαντεπύ, απεύθυνε χαιρετισμό στα ελληνικά, λέγοντας μεταξύ άλλων: «Η Ελλάδα αφήνει πίσω της τα χρόνια της κρίσης και ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία. Οι επενδυτές στρέφονται πάλι στη χώρα και αυτό το διαπιστώνουμε και στην Πρεσβεία». Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του αναφορικά με τον ΟΛΘ τόνισε ότι είναι μια αξιοσημείωτη ιδιωτικοποίηση για την πόλη της Θεσσαλονίκης, καθώς θα επιφέρει ανάπτυξη λόγω των σημαντικών επενδύσεων που θα πραγματοποιηθούν.
Ο υπουργός Ναυτιλίας, κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής δήλωσε ότι μαζί με τον υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Στέργιο Πιτσιόρλα είχαν επιφορτιστεί από πλευράς κυβέρνησης την υλοποίηση αυτή της επένδυσης, τονίζοντας ότι επιθυμία όλων ήταν να έχει ευρωπαϊκό χαρακτήρα και να είναι δημιουργική η σχέση επενδυτών – εργαζομένων – πόλης , κάτι που το πετύχαμε.
Ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Άρης Ξενόφος υπογράμμισε ότι ανοίγει ένας νέος κύκλος ανάπτυξης για το λιμάνι, την Θεσσαλονίκη, την Κεντρική Μακεδονία, ένας νέος κύκλος προοπτικής για τους εργαζόμενους. Τόνισε την δέσμευση της κοινοπραξίας για επενδύσεις και άνοδο της εμπορικής κίνησης, επισημαίνοντας ότι ενισχύεται η Ελλάδα ως ευρωπαϊκή πύλη του εμπορίου και της κρουαζιέρας.
Ο κ. Μπόρις Βένζελ, Διευθύνων Σύμβουλος της Terminal Link επισήμανε από την πλευρά των επενδυτών την δέσμευση της κοινοπραξίας να φέρει στον ΟΛΘ πολλά από την πολυσχιδή και διεθνή της εμπειρία, σημειώνοντας ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι ένα εξαιρετικό περιουσιακό στοιχείο.
Ο κ. Σωτήρης Θεοφάνης, συντονιστής της κοινοπραξίας από την πλευρά του δήλωσε ότι οι επενδυτές είναι πεπεισμένοι για την αξία και τη σπουδαιότητα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, για το εύρος των επενδύσεων που θα πραγματοποιηθούν και νωρίτερα από τις συμβατικές υποχρεώσεις και σημείωσε ότι σε 1-2 χρόνια θα έχει δικαιωθεί η προσπάθειά τους.