του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Ούριος άνεμος αρχίζει να πνέει για τις μαρίνες της χώρας. Την ίδια ώρα που ολοκληρώνεται εντός των προσεχών ημερών η μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση του Ταμείου επιταχύνει τις διαδικασίες αξιοποίησης μαρινών που έχουν περιέλθει στην κατοχή της.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες εντός του πρώτου τριμήνου του 2020 αναμένεται από το Ταμείο ο διαγωνισμός για τη μαρίνα Ρόδου. Επίσης έχει καταρτιστεί και σύντομα θα υποβληθεί στα αρμόδια υπουργεία (τουρισμού και περιβάλλοντος) για έγκριση και μετά σε δημόσια διαβούλευση, η ΣΜΠΕ (Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) για τη μαρίνα Θεσσαλονίκης.

Έως αρχές Δεκεμβρίου να γίνει το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής για τη Μαρίνα Χίου. Ο χώρος της μαρίνας όπου υπήρχαν εγκαταλελειμμένα σκάφη, άδειασε. Ακόμη αναμένεται το οικονομικό κλείσιμο στης συναλλαγής αρχές του νέου έτους για τη Μαρίνα Αλίμου.

Εκκρεμεί να ολοκληρωθεί από πλευράς του επενδυτή η συμφωνία με τις τράπεζες για το χρηματοδοτικό πρόγραμμα του έργου.

Υπενθυμίζεται ότι η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, θυγατρική του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, πλειοδότησε στη διαδικασία ηλεκτρονικής δημοπρασίας (e-Auction) που πραγματοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ, μέσω της οποίας παραχωρείται το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης της μαρίνας Αλίμου για περίοδο 40 ετών.

Το τίμημα διαμορφώθηκε στα 57,5 εκατ. ευρώ, σημαντικά υψηλότερα από τις εκτιμήσεις των συμβούλων της διαδικασίας, με την αποτίμηση για την παραχώρηση του asset να τοποθετείται στα επίπεδα των 55 εκατ. ευρώ.

Εν τω μεταξύ σε φάση ωρίμανσης και θα ακολουθήσουν αργότερα οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τις μαρίνες Ζακύνθου, Αργοστολίου και Μυκόνου.

Πρόσκληση ενδιαφέροντος για να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση της μαρίνας Ιτέας δημοσίευσε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση το ΤΑΙΠΕΔ προσκαλεί τα ενδιαφερόμενα μέρη να υποβάλουν Εκδηλώσεις Ενδιαφέροντος (οι «ΕΕ») για να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση υπηρεσιών λειτουργίας λιμένων (υπηρεσίες ελλιμενισμού και άλλες υπηρεσίες) και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των κινητών και/ή ακινήτων περιουσιακών στοιχείων εντός της χερσαίας και/ή της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας Ιτέας, για περίοδο κατ’ ελάχιστο 35 ετών.

Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι τη Μαρίνα Ιτέας, αναμένεται να διεκδικήσει, ο επιχειρηματίας κ. Θεόφιλος Τζαβάρας.

Ο κ. Τζαβάρας ήταν από τους πρώτους που συμμετείχαν στην κατασκευή σηράγγων στην Ελλάδα, στην υποδοχή του Μετροπόντικα, αλλά και στο σχήμα το οποίο διεκδίκησε το Καζίνο του Φλοίσβου.

Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: στη φάση προεπιλογής και στη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών.

Η μαρίνα Ιτέας βρίσκεται στην Ιτέα Φωκίδος, στη θέση «Μαρίνα» του κόλπου της Ιτέας, εντός των ορίων του τέως δήμου Ιτέας. Η θαλάσσια ζώνη της μαρίνας καταλαμβάνει επιφάνεια της τάξεως των 26.000 τ.μ. κι έχει δυνατότητες ελλιμενισμού 147 σκαφών μικρού και μεσαίου μεγέθους.

Προβλέπονται επίσης 60 θέσεις σκαφών στη χερσαία ζώνη. Η εγκατάσταση είναι ολοκληρωμένη ως προς τα λιμενικά έργα, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι χερσαίες υποδομές. Η χερσαία επιφάνεια της μαρίνας καλύπτει έκταση της τάξεως των 24.700 τ.μ.

Σήμερα, η μαρίνα Ιτέας είναι λειτουργική και φιλοξενεί μικρό αριθμό σκαφών αναψυχής.

Σημειώνεται εδώ ότι προτεραιότητα και του υπουργείου Τουρισμού αποτελεί η αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου μαρινών, για την ενίσχυση του αποτυπώματος της χώρας σε αυτές τις υποδομές και στην υψηλή κατηγορία του τουρισμού με σκάφη αναψυχής έναντι και των ανταγωνιστριών χωρών.

Μαρίνα Χίου

Η παραχώρηση της μαρίνας θα γίνει για 40 χρόνια στην εταιρεία ειδικού σκοπού «Μαρίνα Χίου Α.Ε.». Η εταιρεία συστάθηκε από τις επιχειρήσεις 1. Avlum Enterprises Company Ltd, 2. Ιωάννης και Ηλίας Δ. Τέφας Ναυπηγοπλαστική ΑΕΒΕ, 3. Κλεοπάτρα Μαρίνα Α.Ε. και 4. Τουριστικός Λιμένας Πρέβεζας Α.Ε. Εκ μέρους του ελληνικού Δημοσίου τη σύμβαση υπέγραψε ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος, ενώ από την πλευρά των επενδυτών, οι επικεφαλής των εταιρειών που απαρτίζουν το επενδυτικό σχήμα. Παρών στην εκδήλωση υπογραφής ήταν και ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος.

Το τίμημα της παραχώρησης, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, διαμορφώνεται σε τουλάχιστον 6,21 εκατ. ευρώ. Αποτελείται από εφάπαξ τίμημα 600.000 ευρώ και ετήσια αμοιβή παραχώρησης πλέον ποσοστού επί των ετήσιων εσόδων της μαρίνας. Η μαρίνα της Χίου κατασκευάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και παρέμενε μέχρι σήμερα μη λειτουργική και αναξιοποίητη. Βρίσκεται σε απόσταση 2,5 χλμ. από το κέντρο της πόλης της Χίου όπως και σε απόσταση περίπου 6 χλμ. από το αεροδρόμιο του νησιού.

Η Μαρίνα Χίου Α.Ε., σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται να υλοποιήσει εντός της επόμενης 4ετίας μια σειρά από επενδύσεις με στόχο τον εκσυγχρονισμό της μαρίνας, έτσι ώστε να καταστεί λειτουργική και ταυτόχρονα να αναβαθμιστεί η συνολική εικόνα της ευρύτερης περιοχής. Στην πλήρη ανάπτυξή της, η μαρίνα θα προσφέρει 180 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη αναψυχής μήκους μέχρι 25 μέτρα και έως 6.900 τ.μ. στεγασμένων εγκαταστάσεων για χρήσεις τουρισμού – αναψυχής.

Στο πλαίσιο των επενδύσεων προβλέπεται η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, η καθαίρεση του υφάλου στην είσοδο της μαρίνας, η τοποθέτηση μόνιμων αγκυροβολίων, δεστρών και πυργίσκων παροχών στα σκάφη, καθώς και η κατασκευή όλων των αναγκαίων κτιριακών υποδομών και των λοιπών διαμορφώσεων στη χερσαία ζώνη, με κυριότερη τη διαμόρφωση του εσωτερικού οδικού δικτύου και της εισόδου καθώς και των θέσεων στάθμευσης.

Τέλος σύμφωνα με γνώστες της αγοράς για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούνται 4,4 άμεσες θέσεις εργασίας και άλλες 100 έμμεσες εντός και στην ευρύτερη περιοχή της μαρίνας.